• Äldre 18 Jan 15:48
    1458 visningar
    5 svar
    5
    1458

    Vårens återkommande fråga, Varför går jag inte ner i vikt?

    Hej på er!

    Jag behöver råd. Jag behöver gå ner i vikt, ca 15kg (till 52-55). Idag väger jag 67-68kg, är 162-163cm och 20år. (Vet att mitt BMI ligger på gränsen och det inte är någon större hälsofara, men sedan tror jag att majoriteten av all vikt fett, inga muskler..)

    Jag ligger på kaloriunderskott. Räknar inte varenda kalori, men mellan 500-1000 per dag äter jag åtminstone. Kom snälla nu inte med sjuka argument som ''du kommer att hamna i svältläge och då går du upp istället'' eller ''du måste äta mer för att gå ner i vikt'' osv, det är bara myter och rykten som idioter läst i skvallertidningar och sedan fört vidare. 

    Jag har precis köpt ett gymkort och börjat träna. 4ggr/vecka (från spinning till crosstrainer till maskinerna)

    Ett dagsintag kan se ut såhär:
    Frukost: Havregrynsgröt
    Lunch: Skippar ofta då jag inte behöver extra energin.
    Middag: Laxsoppa / ägg / något annat proteinrikt

    Någon dag har det slunkit in någon frukt (ex. clementin eller äpple), men för de mesta skippar jag mellanmålen.

    Jag kan även tillägga att jag inte gått upp i vikt pga att jag ätit för stora portioner mat utan för att jag de senaste åren ätit chips, kakor, godis, snabbmat och druckit alkohol. Om det nu skulle ha någon relevans. 

    Nu till frågan. 

    Varför händer det ingenting på vågen? Har nyligen börjat dock, men samtidigt så har hört att de flesta går ner flera kg efter första veckan och sedan saktar det ner. Men för mig har det inte hänt någonting på vågen. Bör jag bara ha tålamod och kämpa vidare eller vad tror ni är problemet? Anledningen till att jag inte lyckats gå ner tidigare är för att jag totalt tappat tålamodet och jag klarar inte av ''cheatdays'', måste alltid gå all in eller så är jag over and out...


    Alla svar uppskattas!

  • Svar på tråden Vårens återkommande fråga, Varför går jag inte ner i vikt?
  • Äldre 18 Jan 16:04
    #1

    Du äter för lite. 

    Inte skvallertidningar som talat om det för mig, utan forskningsrapporter.

    Sen om du inte vill tro det kan inte jag hjälpa.

    Sedan väger du ju inte så mycket redan, så att du skulle rasa flera kg är osannolikt. Ju mer normalviktig du är, desto svårare att gå ner. 

    Om du tränar så kan vikten gå på ett ut. Du tajtar till kroppen och går ner cm, men muskler väger mer än fett.

    Sedan, om du är kvinna, så påverkar menscykeln, så av den anledningen kan det vara klurigt att se om du gått ner.

    Såå.... ät mer, ta fram ett måttband och ha tålamod.


    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 17. Bara 83 kvar.
  • Äldre 18 Jan 16:09
    #2

    Sluta skippa lunchen!

  • blairw
    Äldre 18 Jan 16:11
    #3
    stelas skrev 2017-01-18 15:48:14 följande:

    Hej på er!

    Jag behöver råd. Jag behöver gå ner i vikt, ca 15kg (till 52-55). Idag väger jag 67-68kg, är 162-163cm och 20år. (Vet att mitt BMI ligger på gränsen och det inte är någon större hälsofara, men sedan tror jag att majoriteten av all vikt fett, inga muskler..)

    Jag ligger på kaloriunderskott. Räknar inte varenda kalori, men mellan 500-1000 per dag äter jag åtminstone. Kom snälla nu inte med sjuka argument som ''du kommer att hamna i svältläge och då går du upp istället'' eller ''du måste äta mer för att gå ner i vikt'' osv, det är bara myter och rykten som idioter läst i skvallertidningar och sedan fört vidare. 

    Jag har precis köpt ett gymkort och börjat träna. 4ggr/vecka (från spinning till crosstrainer till maskinerna)

    Ett dagsintag kan se ut såhär:
    Frukost: Havregrynsgröt
    Lunch: Skippar ofta då jag inte behöver extra energin.
    Middag: Laxsoppa / ägg / något annat proteinrikt

    Någon dag har det slunkit in någon frukt (ex. clementin eller äpple), men för de mesta skippar jag mellanmålen.

    Jag kan även tillägga att jag inte gått upp i vikt pga att jag ätit för stora portioner mat utan för att jag de senaste åren ätit chips, kakor, godis, snabbmat och druckit alkohol. Om det nu skulle ha någon relevans. 

    Nu till frågan. 

    Varför händer det ingenting på vågen? Har nyligen börjat dock, men samtidigt så har hört att de flesta går ner flera kg efter första veckan och sedan saktar det ner. Men för mig har det inte hänt någonting på vågen. Bör jag bara ha tålamod och kämpa vidare eller vad tror ni är problemet? Anledningen till att jag inte lyckats gå ner tidigare är för att jag totalt tappat tålamodet och jag klarar inte av ''cheatdays'', måste alltid gå all in eller så är jag over and out...

    Alla svar uppskattas!


    Två alternativ
    1. Om man äter alldeles för lite så hamnar kroppen i det s.k. svältläget. Vilket innebär att till en början försöker kroppen spara på så mycket energi det går vilket kan göra att din ämnesomsättning får en dipp och göra att vikten står stilla. Det går över efter ett tag och då börjar du tappa kilon.  
    2. Du har något fel på din ämnesomsättning som gör att den är låg. Hypotyreos t.ex. kan påverka det. Dock så borde det ändå hända något på vågen om du äter så lite som 500 kcal. Men kan vara värt att kolla upp eftersom du kan testa det enkelt med ett blodprov och skulle det vara så så finns det behandling.

    Dock är det inte en myt om att man lättare går upp om man äter för lite, bara lite missförstådd. Man måste inte göra det, men de flesta som går från svältdiet går bara helt plötsligt tillbaka till "normal" kost när det nått sin vikt och det gör att man går upp. Man måste vänja kroppen sakta med alltmer ökande kaloriintag. 

    I övrigt, det är inte ett dugg hälsosamt det du gör, bara så du vet. Gå ner i vikt kommer du göra, men kroppen och hälsan tar stryk. 
  • Äldre 18 Jan 16:16
    #4

    Låt det gå några veckor.

  • Äldre 18 Jan 17:06
    #5

    Själv blir jag svullen som fan de första 2 veckorna när jag börjar träna. Började den 1/1 och vågen stod stilla de första två veckorna. Ställde mig på vågen i morse igen och vipps 2 kg ner! Ge inte upp! och ät åtminstone något lite vid alla maltider, även om inte suger finns! Hang in there!!! Nu måste jag ge fan i vågen bara annars börjar jag nojja på varje gram. Ska väga mig varannan vecka och ändra kosten efter resultat!

Svar på tråden Vårens återkommande fråga, Varför går jag inte ner i vikt?