• juliakarlssons

    Visning hyresrätt

    Jag fick tidigare idag ett mail från en hyresvärd som skrev att de hade en lägenhet ledig, och att jag skulle höra av mig vid intresse. Jag svarade snabbt att jag var intresserad av lägenheten, varpå jag fick till svar att ringa deras fastighetsskötare för att boka tid för visning. Jag ringde till fastighetsskötaren och vi pratade en stund, och han sa att han skulle ringa mig antingen imorgon, eller iallafall senast fredag för att bestämma en tid för visning. Tänkte inte så långt där och då i samtalet, så har några frågor jag tänkte höra om någon här kanske har svar på.. Jag är då 19, snart 20 år, och har inte så stor koll på detta. När det gäller visning för en hyresrätt, och när de har kontaktat mig såhär, betyder det att det endast är jag som får komma på visning denna gång, och om jag sen skulle säga att jag ej är intresserad så kontaktar de någon ny? För jag tänker att om de bjuder in mig på en visning och jag säger att jag är intresserad så borde jag väl få lägenheten, eller? Det är ju ingen bostadskö som jag har stått i. De kan väl inte bjuda in massa människor på visning, när det liksom inte är en bostadsrätt? Ber om ursäkt för att jag har formulerat mig lite flummigt kanske, hoppas att ni förstår ändå. Vore tacksam för svar, och tack till de som orkat läsa allt! Haha. Hoppas verkligen att jag får denna lägenhet.. Tack på förhand!

  • Svar på tråden Visning hyresrätt
  • Holma
    juliakarlssons skrev 2017-01-17 19:55:17 följande:

    Och hur bestämmer de då vem som får lägenheten, om alla, eller åtminstone mer än en, är intresserad? :)


    Dom har väl ett kö/ poäng system
  • Anonym (Oftast)

    Dom har säkert nån nummer ordning på er. Vanligast är väl att i alla fall 3 st får kolla på den. Säger den som har köplats 1 ja till den så får den den, säger den personen nej så får nr 2 den om den säger ja och så vidare.

  • juliakarlssons

    Nej, det är det som är poängen. De har inget kösystem, utan man får göra en intresseanmälan via deras hemsida och sedan så mailar de dem som de erbjuder en lägenhet. Jag har bara haft min intresseanmälan hos dem i ca 2 månader och de mailade mig alltså idag om ett erbjudande om en etta. :)

  • Twilight

    Här får de 15 första i kön gå på visning. Vilken plats man har brukar man dock informeras om innan.

  • juliakarlssons
    Anonym (Oftast) skrev 2017-01-17 19:59:37 följande:

    Dom har säkert nån nummer ordning på er. Vanligast är väl att i alla fall 3 st får kolla på den. Säger den som har köplats 1 ja till den så får den den, säger den personen nej så får nr 2 den om den säger ja och så vidare.


    Ja jo, de borde ju ha någon nummer ordning trots att de inte har ett kösystem baserat på köpoäng.. Jag har som sagt endast haft min intresseanmälan hos dem i ca 2 månader dock.. Jaja, vi får se. Tack för svar!
  • Griseknoen35

    Kan vara så att bara det är bara du och du på plats kan tacka ja/nej. Min man fick sin första lägenhet så (inte så länge sedan). Hyresvärden va privat och dök det upp någon som va bekant med en som redan hyrde gick den först.

  • Anonym (Hyresvärd)

    Eftersom du inte stått i någon kö så verkar de hyra ut lgh enligt först till kvarn-principen, och mest troligt kommer du få en privat visning och därför ha första tjing på lgh men ring och hör med hyresvärden vad de har för policy. Är det en privat eller kommunal hyresvärd?

  • Anonym (Oftast)
    juliakarlssons skrev 2017-01-17 20:04:17 följande:

    Ja jo, de borde ju ha någon nummer ordning trots att de inte har ett kösystem baserat på köpoäng.. Jag har som sagt endast haft min intresseanmälan hos dem i ca 2 månader dock.. Jaja, vi får se. Tack för svar!


    Jag har en privat hyresvärd, här skickar man också bara in en intresseanmälan och så hör dom av sig. Men det betyder inte att dom inte har en kö, det har dom. Man har inga köpoäng men nått slags system har dom.
  • juliakarlssons
    Anonym (Hyresvärd) skrev 2017-01-17 20:08:43 följande:

    Eftersom du inte stått i någon kö så verkar de hyra ut lgh enligt först till kvarn-principen, och mest troligt kommer du få en privat visning och därför ha första tjing på lgh men ring och hör med hyresvärden vad de har för policy. Är det en privat eller kommunal hyresvärd?


    Ja jag ska ringa och höra imorgon när de öppnar/har börjat jobba. Det är en privat hyresvärd! :)
  • Noname00

    Vill du inte ha lägenheten, om du vill ha den och det är svårt att få tag på lägenhet, ställ inte onödiga frågor om hur många ni är, försök skriv på så fort som möjligt.

  • Anonym (privat hyresvärd)

    De har någon slags ordning även om det inte finns någon reell kö. Jag bor hos en privat hyresvärd utan kö eller köpoäng. Ändå var jag på tre visningar innan jag fick en hyresrätt hos dem. Min tanke är att om de ser att man fortsätter att gå på visningar så är man tillräckligt intresserad så då hamnar man högre upp i den inofficiella kön (tillsammans med de 5 andra som också har fått gå på visning). När jag skrev kontrakt så fick jag faktiskt reda på att det var en person som skulle haft lägenheten istället för mig men som inte tillräckligt snabbt hade skickat in kopia på id-handling och anställningsbevis och det var därför som jag fick den.

Svar på tråden Visning hyresrätt