• Äldre 14 Jan 23:41
    60852 visningar
    164 svar
    -1 +1
    164
    60852

    Rökare: en indikation på ointelligens!

    Hej!

    För mig är rökning en indikation på ointelligens. Det säger jag till mina barn också. Jag förklarar även att de är intelligent och därför behöver jag inte oroa mig för att de ska begå ett långsamt självmord på sig själva eller andra.

    Hur talar ni med era barn om rökning?

  • Svar på tråden Rökare: en indikation på ointelligens!
  • Äldre 14 Jan 23:46
    #1

    De får röka om du vill. Jag antar att du är rökare?

  • Äldre 15 Jan 00:06
    #2
    -1

    Beroende har inte med intelligens att göra.

    Jag har helt enkelt förbjudit mina barn att röka. När de fyllt 18 gör de som de vill, men före 18 är rökning strängeligen förbjudet. Det har funkat bra. Inget av mina barn röker - men de går heller inte omkring och nedvärderar rökare. Deras mormor och morfar röker, och det är inget fel på deras intelligens.

  • Caramb­olan
    Äldre 15 Jan 00:08
    #3

    Hur vanligt är det att röka bland ungar idag? När jag var tonåring i slutet av 90-talet var det coolt att röka, men det känns som att det inte borde vara en innegrej längre? Jag kan inte komma på en enda vuxen i min närhet som röker, som inte är 50+.

  • Äldre 15 Jan 00:09
    #4

    Jag röker. Är enligt tester något mer intelligent än medelsvensson. Fast jag tycker att andra som röker är korkade och oattraktiva, och förnekar att jag själv röker.

    Jag vill inte att mina barn ska röka såklart, på grund av dödligheten.

  • Emmace­cilia
    Äldre 15 Jan 00:12
    #5

    Det är hur många som helst som röker. Många unga tjejer använder rökningen som ett sätt att förhindra viktuppgång, helt otroligt med tanke på hur rökning snabbt förstör utseendet.. De jag pratar med röker inomhus, inför sina hundar och katter och fattar inte att de förstör dina lägenheter, djurens lungor, och sig själva. Det är som om nya generationerna inte fått nån kunskap om rökningens skadeeffekter.

  • Äldre 15 Jan 00:15
    #6
    -1 +1

    Usch vad ofräscht att se ner på andra pga ett beroende, det vill jag verkligen inte att mina framtida barn ska göra.

    Har god kontakt med många tonåringar och det är verkligen extremt få som röker och dricker alkohol. Det är helt enkelt mer trendigt att vara fit och hälsosam. Att dricka är dock vanligare men rökning... nej. Självklart gör ju vissa det men det är inte särskilt vanligt där jag bor iaf. Jag kommer berätta för mina barn vad rökning innebär och göra det klart för dem att det är farligt och därmed ej okej. Att hålla på och nedvärdera de som fallit för rökning är dock inte okej enligt mig.

  • Äldre 15 Jan 06:55
    #7

    Sjukdom relaterat till osunt levene är en av våra största samhällskostnder. Menar ni att det är intelligent att röka? Och var skrev jag att jag såg ner på personer med lägre IQ?

  • Äldre 15 Jan 12:40
    #8
    +2
    Näng skrev 2017-01-15 06:55:53 följande:
    Sjukdom relaterat till osunt levene är en av våra största samhällskostnder. Menar ni att det är intelligent att röka? Och var skrev jag att jag såg ner på personer med lägre IQ?
    Intelligenta människor både röker, super och knarkar. Intelligens gör inte människor automatiskt lyckliga, känslomässigt stabila, förnuftiga eller perfekta på något vis. Det gör dem inte heller immuna mot beroendeframkallande medel.
  • Äldre 15 Jan 12:53
    #9

    De flesta börjar väl röka när de är relativt unga? Det visar bara att de inte hade ett välutvecklat risktänkande när de började. Ganska vanligt bland ungdomar. 

    Argumenten att det luktar illa, kostar mycket pengar och är skadligt för både hälsa och utseende känns som tillräckliga. Om man argumenterar för att rökare är ointelligenta så förmedlar man ju även en ganska sunkig människosyn vilket man kanske bör undvika. 

  • Äldre 15 Jan 13:26
    #10

    Rökning, eller inte, finns delvis i generna, s.k. "missbrukstendens". Och då är förstås mycket svårare att låta bli. Även om det inte alls är lika farligt så finns det missbruk inom i princip det mesta; shoppning, spel och något så vanligt som kaffe. Om man nu nödvändigtvis ska klanka ner på andra så bör man se om sitt eget hus; är man själv felfri, eller är man bara någon som tycker om att gapa på andra? Rökning, eller ej, är upp till var och en så länge man inte besvärar andra.

Svar på tråden Rökare: en indikation på ointelligens!