• Överste Senap

    Tre frågor till muslimer

    Följande frågor ställdes i en annan tråd men vi uppmanades starta en ny tråd för att få svar så dessa följer här.

    1. Tycker du att det är ett brott att lämna islam bakom sig eller konvertera från islam till annan religion?

    2. Tycker du att det ska vara straffbart att kritisera islam eller profeten Muhammed?

    3. Tycker du att icke-muslimer kan jämställas med muslimer?

  • Svar på tråden Tre frågor till muslimer
  • Kawthar
    Överste Senap skrev 2016-12-28 11:35:36 följande:

    Följande frågor ställdes i en annan tråd men vi uppmanades starta en ny tråd för att få svar så dessa följer här.

    1. Tycker du att det är ett brott att lämna islam bakom sig eller konvertera från islam till annan religion?

    2. Tycker du att det ska vara straffbart att kritisera islam eller profeten Muhammed?

    3. Tycker du att icke-muslimer kan jämställas med muslimer?


    Vad jag tycker personligen och vad Koranen säger går samman :

    1. Nej , det är inget brott. Man kan inte tvingas tro ngt man inte tror på helt enkelt. Finns flera verser om just detta, inget tvång i religionsfrågor och "du har din tro och jag har min" respekt och ödmjukhet för varandra är en del av att vara muslim och vi uppmanas att alltid visa vänlighet även till folk med annan tro.

    Gud nämner också att Han vet vad som finns i våra hjärtan och att Han är närmare oss än våran egna halspulsåder.

    Så att sluta vara underkastad(muslim) , är inget man får straff för i detta liv, och är inget alltså inget brottsligt man kan ställas inför rätta inför här.

    2. Nej det tycker jag inte , Koranen är tydlig här med, hånas du ska du svara Frid , och lämna diskussionen. Det är en muslims plikt att alltid vara ödmjuk. Vi tror att detta livet är en prövning, och att vi i nästa liv får får vår belöning för allt det goda vi gjort och vårt straff för det onda vi gjort. Däremot finns det gränser för kritiken som förs, dvs att gå till fysisk attack mot muslimer som är ganska vanligt idag eller att hota osv ska alltid straffas. Men det har vi redan en lagstiftning för.

    3. Förstår inte riktigt frågan. Jag ser alla människor som mina medmänniskor och värderar inte människor baserat på deras tro. Och i Koranen är vi alla Adams barn och ska behandlas lika.
  • 100kgpappa

    Ok, du ska ha lite kreditkort för att du faktiskt svarade

    Första frågan står rätt tydligt i koranen, så där bryter du mot guds ord.

    Och det är en realitet att många avhoppare, framförallt kvinnor, lever farligt när de fråntagen sig islam.

    Andra frågan är samma sak, du gör en betydligt mjukare tolkning än vad muslimer i allmänhet gör, och svarar dessutom inte helt nej, då man inte får kritisera för mycket.

    Sen är det inte muslimer som utsätts för fysiska attacker i första hand, det är muslimer som attackerar judar, kristna, andra muslimer och ickemuslimer. Det sker varje dag i Sverige och över hela världen.

    Tredje frågan är ju hedersomnämnande för dig, men knappast representantivt för muslimer i allmänhet.

    Hur många muslimer tycker att judar är likvärdiga med dem själva?

    Vad tycker du själv om judar?

  • Överste Senap
    Kawthar skrev 2016-12-28 11:57:54 följande:

    Vad jag tycker personligen och vad Koranen säger går samman :

    1. Nej , det är inget brott. Man kan inte tvingas tro ngt man inte tror på helt enkelt. Finns flera verser om just detta, inget tvång i religionsfrågor och "du har din tro och jag har min" respekt och ödmjukhet för varandra är en del av att vara muslim och vi uppmanas att alltid visa vänlighet även till folk med annan tro.

    Gud nämner också att Han vet vad som finns i våra hjärtan och att Han är närmare oss än våran egna halspulsåder.

    Så att sluta vara underkastad(muslim) , är inget man får straff för i detta liv, och är inget alltså inget brottsligt man kan ställas inför rätta inför här.

    2. Nej det tycker jag inte , Koranen är tydlig här med, hånas du ska du svara Frid , och lämna diskussionen. Det är en muslims plikt att alltid vara ödmjuk. Vi tror att detta livet är en prövning, och att vi i nästa liv får får vår belöning för allt det goda vi gjort och vårt straff för det onda vi gjort. Däremot finns det gränser för kritiken som förs, dvs att gå till fysisk attack mot muslimer som är ganska vanligt idag eller att hota osv ska alltid straffas. Men det har vi redan en lagstiftning för.

    3. Förstår inte riktigt frågan. Jag ser alla människor som mina medmänniskor och värderar inte människor baserat på deras tro. Och i Koranen är vi alla Adams barn och ska behandlas lika.


    Tack för svar!
  • Rysskylan

    Jag tror det blir svårt att få ärliga svar på dessa frågor, eftersom svaren utan tvekan kommer vittvättas.

    Det är ju bara att läsa i koranen vad den säger. Och se på handlingarna av muslimer när dessa förhållanden kommer upp på tapeten.

Svar på tråden Tre frågor till muslimer