• Äldre 2 Feb 11:31
    1919 visningar
    4 svar
    4
    1919

    Gravid på grund av antibiotika?

    Jag har tagit antibiotika kurer nu 3 gånger under 2 månader alla i 10dagar var pga en bakterie som inte försvinner. Tanken slog mej nu att jag inte vet ifall antibiotikan kan slå ut p-pillerna som jag tar dagligen. Kan det finnas större risk att jag blir gravid?

    Får tilllägga att jag tar p-piller konstant utan uppehåll med sockerpiller pga min mensvärk så jag brukar få min mens 1gång var 2månad. (Barnmorskans och ungdomsmottagningens råd)

    Har inte haft min mens sen november. :)

  • Svar på tråden Gravid på grund av antibiotika?
  • Treans­resa
    Äldre 2 Feb 11:38
    #1

    Så vart min dotter till. Antibiotika för uvi slog ut dom.

  • Anonym (Jodå,­serru)
    Äldre 2 Feb 11:40
    #2

    Risken finns ja. Man brukar uppmanas att avstå sex eller använda kondom när man tar antibiotika.

  • Anonym (Ja)
    Äldre 2 Feb 11:46
    #3

    Finns risk ja.... därför p-piller och minipiller är mindre effektiva än p-stav och hormonspiral t ex.

  • Anonym (Lika)
    Äldre 2 Feb 23:00
    #4

    Jisses, trodde jag läste om mig själv haha! Jag har också haft en bakterie nyss, så jag fick antibiotika, men det hjälpte inte. Har ätit tre olika sorter, alla var 10 dagar var under två månader. För någon dag sen började brösten ömma lite och det var då jag började tänka på att jag kanske är gravid! Tog ett test men det var neg, ska ta ett till om en vecka

Svar på tråden Gravid på grund av antibiotika?