Ett litet tips bara, en tydlig, enkel och minnesvärd logga är en bra logga.
För att få enkelheten, skippa detaljerna (som krussidullet i ramen och detaljerna i blommorna i nuvarande logga) tänk adidas, nike, audi, shell, wwf.
För att få tydligheten ska loggan symbolisera företaget, namnet eller verksamheten. (tänk puma, apple, metro, twitter)
Lyckas du med enkelheten och tydligheten kommer loggan också bli minnesvärd och det är därför man har loggor, för att få folk att komma ihåg en.
Jag skulle alltså inte välja en trollslända till en butik som heter Älva, speciellt inte en detaljerad sådan.
Kan man inte få till en enkel och tydlig symbol är det mycket bättre att satsa på att göra företagsnamnet i ett schysst typsnitt som logga. Som Google, FedEx, Disney, Kellogs, Coca cola, FilippaK.
Gå bara in i närmsta matbutik och kolla på förpackningarna, det är väldigt mycket vanligare att man skippat en "riktig" logga helt och hållet och bara kör på företagsnamnet i ett unikt typsnitt. Jag skulle vilja säga att 99% av allt du kan köpa där saknar loggor. Vilket även gäller för retailbranschen, om det inte är ännu färre där som har en egentlig logga. Jag menar kolla bara på kicks, make up store, bik bok, cubus, åhléns, scorett.....