• Anonym (Ts)

    Polisanmält svärmor

    Vet inte vart jag ska börja, är så j*vla chockad och ledsen just nu, ber om ursäkt för ev lång text, orkar ni inte läsa kan ni skippa till den kursiva starten.

    Har varit med min make i snart 4 år, vi gifte oss för knappt ett halvår sedan. Hela vårt förhållande har präglats av svärmors dagliga telefonsamtal 1-5 gånger om dagen, besök så fort vi inte svarat och besök alla dagar i veckan hos maken på hans jobb.

    Detta har alltså alltid varit samtal och besök där det har vrålats och skrikits om diverse olika saker. Så mycket skrik och gap att man inte ens vet vad kvinnan har skrikit om. Hon har erkänt avundsjuka gentemot maken för att han har en "ny" familj (mig och min familj, hon har bara sonen, undra varför!!), för att det går bra på hans jobb där han blivit befordrad (hon blev sparkad för snart 20 år sedan och har inte lyckats, om hon ens försökt, få ett nytt jobb).

    Hon blir arg när vi äter ute på restaurang, köper nya saker och går på bio och ifrågasätter hur vi har råd med detta och tycker allmänt att vi inte borde "slösa pengar". Vi köper nya saker när det behövs, äter för 300 kr på restaurang när vi firar årsdagar m.m. Vi lever inget lyxliv. Vet heller inte hur jag ska kunna beskriva detta monster till människa för att det ska framgå hur galen hon är. Hennes mål verkar vara att sonen inte ska få vara lycklig eller ha det bättre än henne själv. Hon har även försökt ställa ultimatum där om han inte lämnar mig, säger hon upp kontakten (men hör av sig efter en vecka då hon sett oss äta på IKEA för att skrika om det). 

    Maken har såklart försökt säga upp kontakten med henne. Men svarar vi inte när hon ringer, dyker hon upp på hans jobb och skriker eller kommer hem hit. 

    För tre veckor sedan ringde han och förklarade varför han kommer göra så som han gör nu, många gånger har både han och jag försökt talat sans med henne också, och att det faktiskt är helt nog för honom och för oss nu. Efter detta har både han och jag ignorerat hennes telefonsamtal, maken har ignorerat henne på sitt jobb och förrgår blev det väl droppen för henne då hon kom hit. Vi vägrade öppna. Då bröt hon sig in helt sonika. Hon öppnade först dörren som satt fast med dubbelkedja, började vråla, slog sönder fönstret på sidan av dörren och lyckades sen slita upp dörren så hela listen sprack. Hon började sen slita i maken och säga att hon ska rädda honom osv, han ska följa med henne hem nu, maken vill inte. Jag stod i telefon med larmcentralen, polisen var på väg. Hon började slå på mig och skrika att hon slänger mig i väggen om jag anmäler henne för detta. Maken drar bort henne från mig, hon börjar gå runt i huset och fortsätter skrika. Jag hör knappt vad hon på larm säger, kan knappt prata själv. Polisen kommer tillslut efter ca 10 minuter och jag tackar för den snabba utryckningen. 

    Men vad i hela j*vla helvet*t. Jag vet inte vad jag ska tänka eller känna. Rädd att maken kanske byter sida nu när det blir rättegång mot hans mor? Rädd att hon gör något mer mot oss då vi båda anmälde henne. Jag är rädd för allt. Jag är i total chock. Vet inte alls vad jag vill ha ur av den här tråden. Blä bara!!

  • Svar på tråden Polisanmält svärmor
  • i-o
    Miss Skywalker skrev 2017-01-06 19:11:19 följande:
    Vad hände med ditt predikande om förståelse och acceptans? Gäller inte det när någon är svagare än dig..
    Detta var mer en respons på ett övergrepp och kränkning jag blev utsatt för av okända i mitt eget hem.

    Jag har lärt mig ha acceptans och förståelse för att många är inkompetenta. 
  • Miss Skywalker
    i-o skrev 2017-01-06 20:31:25 följande:
    Detta var mer en respons på ett övergrepp och kränkning jag blev utsatt för av okända i mitt eget hem.

    Jag har lärt mig ha acceptans och förståelse för att många är inkompetenta. 
    Händer det ofta att okända vistas i ditt eget hem eftersom du varnar för vad som händer om det börjas igen?
  • i-o
    Miss Skywalker skrev 2017-01-06 22:24:59 följande:
    Händer det ofta att okända vistas i ditt eget hem eftersom du varnar för vad som händer om det börjas igen?
    Vem vet. Jag har mest hemma tjejer jag vet vilka det är.
  • molly50
    Anonym (Haha..) skrev 2017-01-06 18:45:58 följande:
    Vad det har för betydelse om hon använde verktyg eller bröt sig in endast med hjälp av sina bara händer? Ja för mig har det en stor betydelse, när jag bedömer trovärdigheten i den här historian. 

    Har googlat "Rabiat äldre kvinna bröt sig in i villa när husägarna var hemma , och uttalade hotelser om misshandel" Har inte hittat något. Annars brukar ju media rapportera om den typen av händelser. Men de har säkert bara missat det.Skrattande
    Jag tycker inte att det har så stor betydelse så där har vi nog helt enkelt olika åsikter.

    Sedan behöver det ju inte heller stå i tidningen.
    Allt som sker kommer inte fram till media.
    Här i stan har vi t ex haft en del villainbrott utan att det för den sakens skull har stått om det i tidningarna.
    Carpe Diem
  • Anonym (Haha..)
    molly50 skrev 2017-01-07 14:35:11 följande:
    Jag tycker inte att det har så stor betydelse så där har vi nog helt enkelt olika åsikter.

    Sedan behöver det ju inte heller stå i tidningen.
    Allt som sker kommer inte fram till media.
    Här i stan har vi t ex haft en del villainbrott utan att det för den sakens skull har stått om det i tidningarna.
    Och det är ju helt okej att vi har olika uppfattningar.

    Nä det är inte varenda inbrott som kommer i tidningen här heller. Men när det gäller en äldre kvinna, som är så rasande att hon kanske med sina bara händer slår sönder en ruta och lyckas slita upp dörren och hota folk därinne, så är det väl en väldigt spektakulär händelse, som borde skapa rubriker.

    Men som sagt.... vi har olika uppfattningar om vad som låter trovärdigt.
  • Miss Skywalker
    i-o skrev 2017-01-06 22:33:57 följande:
    Vem vet. Jag har mest hemma tjejer jag vet vilka det är.
    Varför ska då ts ha förståelse när hon blir utsatt för våld och kränkningar i sitt eget hem?
  • Anonym (Ts)

    Tänker inte svara på alla frågor då det känns som att vissa bara försöker elda igång någonting och jag tänker inte delta i det. 

    Hon hade inga verktyg för att bryta sig in, utan dörren var upplåst men kedjan satt på. En som alltså är inskruvad i dörrkarmen med två mindre skruvar, inget mirakelskydd så att säga. Inget man behöver vara världens starkaste för att slita upp. Fönstret slog hon sönder genom att kasta vårt dörrstopp av sten mot det. 

    Vill inte heller spekulera i vad för något som kan stå till med denna människa som gör att hon har betett sig på det här viset. 


    Anonym (Haha..) skrev 2017-01-06 18:45:58 följande:
    Vad det har för betydelse om hon använde verktyg eller bröt sig in endast med hjälp av sina bara händer? Ja för mig har det en stor betydelse, när jag bedömer trovärdigheten i den här historian. 

    Har googlat "Rabiat äldre kvinna bröt sig in i villa när husägarna var hemma , och uttalade hotelser om misshandel" Har inte hittat något. Annars brukar ju media rapportera om den typen av händelser. Men de har säkert bara missat det.Skrattande
    Och tror du på fullaste allvar att polisen (den enda vägen en tidning kan få informationen ifrån, då det inte ligger i mitt eller makens intresse att kontakta dom själva) har tecknat det som att "Rabiat äldre kvinna bröt sig in i villa när husägarna var hemma , och uttalade hotelser om misshandel"? Jag tror att dom skrev denna anmälan som hemfridsbrott och skadegörelse, som dom gjorde.. Ingen intressant artikel i mina öron.

    Och jag vill tacka alla som varit snälla och förstående i det här. Kändes helt overkligt till en början att man hamnat i en sån här situation. Och mitt syfte med den här tråden var nog att få höra att jag inte agerat eller betett mig felande utan det är min svärmor som gjort det. Så tack igen, ni som varit resonabla och snälla.

    Återkommer med hur detta slutar, till er som visat genuint intresse för min situation, när jag vet mer själv. Ska tag i mer på måndag, men kan nog tänka mig att detta inte är prioriterat hos polisen. Jag känner mig och mår mycket bättre och lugnare nu när man har landat lite i det som har hänt. Vårt försäkringsbolag betalar även för ett antal samtal med någon professionell vilket är skönt Glad Känner mig säker på att det här kommer lösa sig till det bättre för oss, på ett eller annat vis.

    Samtalet till larm blev inspelat och jag kommer även upprätta en anmälan för att hon hotat och varit fysiskt våldsam, då man kanske inte hör vad hon säger men man hör att hon är helt tokig. Jag utelämnade som jag tror jag nämnt vad hon faktiskt gjorde inne hos oss efter att ha brutit sig in till polisen då jag var så totalt chockad och bara ville ha ut henne. Visste inte vad jag skulle säga, tycka eller tänka! Och så är det och det är en okej reaktion tycker jag.

    Tack återigen ni som skrivit stöttande saker och försökt hjälpa mig med vad jag kan göra av det som har hänt och gå vidare med det.

    En riktig säkerhetsdörr ska installeras i alla fall.. det är en sak säker Obestämd
  • Emmacecilia

    Det låter bra med de åtgärder ni tänkt ut, och att ni också får hjälp i samtal att bearbeta den här attacken!

    Berätta hur det går, om du orkar!

  • Anonym (Tro)
    Miss Skywalker skrev 2017-01-06 19:11:19 följande:

    Vad hände med ditt predikande om förståelse och acceptans? Gäller inte det när någon är svagare än dig..


    Sjuka människor ska ha vård
  • molly50
    Anonym (Haha..) skrev 2017-01-07 15:01:35 följande:
    Och det är ju helt okej att vi har olika uppfattningar.

    Nä det är inte varenda inbrott som kommer i tidningen här heller. Men när det gäller en äldre kvinna, som är så rasande att hon kanske med sina bara händer slår sönder en ruta och lyckas slita upp dörren och hota folk därinne, så är det väl en väldigt spektakulär händelse, som borde skapa rubriker.

    Men som sagt.... vi har olika uppfattningar om vad som låter trovärdigt.
    Ja.vi har olika uppfattningar. Och det är väl,som sagt,helt ok. 
    Carpe Diem
  • molly50
    i-o skrev 2017-01-06 22:33:57 följande:
    Vem vet. Jag har mest hemma tjejer jag vet vilka det är.
    Och TS har ju inte heller släppt in någon okänd. 
    Det är ju hennes svärmor som har brutit sig in hos henne och utsatt henne för kränkningar och hot.
    Hon försökte dessutom misshandla TS.
    Skulle TS bara ha accepterat det,menar du,eller skulle hon ha slagit tillbaka?
    Eller hur tänkte du?
    Carpe Diem
  • i-o
    Anonym (Haha..) skrev 2017-01-07 15:01:35 följande:
    Och det är ju helt okej att vi har olika uppfattningar.

    Men som sagt.... vi har olika uppfattningar om vad som låter trovärdigt.
    Vad som däremot är trovärdigt:

    Vi har såklart intresse av att ta del av det som absoluta domare mellan liv och död i samhället. Vad är värdigt att genomleva för att kunna utvecklas bortom djurens kapacitet? Hur mycket stress behövs för att skapa diverse miljöbetingade reaktioner hos en individ t.ex. psykisk sjukdom.

    Ganska sjuklig utveckling kring hur intelligens och överlevande premieras i människan vs evolutionen. In the name of science, liksom.
    Ökat säkerhetstänk och rädsla och önskan av anonymitet i en toppstyrd värld som har behov av transparens för att kunna fungera adekvat kan också vara en mycket stark indikator.
  • Anonym (Ts)

    Ifall någon fortfarande är intresserad såhär flera månader i efterhand så tänkte jag uppdatera.. lovade ju att återkomma.


    Tog fram till juni innan jag och sambon kallades till förhör och nu i oktober hölls rättegången. Fick domen tidigare denna månad och hon dömdes till böter och skadestånd! Skrattande Känns jätte skönt att hon fick riktiga konsekvenser för det hon gjorde! 


    Har flyttat ifrån lägenheten det skedde i för kände mig så himla otrygg där - men mår nu också mycket bättre i ett hem med en riktig säkerhetsdörr och riktiga säkerhetsanordningar - och att rättssystemet stod på min sida! Men jo, man blir lite paranoid när något sådant här kunde ske så himla lätt. 


    Men det var allt för mig Oskyldig

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ts) skrev 2017-11-23 02:55:16 följande:

    Ifall någon fortfarande är intresserad såhär flera månader i efterhand så tänkte jag uppdatera.. lovade ju att återkomma.


    Tog fram till juni innan jag och sambon kallades till förhör och nu i oktober hölls rättegången. Fick domen tidigare denna månad och hon dömdes till böter och skadestånd! Skrattande Känns jätte skönt att hon fick riktiga konsekvenser för det hon gjorde! 


    Har flyttat ifrån lägenheten det skedde i för kände mig så himla otrygg där - men mår nu också mycket bättre i ett hem med en riktig säkerhetsdörr och riktiga säkerhetsanordningar - och att rättssystemet stod på min sida! Men jo, man blir lite paranoid när något sådant här kunde ske så himla lätt. 


    Men det var allt för mig Oskyldig


    Vi har flyttat från HUSET till LÄGENHET istället.. trött i nattsuddet SkämsFlört
  • Emmacecilia

    Tack för att du orkade berätta för oss, jag minns så väl den här tråden! Så gott att hon blev dömd, alltså att det blev en konsekvens, för det var det enda rätta att ringa polisen då. Det är skönt att höra att du är trygg i ert nya hem. Jag önskar dig allt gott!

  • molly50

    Tack för din uppdatering,TS.
    Skönt att höra att du känner dig tryggare i ditt nya hem.
    Jag hoppas också att din svärmor har lärt sig något av det här och låter er vara ifred nu.

    Lycka till!


    Carpe Diem
Svar på tråden Polisanmält svärmor