• ElectroCat16

Kliar i tänderna

Hej!

För ca 5 dagar sen var jag hos tandläkaren och lagade en tand med hål i, samma sekund som nålen till bedövningssprutan penenterade tandköttet i munnen kände jag en snabb stickande känsla i mina fyra undre framtänder, lagningen gick bra men nu ett par dagar efter så har det börjat klia i tänderna, stör mig rätt mycket på det, typ en kliande/bultande känsla i dem och det ilar bara när ja andas in luft mellan tänderna, andvänder tandtråd mellan tänderna och tandköttet, blöder i stort sätt inget om tänderna? vad ska jag göra eller ska jag fortsätta med min tandtrådskur?

Tack! PS. Vet redan om att jag har fula/gula tänder och blottade tandhalsar, har aldrig kliat innan då det sett exakt lika dant ut

• Svar på tråden Kliar i tänderna
  • volvo142

Inflammerat tandkött kanske? ja det är alltid obehagligt med tandtråd.. om man inte tandtrådar regelbundet. Blottade tandhalsar kan ju vara ett svar på varför det ilar. Om jag var du skulle jag köpa en mjuk tandborste borsta med pekfinger och tumme. Sensodyn tandkräm mellanrumsborstar och flux eller Dentan. borsta mjukt rengör orenligt är summan av kardemumman. Dricker du mycket läsk? eller dylikt sluta med det. Är ingen tandläkare apar bara det vanliga som dom säger..

• ElectroCat16

Drack mycket läsk förr, slutade ett tag sen med o dricka läsk(dricker ju loka om de nu skulle va nått, nu idag va de inte lika farligt som det har varit innan, kanske börjar ta av nu när jag använder tandtråd, har en skvätt hexident står här hemma, tror nån annan i familjen använde det förr, kanske de kan funka?

• volvo142
    ElectroCat16 skrev 2017-01-21 14:11:38 följande:
    Drack mycket läsk förr, slutade ett tag sen med o dricka läsk(dricker ju loka om de nu skulle va nått, nu idag va de inte lika farligt som det har varit innan, kanske börjar ta av nu när jag använder tandtråd, har en skvätt hexident står här hemma, tror nån annan i familjen använde det förr, kanske de kan funka?
    Har hört att det fräter på tänderna men förmodligen inte lika mycket som läsk. Bäst är nog vatten, hexident dödar bakterier och ska inte användas när man använt fluor. Man får bruna tänder av det också men väldigt bra efter operation eller dylikt. 
  • ElectroCat16

Ah prövade att ta några godisbitar o tugga på, blev bara värre igen, har dock bytt till en mjuk tandborste, får nog stå av godisätandet ett tag skulle ja tro, blir nog att åka ner i köpa en munskölj på de med!

• volvo142
    ElectroCat16 skrev 2017-01-22 01:49:33 följande:
    Ah prövade att ta några godisbitar o tugga på, blev bara värre igen, har dock bytt till en mjuk tandborste, får nog stå av godisätandet ett tag skulle ja tro, blir nog att åka ner i köpa en munskölj på de med!
    Det är ju super bra med mjuk tandborste. då har du fått lite motivation till att sluta med godis då Flört
    Jag är super noga med mina tänder men dricker alldeles för mycket läsk och röker..Tyst
    ElectroCat16 skrev 2017-01-22 01:58:27 följande:
    Vilket skulle du rekommendera mellan flux och dentan?
    Det är lika mycket flour i båda, så den du gillar mest jag föredrar flux!  :)

• ElectroCat16

Ja!, köpt flux och sensodyne, kliandet försvann ca 1 dag efter jag började använda mjuk borste, ska dock fortsätta med fluxen och nya tandkrämen på det! Tack för hjälpen, otrolig bättre känsla i munnen! :)

Svar på tråden Kliar i tänderna