• Äldre 8 Jan 00:25
    1181 visningar
    3 svar
    3
    1181

    40 plus-mammorna ökar

    40 plus-mammorna ökar
    Allt fler kvinnor skaffar barn efter 40 år. Då kan det vara för sent. – Vi undervisar i skolan om preventivmedel, men vi borde även prata om konsekvenserna att skjuta upp graviditeten, säger, Ali Khatibi, sektionschef IVF Sahlgrenska till gp.se.

    Denna tråd innehåller kommentarer för ovantående artikel.

    Läs hela artikeln här
  • Svar på tråden 40 plus-mammorna ökar
  • Äldre 8 Jan 00:25
    #1

    Det är såklart bra att se efter sin karriär och mål i livet utanför familj, men själva inställningen till familj och barn tror jag behöver ändras. Förut handlade livet om att gifta sig och skaffa barn, för att få hjälp på gårdarna och föra sitt blod vidare. I dag tror folk att man kan skaffa sig en toppenkarriär och sedan har man även "rätt" att ha barn, som att det är en självklarhet och ett måste att ha en familj. Det är ett val, och någonstans måste man kanske välja mellan att satsa på familj innan det blir för sent och vänta med sin toppkarriär, eller att välja bort barn. Det är risker med att skaffa barn sent, förutom det att man faktiskt orkar mindre mentalt. Är karriären värd att vänta så länge med att skaffa barn att riskerna för medfödda handikapp och komplikationer ökar avsevärt borde man kanske välja att inte skaffa barn över huvud taget.

  • Äldre 8 Jan 00:39
    #2
    Fru Olsson skrev 2017-01-08 00:25:20 följande:

    Det är såklart bra att se efter sin karriär och mål i livet utanför familj, men själva inställningen till familj och barn tror jag behöver ändras. Förut handlade livet om att gifta sig och skaffa barn, för att få hjälp på gårdarna och föra sitt blod vidare. I dag tror folk att man kan skaffa sig en toppenkarriär och sedan har man även "rätt" att ha barn, som att det är en självklarhet och ett måste att ha en familj. Det är ett val, och någonstans måste man kanske välja mellan att satsa på familj innan det blir för sent och vänta med sin toppkarriär, eller att välja bort barn. Det är risker med att skaffa barn sent, förutom det att man faktiskt orkar mindre mentalt. Är karriären värd att vänta så länge med att skaffa barn att riskerna för medfödda handikapp och komplikationer ökar avsevärt borde man kanske välja att inte skaffa barn över huvud taget.


    Syftar alltså på de som väljer barn sent pga karriär, inte de som försökt i 10 år och tillslut lyckas vid sen ålder
  • Äldre 8 Jan 00:47
    #3

    Jag tror ingen säger emot att detvär bättre att skaffa barn som yngre.

    Men eftersom jag själv är 70-talist vet jag hur drt såg ut på 90-talet. Det var en djup låg konjunktur, hög arbetslöshet och deppigt. Grunge. Det var inte inne att skaffa barn tidigt. Alla varnade för det. Tjejerna fick lära sig noga hur man skyddar sig från graviditeter. Många unga män är/ var inte redo för att bli föräldrar. Jag tror det är en annan tidsanda idag. Det verkar ha blivit mer inne att skaffa barn tidigare idag.

Svar på tråden 40 plus-mammorna ökar