• Anonym (Nyfiken)

    Vilket är värst?

    Vilket är värst, om er dotter blir sambo/gifter sig med en nazist eller en IS-sympatisör?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket är värst?
  • i-o

    Pass. Inget av de är speciellt mycket av en dealbreaker. Alla mognar tids nog.

    En som går upp i ottan dock och offrar tre flyktingbarn till mjölkpaketens herre Moloko däremot...

  • Bougainvillea

    Som f.d muslim så måste jag nog säga det sistnämnda. Nazismen är en ideologi som i grunden har föreställningen om att nationen har ett högre värde i förhållande till den enskilde. Det finns därför säkert nazister som inte önskar livet ur andra (som inte är nazister) men det finns ingen IS sympatisör som inte önskar livet ur andra som inte är muslimer. Det blir fel naturligtvis fel att jämföra då båda är fel, men jag tror nog att jag måste göra det ändå.

  • i-o

    Att önska livet ur alla som inte är en själv är väl helt och hållet normalt ur ett evolutionstekniskt perspektiv iofs?

  • Bougainvillea
    i-o skrev 2017-01-04 17:56:45 följande:

    Att önska livet ur alla som inte är en själv är väl helt och hållet normalt ur ett evolutionstekniskt perspektiv iofs?


    Nej, det tycker jag inte. Utifrån ett biologiskt perspektiv så är människor mer benägna att tycka om och anförtro sig mer åt människor som är mest lika en själv, respektive tycka mindre om och anförtro sig mindre åt människor som är mindre lika en själv. Att önska livet ur andra som inte delar samma religion baseras enbart på påverkan utav en ovetenskaplig idé, i detta fallet ideologi, och har därmed ingenting med evolutionen att göra.
  • i-o
    Bougainvillea skrev 2017-01-04 18:03:25 följande:
    Nej, det tycker jag inte. Utifrån ett biologiskt perspektiv så är människor mer benägna att tycka om och anförtro sig mer åt människor som är mest lika en själv, respektive tycka mindre om och anförtro sig mindre åt människor som är mindre lika en själv. Att önska livet ur andra som inte delar samma religion baseras enbart på påverkan utav en ovetenskaplig idé, i detta fallet ideologi, och har därmed ingenting med evolutionen att göra.
    Jag resonerar ur ett evolutionstekniskt perspektiv. För allt annat är en social konstruktion.

    Att anförtro sig åt andra har man inte så mycket för ändå.
  • Eena

    Säger också pass på den.

    Hade helst sett att hon inte valde någon av dem. Men gör hon det och han gör han/hon gör henne lycklig så skulle jag så klart acceptera det.

  • Tecum

    Lätt val, IS-sympatisör är värst. Nazismen är en ideologi som knappast har någon praktisk tillämpning idag, i betydelsen att de för en väpnad kamp. Dessutom blir många "nazister" bara för att provocera men dumheterna växer bort när de blir äldre. Vad gäller muslimer som går till IS verkar det vara tvärtom, de radikaliseras med ålder. Och det är inte många nazister som kidnappar sina egna barn och flyr till ett arabland som saknar utlämningsavtal med Sverige...

  • i-o
    lövet2 skrev 2017-01-04 18:46:52 följande:

    Det är lika illa. Båda vill ta i hjäl alla som inte är exakt som de själva.


    We are borg.
  • flygrl
    Bougainvillea skrev 2017-01-04 17:44:01 följande:

    Som f.d muslim så måste jag nog säga det sistnämnda. Nazismen är en ideologi som i grunden har föreställningen om att nationen har ett högre värde i förhållande till den enskilde. Det finns därför säkert nazister som inte önskar livet ur andra (som inte är nazister) men det finns ingen IS sympatisör som inte önskar livet ur andra som inte är muslimer. Det blir fel naturligtvis fel att jämföra då båda är fel, men jag tror nog att jag måste göra det ändå.


    Tecum skrev 2017-01-04 18:44:48 följande:

    Lätt val, IS-sympatisör är värst. Nazismen är en ideologi som knappast har någon praktisk tillämpning idag, i betydelsen att de för en väpnad kamp. Dessutom blir många "nazister" bara för att provocera men dumheterna växer bort när de blir äldre. Vad gäller muslimer som går till IS verkar det vara tvärtom, de radikaliseras med ålder. Och det är inte många nazister som kidnappar sina egna barn och flyr till ett arabland som saknar utlämningsavtal med Sverige...


    Tycker ni har en väldigt överslätande syn på nazister. :/ Dom e också djupt intoleranta mot dels åsiktsmotståndare dels icke vita och judar. Möjligen kan dom tolerera människor av fel etnicitet/ras lever åtskilda från dom vita/arierna eller whatever. Samexistens på lika villkor accepterar dom inte och särskilt inte kärleksförhållanden över rasgränser.

    Dom förkastar demokratin och förespråkar våld som politisk metod bara det dom som tur e inte e särskilt många och starka i dagens Sverige. I rätt ögonblick skulle dom slå till och då får andra passa sig. :/

    I ett IS styrt Sverige har jag som kristen ingen plats på samma vis jag som svart men född här och helt integrerad inte har nån plats i ett nazi styrt Sverige. Båda dom rörelserna väcker min avsky lika mycket.
    lövet2 skrev 2017-01-04 18:46:52 följande:

    Det är lika illa. Båda vill ta i hjäl alla som inte är exakt som de själva.


    Exakt.
Svar på tråden Vilket är värst?