• Second­chane
    Äldre 28 Jan 17:44
    3859 visningar
    33 svar
    33
    3859

    Kulturkrock ?!

    Jag är en svensk tjej som träffat en muslimsk kille ett tag och han är helt fantastisk men oron finns hos mig att de kommer bli kulturkrock då han ofta pratar om att han vill att jag ska bli muslim.. någon med erfarenheter om förhållande med blandade religioner, har ni kunnat komma överens på ett bra sätt ?

  • Svar på tråden Kulturkrock ?!
  • Caramb­olan
    Äldre 28 Jan 19:02
    #1

    Jag tror att det mer är en fråga om hur sekulariserad man är än om vilken religion man tillhör. Det blev en rejäl kulturkrock mellan mig och en kille jag dejtade trots att vi båda är kristna, pga att han var betydligt "mer" kristen än mig.

  • Äldre 28 Jan 19:09
    #2
    +1

    Jag drar alltid öronen åt mig när någon vill ändra på mig för att passa dem själva/deras familj.


    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion på g. Hittils 51. Bara 49 kvar.
  • Äldre 28 Jan 19:31
    #3

    Du får nog ta ett rejält snack med honom om vad det egentligen är som han begär av dig.

    Vad innebär det för dig att konvertera? Rena fakta! Fläskkött, bön, fasta, pilgrimsfärd, omskärelse, slöja, burka, samliv, barns rättigheter, kvinnors rättigheter mm

    Kanske kommer du fram till att du kan bli perfekt för honom och han för dig , eller så blir det bara för mycket du / ni måste kompromissa bort att det inte fungerar.

    Ta snacket innan ni går för djupt in i relationen med barn osv.

  • Äldre 28 Jan 19:43
    #4

    För en rättrogen muslim är det förbjudet att vara med en som inte är muslim. Så han vill nog gärna fortsätta vara med dig men villkoret är att du konverterar. Vill du det? Vill du bli religiös muslim? För du kan nog inte bli lite muslim utan måste gå all-in. Fundera och bestäm dig men tro inte på väggorden om att kärleken övervinner allt. För det gör den inte. Måste du göra våld på dig själv och din själ för att kunna vara med en man är det inte värt priset, oavsett hur mycket du älskar någon. Ett bra förhållande är ett där båda respekterar varandra och bådas rätt att tänka och tycka som de själva vill. Så fort detta inskränks är man i ett dåligt förhållande och bör bryta upp, oavsett om man älskar den andra.

  • Äldre 28 Jan 20:44
    #5
    +1

    Om man önskar/kräver att ens partner ska förändra sig för att relationen ska kunna utveckla sig så är det helt fel! Då är man kär i en illusion vilket aldrig kommer att hålla.

    Att tvinga någon att bli troende i enfrämmande religion fungerar inte oavsett vilken religion. Ser bara stora röda högljudda varningsklockor här.

  • Second­chane
    Äldre 28 Jan 21:52
    #6

    Han säger ju att han accepterar att jag inte vill bära slöja, be och mkt där till men jag är orolig att han säger just nu att han accepterar de nu och de kommer ändras .. jag märker ju redan att han har problem med att jag har många manliga klienter och han har alltid koll antingen själv eller via sina vänner när jag inte är hemma i min lägenhet .. han är helt fantastisk och behandlar mig som en prinsessa men hur ska man kunna lita på att han kommer fortsätta acceptera mig utan att bli muslim ?

  • Äldre 28 Jan 22:24
    #7
    Secondchane skrev 2017-01-28 21:52:47 följande:

    Han säger ju att han accepterar att jag inte vill bära slöja, be och mkt där till men jag är orolig att han säger just nu att han accepterar de nu och de kommer ändras .. jag märker ju redan att han har problem med att jag har många manliga klienter och han har alltid koll antingen själv eller via sina vänner när jag inte är hemma i min lägenhet .. han är helt fantastisk och behandlar mig som en prinsessa men hur ska man kunna lita på att han kommer fortsätta acceptera mig utan att bli muslim ?


    Fast där har vi ju redan nu ett problem: Om han alltid ska ha koll på vad du sysslar med behandlar han dig INTE som en prinsessa. Tvärtom är det du beskriver fullständigt oacceptabelt, och du bör genast ta ett snack med honom om det.


     


    Gällande att konvertera till Islam är det någonting du själv måste ta beslut om. Är du bekväm med det själv är det ju inte några problem, och om inte så får du förklara situationen, och om han inte kan acceptera detta så är det kortfattat uteslutet att relationen kommer att fungera i längden.

  • i-o
    Äldre 28 Jan 22:25
    #8
    driver28 skrev 2017-01-28 20:44:06 följande:

    Om man önskar/kräver att ens partner ska förändra sig för att relationen ska kunna utveckla sig så är det helt fel! Då är man kär i en illusion vilket aldrig kommer att hålla.

    Att tvinga någon att bli troende i enfrämmande religion fungerar inte oavsett vilken religion. Ser bara stora röda högljudda varningsklockor här.


    Varför är dina varningsklockor röda? Vilket material är de gjorda av då? Brons brukar väl vara ett lämpligt materiel annars.
  • Äldre 28 Jan 22:31
    #9
    +1
    Secondchane skrev 2017-01-28 21:52:47 följande:
    Han säger ju att han accepterar att jag inte vill bära slöja, be och mkt där till men jag är orolig att han säger just nu att han accepterar de nu och de kommer ändras .. jag märker ju redan att han har problem med att jag har många manliga klienter och han har alltid koll antingen själv eller via sina vänner när jag inte är hemma i min lägenhet .. han är helt fantastisk och behandlar mig som en prinsessa men hur ska man kunna lita på att han kommer fortsätta acceptera mig utan att bli muslim ?

    Misshandelsrelationer brukar börja ungefär såhär... Lita INTE på honom! Han litar ju uppenbarligen inte på dig.
  • Äldre 28 Jan 22:33
    #10
    Secondchane skrev 2017-01-28 21:52:47 följande:

    Han säger ju att han accepterar att jag inte vill bära slöja, be och mkt där till men jag är orolig att han säger just nu att han accepterar de nu och de kommer ändras .. jag märker ju redan att han har problem med att jag har många manliga klienter och han har alltid koll antingen själv eller via sina vänner när jag inte är hemma i min lägenhet .. han är helt fantastisk och behandlar mig som en prinsessa men hur ska man kunna lita på att han kommer fortsätta acceptera mig utan att bli muslim ?


    !!!! 

    Mina varningsklockor skriker ts!! Tycker du verkligen det låter sunt och normalt??!!
Svar på tråden Kulturkrock ?!