• Anonym (bebis)

    Äldre kvinnor, när slutade ni skydda er vid samlag?

    Vid vilken ålder ska man sluta skydda sig mot oönskad graviditet om man fortfarande har mens? Efter 40 år är det ju svårt för de flesta att bli gravida men det händer. Från vilken ålder slutade ni skydda er, efter 44-45 år? 

  • Svar på tråden Äldre kvinnor, när slutade ni skydda er vid samlag?
  • elmadumle

    Oj, jag är 50 och ska sätta in ny spiral, hormonspiralen får jag bara ha tills jag är 57, sedan vete sjutton vad jag ska använda. Jag har extremt lätt att bli gravid och är inte i närheten av klimakteriet, så jag lär inte sluta med p.-medel än på länge.

  • Anonym (Mens = skydd)

    Är visserligen inte äldre, men så länge du har mens finns ju chansen/risken att bli gravid... så jag skulle säga så länge man har mens skyddar man sig!

  • Anonym (q)

    jag slutade vid ca 38. Blev så trött på preventivmedel att jag bara sa att jag inte ville ha dem mer och sexlusten verklige blomstare efter att jag slutade. Hade ganska svårt att få barn tidigare så jag var inte speciellt orolig. Är idag 47 (och i förklimakteriet) och har sex ofta och inget har skett så jag är tämligen säker på att inget kommer hända nu heller. 

  • Cecese

    Jag steriliserade mej när jag var 29 år så jag kommer att vara skyddad tills jag dör. Hade jag inte steriliserad hade jag använt dubbla skydd tills jag garanterat är i klimakteriet och inte kan bli gravid. 

  • fornminne

    Du ska inte gå efter ålder. Har du fortfarande mens kan du bli gravid även om chansen / risken minskar ju äldre du blir.

  • Anonym (42)

    Det stämmer att sannolikheten att bli gravid minskar ju äldre man blir. Men vill man vara helt säker på att inte bli gravid, ska man använda skydd ända tills man kommer i klimakteriet.

    Själv är jag 42 år, har fortfarande regelbunden mens och kommer INTE att sluta med skydd på bra länge än. Jag känner / vet ganska många kvinnor som har fått barn efter 40.

  • Anonym (63:a)

    Jag slutade strax före 50 när klimakteriet började klinga av.
    Efter klimakteriet tappade jag dessutom all lust så här blir inga barn gjorda oavsett. Förvånad

  • Anonym (Ulle)

    Jag har lätt att bli gravid så no way att jag vågar sluta med spiral ännu.

    Är 45 och har fått de första klimakteriesymptomen men har fortfarande mens varje månad. En släkting har just fått barn vid 47 och en jämnårig skolkamrat postade precis idag på FB att hon fått sitt första nu vid 45.

  • Anonym (42)

    Sluta med skydd före klimakteriet ska man bara göra ifall det inte är någon katastrof om det skulle bli barn. Men vill man absolut inte ha (fler) barn eller genomgå en abort, är det en dålig idé.

    Jag har en 49-årig kollega som rekommenderades att fortsätta använda spiral, trots att hennes mens har varit oregelbunden i flera år och hon har fått de första klimakteriesymtomen. Hon känner också en som fått barn vid 47 års ålder och en annan vid 43.

  • Abegayle70

    46 och har fortfarande spiral. Inga klimakteriesymptom än. Fast inte mycket till sexliv heller


    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
Svar på tråden Äldre kvinnor, när slutade ni skydda er vid samlag?