• Anonym (Ankan­)
    Äldre 26 Dec 20:17
    11125 visningar
    16 svar
    16
    11125

    Sannolikhet 1:2 på kub

    Den 22/12 gjorde vi kub-test, då var jag i v 12+4. Vi fick sannolikhet 1:2 pga en nackspalt på ca 4,5-5 mm. En kalldusch så klart? Det rasade runt omkring oss.

    Vi blev erbjudna att göra nipt-test för att ev slippa göra fostervattensprov. Så det lämnade vi med en gång. Väntar svar på det senast 5/1 men har ändå en tid inbokad för FV den 9/1 för säkerhets skull, beroende på vad nipt visar.

    Jag försöker tänka att det fortfarande bara är en sannolikhet för att något är galet, och så länge ingen säger att det verkligen är fel så tänker jag att jag är gravid och skall ha barn i juli. Ibland funkar det...

    Redan innan vi gjorde kub bestämde vi att vi kommer att avbryta grav om barnet är sjukt. Och det står jag fast vid. Men ångesten inför att göra en abort... Vet inte vart jag skall göra av mig ibland. Om det blir det så blir det någon gång i vecka 16-18 tror jag. Så jag antar att det blir en sen medicinsk abort i så fall. Jag darrar bara av tanken.

    Är det någon som varit här och kan tänka sig att berätta, oavsett om det gick bra eller ej? Eller någon som sitter i samma båt som jag och väntar på besked?

  • Svar på tråden Sannolikhet 1:2 på kub
  • Äldre 26 Dec 20:26
    #1

    Jag fick 1:2 för alla trisomier hösten 2015. Nackspalten var 4 mm. Jag gjorde moderkaksprov för det gick fortare än nipt. Svaret kom fort och det var bra! Idag är min flicka 9 mån. Hon är snabb och aktiv och lär sig saker tidigare än vad hennes storasyster gjorde vilket är skönt för min oroliga själ.

    Är det ditt första barn?

  • Äldre 26 Dec 20:30
    #2

    1:2 på vad?
    trisomi13?
    trisomi18?
    trisomi21?

    FÖr det är ju lite olika beskrivning av dessa syndrom...

    trisomi13:
    De flesta barn med trisomi 13-syndromet dör inom den första levnadsmånaden. Endast ett fåtal lever efter tre års ålder. Barn med syndromet som överlever längre har en svår utvecklingsstörning och ofta svårbehandlade epileptiska anfall.

    trisomi 18:
    I de fall graviditeten fortskrider så kommer cirka 30-40 procent av barnen att födas levande. Sannolikheten att barnet ska födas levande ökar ju längre graviditeten fortgår. Fler än hälften av barnen som föds med trisomi 18-syndromet dör under nyföddhetsperioden, drygt 30 procent blir äldre än en månad och bara fem procent lever vid ett års ålder.

    trisomi21:
    finns inte ens med som ovanliga kromosomavvikelser på socialstyrelsens hemsida så det är svårare att hitta fakta om överlevnad mm.

    Om ert beslut om abort baseras på att barnet är sjukt (som du skrev) så är det väl de två översta trisomierna ni är oroliga för? Eller är det eventuella följdsjukdomar som hjärtfel och annat som skrämmer med Downs syndrom? Det brukar gå bra att operera barn med hjärtfel. Vissa blir infektionskänsliga (ca 50% drar på sig fler sjukdomar tex förkylningar) men det är ju inga jätteproblem, många "normala" barn är också förkylningsmagneter.

    Mitt tips: Läs på!

  • Äldre 26 Dec 20:32
    #3

    Jag fick sannorlikheten 1:22 på mitt kub, också beroende på nackspalten. Den var svårmätt men till sist satte bm 4mm på den. Jag var då i v. 13+6. Jag fick lämna blod till NIPT en vecka senare. Det blev en lång och ångestfylld väntan innan svaret kom att min bebis är frisk och inte lider av någon trisomi. Jag valde att försöka behålla en positiv syn på graviditeten mest för att allt annat på bebis såg bra ut. Till exempel hade den ett tydligt helt näsben. DS bebisar har ofta halvt eller ofullständigt.

    Håller alla tummar för att det ska gå bra för din bebis med. Vi hade också bestänt oss för att ta bort om bebisen led av någon trisomi.

  • Anonym (Vill ha friskt barn utan ..)
    Äldre 26 Dec 20:35
    #4
    nnnnnnnn skrev 2016-12-26 20:30:04 följande:

    1:2 på vad?

    trisomi13?

    trisomi18?

    trisomi21?

    FÖr det är ju lite olika beskrivning av dessa syndrom...

    trisomi13:

    De flesta barn med trisomi 13-syndromet dör inom den första levnadsmånaden. Endast ett fåtal lever efter tre års ålder. Barn med syndromet som överlever längre har en svår utvecklingsstörning och ofta svårbehandlade epileptiska anfall.

    trisomi 18:

    I de fall graviditeten fortskrider så kommer cirka 30-40 procent av barnen att födas levande. Sannolikheten att barnet ska födas levande ökar ju längre graviditeten fortgår. Fler än hälften av barnen som föds med trisomi 18-syndromet dör under nyföddhetsperioden, drygt 30 procent blir äldre än en månad och bara fem procent lever vid ett års ålder.

    trisomi21:

    finns inte ens med som ovanliga kromosomavvikelser på socialstyrelsens hemsida så det är svårare att hitta fakta om överlevnad mm.

    Om ert beslut om abort baseras på att barnet är sjukt (som du skrev) så är det väl de två översta trisomierna ni är oroliga för? Eller är det eventuella följdsjukdomar som hjärtfel och annat som skrämmer med Downs syndrom? Det brukar gå bra att operera barn med hjärtfel. Vissa blir infektionskänsliga (ca 50% drar på sig fler sjukdomar tex förkylningar) men det är ju inga jätteproblem, många "normala" barn är också förkylningsmagneter.

    Mitt tips: Läs på!


    Dom vill antagligen inte ha ett barn med down?! Inget konstigt med det! Är också gravid och kommer göra abort om KUB visar någonting.
  • Äldre 26 Dec 20:41
    #5
    Anonym (Vill ha friskt barn utan ..) skrev 2016-12-26 20:35:00 följande:
    Dom vill antagligen inte ha ett barn med down?! Inget konstigt med det! Är också gravid och kommer göra abort om KUB visar någonting.
    Det står det inget om i TS.
    Det står "Redan innan vi gjorde kub bestämde vi att vi kommer att avbryta grav om barnet är sjukt."
    DS är ingen sjukdom.

    Många väljer bort barn med DS och det får var och en göra som de vill, men då kanske man ska skriva det?
    tex: "Redan innan vi gjorde kub bestämde vi att vi kommer att avbryta grav om barnet har en kromosomavvikelse"


  • Äldre 26 Dec 20:48
    #6
    nnnnnnnn skrev 2016-12-26 20:41:21 följande:

    Det står det inget om i TS.

    Det står "Redan innan vi gjorde kub bestämde vi att vi kommer att avbryta grav om barnet är sjukt."

    DS är ingen sjukdom.

    Många väljer bort barn med DS och det får var och en göra som de vill, men då kanske man ska skriva det?

    tex: "Redan innan vi gjorde kub bestämde vi att vi kommer att avbryta grav om barnet har en kromosomavvikelse"


    Nej, DS är ingen sjukdom, det är ett tillstånd som genomsyrar varenda cell i kroppen. Man kan inte kalla ett barn med DS för friskt!
  • Anonym (Ankan­) Trådstartaren
    Äldre 26 Dec 21:02
    #7
    nnnnnnnn skrev 2016-12-26 20:41:21 följande:
    Det står det inget om i TS.
    Det står "Redan innan vi gjorde kub bestämde vi att vi kommer att avbryta grav om barnet är sjukt."
    DS är ingen sjukdom.

    Många väljer bort barn med DS och det får var och en göra som de vill, men då kanske man ska skriva det?
    tex: "Redan innan vi gjorde kub bestämde vi att vi kommer att avbryta grav om barnet har en kromosomavvikelse"


    Ok, dålig formulering från min sida, vi kommer avbryta om det visar sig att barnet har en kromosomavvikelse. Och jag håller på att läsa på, massor!

    Huruvida ds är en sjukdom eller ej tar jag inte ställning till. Men oavsett så kan det ha mycket stor påverkan på hur vårt framtida liv kommer att se ut.

    Detta är vårt andra barn, på första fick vi 1:20000. Så stor skillnad. Har läst på olika ställen att de fått olika sannolikheter på olika trisomier, men vid de två tillfällen vi gjort kub har vi bara fått en "total" sannolikhet. Vet inte om det är skillnad när man t ex gör nipt? Om man får det uppdelat då?
  • Anonym (Ankan­) Trådstartaren
    Äldre 26 Dec 21:03
    #8
    Carabellis kusp skrev 2016-12-26 20:26:56 följande:

    Jag fick 1:2 för alla trisomier hösten 2015. Nackspalten var 4 mm. Jag gjorde moderkaksprov för det gick fortare än nipt. Svaret kom fort och det var bra! Idag är min flicka 9 mån. Hon är snabb och aktiv och lär sig saker tidigare än vad hennes storasyster gjorde vilket är skönt för min oroliga själ.

    Är det ditt första barn?


    Vad skönt att höra! Detta är andra barnet, första fick vi 1:20000... Men som jag tydde bm så berodde det på nackspalten att vi fick 1:2. Dock sa hon inget om näsbenet, men jag vet inte om man kan se det så tidigt?
  • Anonym (Ankan­) Trådstartaren
    Äldre 26 Dec 21:07
    #9
    Ankissen skrev 2016-12-26 20:32:51 följande:

    Jag fick sannorlikheten 1:22 på mitt kub, också beroende på nackspalten. Den var svårmätt men till sist satte bm 4mm på den. Jag var då i v. 13+6. Jag fick lämna blod till NIPT en vecka senare. Det blev en lång och ångestfylld väntan innan svaret kom att min bebis är frisk och inte lider av någon trisomi. Jag valde att försöka behålla en positiv syn på graviditeten mest för att allt annat på bebis såg bra ut. Till exempel hade den ett tydligt helt näsben. DS bebisar har ofta halvt eller ofullständigt.

    Håller alla tummar för att det ska gå bra för din bebis med. Vi hade också bestänt oss för att ta bort om bebisen led av någon trisomi.


    Vad skönt att ni kunde göra nipt och det var bra! Tänker att det är en bra möjlighet, för att slippa moderkaks- eller fostervattensprov.

    Vår bm som gjorde kub sa inget om näsbenet, vet inte om hon tittade på det, men hon sa däremot att hon tyckte att allt annat såg bra ut, armar, ben, två fina hjärnhalvor, ett pickande hjärta. Hoppas det är ett gott tecken!!!

    Tack för att du delar med dig!
  • Äldre 26 Dec 21:14
    #10
    Anonym (Ankan) skrev 2016-12-26 21:03:46 följande:

    Vad skönt att höra! Detta är andra barnet, första fick vi 1:20000... Men som jag tydde bm så berodde det på nackspalten att vi fick 1:2. Dock sa hon inget om näsbenet, men jag vet inte om man kan se det så tidigt?


    Samma som för mig då! Min första dotter fick jag 1:20000 med, så bästa och sämsta...

    Jag fick också mitt kub enbart pga nackspalt för blodproverna var bra och jag var bara 27 år.
  • Äldre 5 Jan 22:03
    #11
    Anonym (Ankan) skrev 2016-12-26 21:07:49 följande:

    Vad skönt att ni kunde göra nipt och det var bra! Tänker att det är en bra möjlighet, för att slippa moderkaks- eller fostervattensprov.

    Vår bm som gjorde kub sa inget om näsbenet, vet inte om hon tittade på det, men hon sa däremot att hon tyckte att allt annat såg bra ut, armar, ben, två fina hjärnhalvor, ett pickande hjärta. Hoppas det är ett gott tecken!!!

    Tack för att du delar med dig!


    Hur går det för er?
  • Anonym (Ankan­) Trådstartaren
    Äldre 6 Jan 21:22
    #12

    Vad gulligt att du frågar! Vi väntar fortfarande på svar. Vi har tid hos läkaren på måndag då vi får besked. Antingen går vi därifrån jublande eller så blir det fostervattenprov.

    Trodde vi skulle fått besked senast igår, men jag hade missuppfattat dom. Tolkade informationen vi fick som att om det var ett bra besked skulle man få det vis post, om det var dåligt skulle de ringa och boka tid. Men när vi inte hört något igår så ringde jag dom. Och tydligen var det så att om man fått dåligt på kub så var det ett läkarbesök som gällde och eftersom vi bokade det redan när vi gjorde kub så behövde de ju inte ringa... Förra vecka blev gräslig, hoppade till varje gång mobilen surrade och var nervös varje gång jag gick till brevlådan...

    Nu vet vi ju så klart inte vad resultatet är, men det känns ändå bättre att veta att vi får besked på måndag, nu är det lite lättare att försöka lägga det åt sidan och tänka på annat istället. Kan ju liksom inte göra något åt det innan dess.

  • GHI
    Äldre 6 Jan 21:53
    #13

    Hej

    I november råkade vi ut för samma sak. Min ålder plus en nackspalt på 3.5 mm gav oss 1:2 på samtliga trisomier. Vi gjorde moderkaksprov och fick besked om att vårt barn hade Trisomi 13. Vi gjorde ett avbrytande.

  • Anonym (Ankan­) Trådstartaren
    Äldre 14 Jan 14:03
    #14
    GHI skrev 2017-01-06 21:53:18 följande:

    Hej

    I november råkade vi ut för samma sak. Min ålder plus en nackspalt på 3.5 mm gav oss 1:2 på samtliga trisomier. Vi gjorde moderkaksprov och fick besked om att vårt barn hade Trisomi 13. Vi gjorde ett avbrytande.


    Åh jag beklagar verkligen! Vi har hela tiden varit överens om att vi avbryter om det är något fel, men steget därifrån till att faktiskt behöva göra det är verkligen gräsligt i min värld! ??
  • Anonym (Ankan­) Trådstartaren
    Äldre 14 Jan 14:09
    #15

    Det gick bra!!! Kan inte beskriva känslan!!! Har nog aldrig varit så nervös så jag mått illa och trott jag skulle kräkas innan som jag var på morgonen innan läkarbesöket.

    Men läkaren meddelade att vi fick sannolikhet 1:10000 på alla trisomier och syndrom på nipt, och tyckte inte vi skulle gå vidare med moderkaksprov. Han gjorde även ett ul som visade att nackspalten gått ner från 5 mm till 2,5 mm, gott och väl under 3,5 som är max.

    Vi frågade om en bred nackspalt kunde vara tecken på något annat, han sa att eftersom den gått ner så mycket nu, så borde det inte vara några problem, ev kan det vara tecken på att olika organ kan vara påverkade, men vi skall göra ett utökat RUL i v 18 för att säkerställa. Då är det inte en bm som gör det utan en läkare och över en kardiolog som är med.

    Kände mig ett ton lättare när vi gick därifrån.

    Tack för stöd!!! ??

  • Äldre 14 Jan 14:15
    #16
    Anonym (Ankan) skrev 2017-01-14 14:09:25 följande:

    Det gick bra!!! Kan inte beskriva känslan!!! Har nog aldrig varit så nervös så jag mått illa och trott jag skulle kräkas innan som jag var på morgonen innan läkarbesöket.

    Men läkaren meddelade att vi fick sannolikhet 1:10000 på alla trisomier och syndrom på nipt, och tyckte inte vi skulle gå vidare med moderkaksprov. Han gjorde även ett ul som visade att nackspalten gått ner från 5 mm till 2,5 mm, gott och väl under 3,5 som är max.

    Vi frågade om en bred nackspalt kunde vara tecken på något annat, han sa att eftersom den gått ner så mycket nu, så borde det inte vara några problem, ev kan det vara tecken på att olika organ kan vara påverkade, men vi skall göra ett utökat RUL i v 18 för att säkerställa. Då är det inte en bm som gör det utan en läkare och över en kardiolog som är med.

    Kände mig ett ton lättare när vi gick därifrån.

    Tack för stöd!!! ??


    Åh så härligt att höra! Jag har tänkt på dig!

    Vi gick på ett extra RUL i början av januari eftersom den breda nackspalten kan indikera hjärtfel. Läkaren mätte och kollade alla kärlsystem och även delarna av hjärnan. Nackspalten är minimal nu och inga fel hittades på min bebis organ. Vi bedöms nu som vilka andra gravida somhelst, som om det där hemska KUBet aldrig ägt rum. Hoppas på samma utfall för er. :) Läkaren sa dock att hjärtfel är osannolikt om man inga hjärtfel har i sin släkt. Det hade inte vi så jag var inte alltför nervös!
Svar på tråden Sannolikhet 1:2 på kub