• YaYa

    Hur länge kan man dölja en graviditet?

    Hej! 

    Jag är gravid i sjunde veckan. Har just nu en projektanställning fram till april med goda möjligheter till förlängning. Dock jobbar jag inte i Sverige utan i ett annat land där anställdas rättigheter inte är så starka. Jag är rätt säker på att om min chef får reda på att jag är gravid innan jag skriver på nytt kontrakt så kommer de inte att vara intresserade av att behålla mig som anställd. Så nu min fråga: Är det troligt att jag lyckas dölja graviditeten helt fram till vecka typ 18-20? Jag inser ju att det beror på en massa saker men vill ha ett hum om vad man kan förvänta sig. Googlat bilder men det skiljer ju jättemycket... 

    Jag är ganska normalbyggd, varken tjock eller smal. 163 cm, väger runt 60 kg. Första barnet.

  • Svar på tråden Hur länge kan man dölja en graviditet?
  • Carambolan

    Extremt individuellt. Jag har tre barn och är normalbyggd och har varit platt som en planka fram till rumt vecka 22-23. Har lätt kunnat dölja graviditeterna med bylsiga kläder fram till typ vecka 30.

  • Fjäril kär

    Oerhört inviduellt och kan dessutom ändras från en vecka till en annan.

    Vissa är höggravida flodhästar redan i vecka 10-11 och andra får ingen mage förrän veckan före förlossningen...

    Och en del är precis som vanligt i tidiga veckor för att poff få jättemage nästa dag de vaknar...

    Hur du ser ut kan man därför inte veta i förväg, det beror på många saker, tex hur livmodern ligger, hur mycket och fort du går upp i vikt, dina gener, hur bebis ligger, hur din kropp omformas av graviditet osv osv...

  • Höstaster

    Jag har inte kunnat dölja det så länge med något av mina barn, runt vecka 17 har folk börjat fråga. Möjligen om jag hade haft vida tunikor eller något att det hade gått.

  • Fjäril kär

    Tänk också på att andra kan se det du själv inte ser.

    Jag tyckte min mage såg ut som vanligt i de tidiga veckorna men redan i vecka 11-12 fick jag höra gliringar och retsamma kommentarer om jag var gravid eller inte. Fast jag hade mina vanliga jeans och inte alls upplevde att det syntes.. Men uppenbarligen kunde andra se det tydligt.

  • Fia 28

    I v 17 sa det pang o då kom magen rejält. Den va dessutom så högt uppe så de va omöjligt att dölja med stora kläder.

  • SLK9216

    Jag tror du kan dölja det om du klär dig i mörka kläder. Vi har nästan samma vikt och längd och jag gick ofta klädd med svarta jeans, mörk blus och tunn öppen kofta och ingen på mitt jobb märkte förrän jag berätta själv och det var efter Ultraljudet i vecka 18 eller 19 tror jag. Det är samma nu med andra graviditeten. Fråga din mamma om hon blev stor för det är ofta ärfligt tror jag.

    Lycka till :)

  • Jag är bara jag

    Syntes på mig i v.9- fick första kommentaren då. V.14 absolut fullt synligt gravid. Medans andra går tiden ut och inte vet det själva ens och ingen märker nåt.

  • tulip79

    På mig syntes det tidigt. Hade en tydlig gravidmage i v 13 som inte gick att dölja (började med gravidbyxor i v 8).

  • ohanna

    Jag berättade för min chef på jobbet i vecka 18 har jag för mig och hade förmodligen kunnat vänta någon vecka till, men det är ju högst individuellt. Hade ingen pyttemage men kunde dölja den med tröjor i rätt snitt osv.

  • Meriall

    Utseendemässigt så absolut om ni inte har specifik klädkod på jobbet och det är första barnet (och du har okej magmuskler). Ha tunikor och lösa kläder och sånt redan nu när du är smal så tänker folk inte på det sedan.

    Däremot om du får hyperemesis och börjar kräkas massor så kan det bli omöjligt pga det.

  • Fru Ve

    Jag dolde min förra graviditet i v.30 då jag och mannen var på banken för att söka bolån. Var orolig att nekas p.g.a. kommande föräldraledighet. Klädde mig i stor tröja. Men det är nog väldigt olika hur länge man kan dölja det. Att redan nu börja med stora kläder är ju absolut ett tips.

Svar på tråden Hur länge kan man dölja en graviditet?