• steffral

    Jag misslyckas med min sjuksköterska-utbildning

    Jag studerar 2:a termin på Sjuksköterskaprogrammet på Malmö Högskola. Jag har tre tunga omtentor som flåsar mig i nacken och vi har nu börjat läsa massor nya kurser. Jag spenderar nästan all min vakna tid till skolan och det finns 2 anledningar till att jag misslyckats.

    1: Jag pendlar 3 timmar varje dag till/från skolan. Jag har hus, djur osv här så kan ej flytta närmare.
    2: Jag har aldrig tidigare gått i skolan. Grundskola var jag mest på sjukhus (har en kronisk sjukdom) och gymnasium gick jag aldrig. Jag gick folkhögskola vilket mest var lek och trams. Med andra ord har jag ingen studieteknik.

    Jag vill verkligen bli sjuksköterska och jag skäms så otroligt mycket över att jag misslyckats. Av första termin har jag bara klarat 15 av 30 HP... Det känns väldigt tungt att ha alla omtentor och senaste veckorna har bestått av konstant stress, ångest och skam.. 

    Snälla är det någon som har några tips som kan hjälpa mig? Jag vet inte vad jag ska göra.. Jag funderar på att hoppa av för det känns inte som att jag kommer klara av det endå, så varför tortera mig i 3 år och få 300.000 kr i studieskulder..

    Någon vän tipsade om att det finns "enklare" program för sjuksköterskor.. Någon som hört något om detta och kan rekommendera ett "enkelt" program någonstans? 

  • Svar på tråden Jag misslyckas med min sjuksköterska-utbildning
  • Åsa

    Jag har inte hört talas om någon "lättare" ssk-utbildning. Redan som den är brukar inte ssk-utbildningen räknas som "svår" att få godkänt resultat i.

    Jag förstår att du överväger att hoppa av i den situation du hamnat. Du har redan svårt att plugga och det blir inte lättare med din relativt långa resväg. Men många tar sig igenom utbildning med objektivt besvärligare sits (jobbar i hög omfattning parallellt, ensamansvar för småbarn etc) så det ligger nära till hands att gissa på just den brist på studieteknik du nämner.