Läggningen tar 2-3 timmar!
Hej!
Det finns garanterat flera trådar om detta, redan.
Men jag skulle så gärna behöva lite inputs från andra föräldrar <3
Sedan vår son närmade sig 2 år så har han krånglat något enormt med läggningen och sömnen.
Redan som spädbarn (från 4-9 månader) märkte jag att han hade svårt att slappna av från alla intryck och att somna i vagnen. Ingenting hjälpte.
Han är nyfiken och väldigt "med" (bra egenskaper såklart, men tufft för oss alla när det inte blir nån sömn)
Nu tar läggningarna uppemot 2-3 timmar varje kväll och jag o hans pappa börjar att ta slut... :(
Samma rutiner varje kväll:
-skönt bad
-välling/kvällsgröt
-läsa saga
-godnatt.
Vi dämpar belysningen.
Inga intryck från tv, radio, ipads, etc
Helt enkelt - börjar varva ner från 19 för att markera att "snart är det dags att sova".
Men nej, sonen ska upp ur sängen, leka, kanske får utbrott, kastar sig på golvet och gör allt för att protestera.
Vi har testat att ta bort middagsvilan, väcka honom tidigare på morgnarna - men nej....
Några gånger har vi lyckats att få honom att somna kring 19-20... och fått äta upp det: då har han vaknat endast 4-5 timmar senare, mitt i natten, för att leka och vill vara vaken 2-3 timmar.
Behöver jag tillägga att vi alla är helt döda när vardagen kommer?
Såhär håller han på, trots aktivering, förskola mm...
Jag har blivit sjuk av sömnbristen, sambon är slut och sonen verkar själv vara helt förstörd.
Hans små ögon ser så trötta ut :(
Hjälp <3
Vad gör vi?
Är det en fas?