• Anonym (CR)
    Äldre 21 Jan 20:51
    1542 visningar
    13 svar
    13
    1542

    Svårt att få barn- Existensiel kris

    Hej! 

    Jag är en kvinna på 35 år som har försökt att få barn genom insemination och IVF och nu känner jag mer eller mindre att jag ger upp...

    Jag mår jättedåligt av IVF så jag har börjat vänja mig vid tanken att ha ett liv utan barn. Problemet nu är att jag upplever en slags kris. Jag är singel och undrar vad jag ska göra nu? ! 

    Ska jag säga till de killar som jag träffar att jag har svårigheter att få barn? Det är ju jättetaskigt att lura in en kille i ett förhållande om han vill ha barn och sedan vet jag om mina svårigheter........ Ska jag bara dejta killar som redan har barn och som inte vill ha fler för att slippa göra någon besviken? Eller ska jag dejta killar som inte vill ha barn alls? Ska jag dejta unga killar som inte är redo för barn ännu? Kommer någon kille VÅGA bli kär i mig om jag berättar om mina svårigheter att få barn? 

    Det är många tankar som snurrar och jag ser år framför mig med en del lidande. 
    Är det någon som har varit i samma sits som har tankar kring detta? Ni behöver inte varit i samma sits för att dela med er av era tankar. 

  • Svar på tråden Svårt att få barn- Existensiel kris
  • Anonym (ED)
    Äldre 21 Jan 21:08
    #1

    De flesta män i din ålder och uppåt vill inte ha barn så det löser sig nog av sig själv. Jag hade jättesvårt att hitta en man som ville ha barn när jag var med på en dejtingsajt när jag var 34-35.

  • Anonym (CR) Trådstartaren
    Äldre 21 Jan 21:14
    #2
    Anonym (ED) skrev 2017-01-21 21:08:44 följande:

    De flesta män i din ålder och uppåt vill inte ha barn så det löser sig nog av sig själv. Jag hade jättesvårt att hitta en man som ville ha barn när jag var med på en dejtingsajt när jag var 34-35.


    Förr eller senare kommer väl lusten till barn, när han är runt 40 år. Då lär man bli lämnad för en yngre tjej så tänker jag
  • Anonym (ED)
    Äldre 21 Jan 21:16
    #3
    Anonym (CR) skrev 2017-01-21 21:14:04 följande:
    Förr eller senare kommer väl lusten till barn, när han är runt 40 år. Då lär man bli lämnad för en yngre tjej smile1.gif så tänker jag
    Tvivlar. Den man som inte vill ha barn när han är 35 vill inte sen heller. De blir för bekväma. Hur som helst-beroende på vad felet är som inte gör dig gravid finns ju alternativet ÄD/ED upp till 49 om du nu skulle hitta en man som vill ha barn.
  • Anonym (CR) Trådstartaren
    Äldre 21 Jan 21:20
    #4
    Anonym (ED) skrev 2017-01-21 21:16:37 följande:
    Tvivlar. Den man som inte vill ha barn när han är 35 vill inte sen heller. De blir för bekväma. Hur som helst-beroende på vad felet är som inte gör dig gravid finns ju alternativet ÄD/ED upp till 49 om du nu skulle hitta en man som vill ha barn.
    Du kan ha rätt. Många i den åldern har även barn och vill inte ha fler. Vad står ED för? 
  • Anonym (ED)
    Äldre 21 Jan 21:21
    #5
    Anonym (CR) skrev 2017-01-21 21:20:32 följande:
    Du kan ha rätt. Många i den åldern har även barn och vill inte ha fler. Vad står ED för? 
    Embryodonation-så fick vi barn efter drygt 10 år. Glad
  • Anonym (CR) Trådstartaren
    Äldre 21 Jan 21:24
    #6
    +1
    Anonym (ED) skrev 2017-01-21 21:21:47 följande:
    Embryodonation-så fick vi barn efter drygt 10 år. Glad
    Vad är egentligen skillnaden mellan ED och ÄD?  
  • Äldre 21 Jan 21:28
    #7

    I korthet och rakt på sak: Om jag vore dig skulle jag dejtat män som redan har barn. Men att det är ok fflr honom om du mot förmodan skulle bli gravid. Att ni inte använder skydd.

    Jag tycker att nan ska vara öppen med att man har en barnlängtan. Men att man ändå kan hantera läget om det inte blir så. Det är få som orkar med instabila partners. Jag förstår att du mår dåligt och dina känslor är inte konstiga alls - men när en relation inleds måste det kännas bra och positivt. Det är svårt att inleda ett förhållande med nån som mår dåligt. Prata av dig his en psykolog om du har möjlighet....lycja till med allt !

  • Anonym (CR) Trådstartaren
    Äldre 21 Jan 21:44
    #8
    Less is more skrev 2017-01-21 21:28:08 följande:

    I korthet och rakt på sak: Om jag vore dig skulle jag dejtat män som redan har barn. Men att det är ok fflr honom om du mot förmodan skulle bli gravid. Att ni inte använder skydd.

    Jag tycker att nan ska vara öppen med att man har en barnlängtan. Men att man ändå kan hantera läget om det inte blir så. Det är få som orkar med instabila partners. Jag förstår att du mår dåligt och dina känslor är inte konstiga alls - men när en relation inleds måste det kännas bra och positivt. Det är svårt att inleda ett förhållande med nån som mår dåligt. Prata av dig his en psykolog om du har möjlighet....lycja till med allt !


    Tackså mycket  för tipset. Jag har själv tänkt att det nog är smartast att dejta män som redan har barn.. Jag har en dragning åt killar som är runt 10 år yngre än mig och det är ömsesidigt, men kanske inte så hållbart. Jag överdrev kanske när jag skrev existensiel kris.  Jag har bearbetat att jag kanske inte kan få barn sedan 10 år tillbaka då jag gick igenom en svår abort med infektion. Men jag mår såklart dåligt över detta och undrar över kommande relationer..... 
  • Äldre 21 Jan 21:57
    #9
    Anonym (CR) skrev 2017-01-21 21:44:25 följande:

    Tackså mycket  för tipset. Jag har själv tänkt att det nog är smartast att dejta män som redan har barn.. Jag har en dragning åt killar som är runt 10 år yngre än mig och det är ömsesidigt, men kanske inte så hållbart. Jag överdrev kanske när jag skrev existensiel kris.  Jag har bearbetat att jag kanske inte kan få barn sedan 10 år tillbaka då jag gick igenom en svår abort med infektion. Men jag mår såklart dåligt över detta och undrar över kommande relationer..... 


    // Men vem vet - du kanske också kommer må bra med en man som inte nödvändigtvis vill ha barn. Gärna i din ålder. Ni kanske får en stor vänkrets tillsammans. Det är också som en slags familj.

    En man som har barn sedan tidigare kan i sin tur vara nöjd om det blir barn eller inte.Men där kan det bli rörigt med ex, ekoklmi, boende och semester....

    Ett alternativ till att prata med psykolog - om man har en kris - är ju att prata högt med sig själv hemma. När ingen hör ! Väldigt läkande. Eller hitta på att man pratar med jesus/ Gud - även om man inte tror. Men det funkar, det lättar man mår bättre. Var snäll mot dig själv .En kram till dig...
  • Anonym (Lisa)
    Äldre 21 Jan 22:43
    #10

    Personligen tycker jag du ska dejta förutsättningslöst. Om der blir ett seriöst förhållande ska du såklart vara ärlig i barnfrågan. Men att bara rikta in sig på män med barn.... Nej, du väljer bort många och det är inte alltid så underbart att vara styvmamma. Mannen får ju själv ta ställning i frågan och om ni t ex kan få barn på annat sätt om det blir aktuellt, adoption eller donation. Finns ju inga garantier för någon att man kan få barn.

  • Anonym (Kille­)
    Äldre 21 Jan 23:03
    #11

    Vad du än gör, var ärlig med killen rätt tidigt i relationen. Barn är liksom digitalt, 1 eller 0. Svårt att kompromissa med en sådan grej (i alla fall tycker jag det). Träffar du en kille med jättestark barnlängtan och du kläcker ur dig efter 6 månader eller senare att du sannolikt inte kan få barn, blir han nog väldigt olycklig och besviken.

    Jag tror faktiskt att singelpappor är något för dig, även om du naturligtvis inte ska stänga ögonen för andra. Du får du uppleva en hel del av barnupplevelsen, för du verkar ju längta en del. Alla små underbara stunder (och en del otrevliga också), se dem utvecklas o växa som individer.

    Personligen tror jag att unga killar som inte är redo för barn är en dum kategori att satsa på. De kommer ju förr eller senare kanske komma fram till att de vill ha barn. Och då är det ju stor risk att du blir lämnad.

    Killar som inte vill ha barn.... alltså, ja som en sista utväg. För det låter ju som att du gärna vill ha barn i ditt liv? Känns ju som en dålig kompromiss egentligen.

    Ett annat alternativ är ju att se till vara mycket barnvakt och så till nån av dina väninnor med barn . Jag har själv en kvinnlig bekant som gjort det. Hon är nästan som en liten extramamma till barnen. Och barnens föräldrar är överlyckliga över att få en o annan kväll utan barnen. De vet ju om att hon inte kan få barn, och att hon gillar barnen mycket. Win Win situation.

  • Anonym (ED)
    Äldre 22 Jan 00:00
    #12
    Anonym (CR) skrev 2017-01-21 21:24:47 följande:
    Vad är egentligen skillnaden mellan ED och ÄD? smile1.gif  
    Vid ED är båda cellerna donerade till skillnad mot ÄD.
  • Anonym (Vill du det)
    Wed 28 Jul 2021 20:02
    #13
    Anonym (CR) skrev 2017-01-21 20:51:05 följande:

    Hej! 

    Ska jag dejta unga killar som inte är redo för barn ännu? 


    Vill du verkligen det dejta killar i tjugoårsåldern? Har du redan gjort det?
Svar på tråden Svårt att få barn- Existensiel kris