• Alexandra01

    1-års Kalas HJÄLP!

    Hej!

    Min son fyller 1 i april och vi har nu börjat planera så smått.

    Jag vet att han inte kommer komma ihåg någonting men det är viktigt för mig att det blir ett fint och speciellt kalas med alla som älskar honom.

    Vi är en familj med 2 olika kulturer som inte riktigt klaffar och har lite olika åsikter om kalaset.

    Min sambo vill hålla kalaset hemma hos sin bror då han bor lite större än vad vi gör och bjuda in till en särskild tid.

    Jag känner mig fruktansvärt obekväm med att ha kalas hemma hos ngn annan även om det är min svåger och då våra kulturer inte klaffar innebär det också att på sin höjd kommer min mamma en liten stund men ingen annan från "min" sida.

    Jag skulle vilja ha det hemma eller hyra lokal i byn där vi bor och ha öppet hus istället. Känns bättre för mig helt enkelt att alla som vill kan komma utan pressen att komma till en främling plus att då behöver jag inte tänka på att städa någon annans hem eller känna mig dum för att dem eventuellt erbjuder sig att göra det.

    Vad är era tankar kring detta? Stormar i mitt huvud!

    Om det blir öppet hus som jag vill har jag ingen aning om vad man kan bjuda på som kan stå framme några timmar? Tips på det med?

    Mvh

    Stressad mamma!

  • Svar på tråden 1-års Kalas HJÄLP!
  • Duckan

    Hyra lokal låter väl som en utmärkt idé i ert fall.
    Vad bjuda på beror ju på om det är en regelrätt fika eller vill ni ha mat?
    Pajer är enkelt att göra till många och lätta att värma.

  • norrlandsflicka

    Hur trångt har ni hemma? Skulle aldrig vara hos nån annan. Kanske går det dela upp till flera mindre kalas? Så gör vi oftast. Några kommer 12 och andra 16 så inte blir för mkt på en gång.

  • PappaPellerin

    Ja, jag hade inte heller varit bekväm med att fira det hos någon annan. Hyra lokal låter ju som en jättebra idé! Eller som norrlandsflicka sade, ett par små. Sedan tänkte jag också att paj kanske varit bra mat. Går ju att variera så mycket också.


    Vi är lika starka som vår starkaste länk.
  • Queennr1

    Hyra lokal för ettårskalas.... Utvecklingen är bisarr och detta kommer att bli ett samhällsproblem med alla dessa prinsar och prinsessor som växer upp. Undrar vad ungen kommer att förvänta sig på sin 18 års dag..

  • Duckan

    Qeennr1, om man bor trångt och har stor familj så är det inte ett jättestort fenomen att hyra lokal. Väldigt vanligt för trångbodda skulle jag säga.

  • Alexandra01

    Tack för era tips!

    Queennr1: Och det är ju såklart för att få plats det är tal om lokal men även om det var så att jag ville hyra för att jag ville göra världens största fest av min sons födelsedag så gör det inte honom bortskämd att fira SIN dag EN gång om året med pompa och ståt. Och låt oss säga att han förväntar sig en bil till sin 18-års dag så skulle jag med glädje ge honom det om ekonomin finns och med förutsättningarna att jag lärt honom om pengars värde under hans uppväxt. Jag ser mer problem i vardagsuppfostran än födelsedagsfirande av vad du kallar "prinsar och prinsessor" och min son är MIN prins vare sig du eller världen påstår något annat. Han är det värdefullaste som finns och jag tror de flesta föräldrar tänker så om sina barn, vilket får mig att tro att du antingen inte har några själv eller som jag vuxit upp på ingenting?

    Aja tack för era tips! Tar gärna emot fler om ni kommer på något annat än paj? Får ALDRIG till en bra pajdeg haha

Svar på tråden 1-års Kalas HJÄLP!