• Anonym (snälla)

    Jag vill verkligen inte gå till gyn..

    (Jag vet att kategorin är lite off)

    Hej.. jag är 16 & skiträdd för TANKEN av gynekologer. Jag vill verkligen inte någonsin sticka foten innanför sjukan(?) för att gå dit.

    Att visa mitt underliv för någon som är proffs osv. inom sånt är väl mindre hemskt, men att de ska rota i mig och allt det är DET VÄRSTA JAG NÅGONSIN KAN TÄNKA PÅ!! Jag är så pass rädd att jag skulle kunna krypa ur skinnet, jag tror inte ni förstår.. jag vet inte exakt vad de gör men tanken att jag måste(?) gå dit i framtiden ger mig sån ångest :(

  • Svar på tråden Jag vill verkligen inte gå till gyn..
  • Carambolan

    Ingen kommer tvinga dig, det finns inte tvångsgynekologi. Men undvik sex och annat som ökar risken att du drar på dig åkommor i underlivet.

  • elyse

    Du är ju bara 16 år... Se till att alltid använda kondom när du har sex så minimerar du risken att behöva uppsöka en gynekolog eller barnmorska.

  • Anonym (Ja)

    Håller med ovan. Cellprov kommer du kanske känna att du vill göra hos barnmorska men jag är dubbelt så gammal som du och har bara varit hos gyn en gång. Undvikit det i det längsta. Men man måste inte gå så ofta om man inte har besvär och ingen kommer tvinga dig. Skydda dig och undvik könssjukdomar och oönskade graviditeter.

Svar på tråden Jag vill verkligen inte gå till gyn..