• MissNastrax

    Hormonfria preventivmedel / metoder

    Så nu fick tråden rätt rubrik.... (gjorde tråd innan med samma ämne men autocorrect förstörde allt) =)

    Jag har själv en kopparspiral då jag ej vill använda hormoner (eller kan egentligen heller visade det sig).

    Kondomer och kopparspiral är det enda skyddet som finns, säkra dagar har många förespråkat men känner aldrig att jag får vatten på min kvarn där för att överväga det då alla som jag känner i verkligheten som använt det har "råkat" vara oaktsamma och blivit gravida.

    Jag kanske behöver solskenshistorier angående säkra dagar?

    Kondomer är väldigt avtändande och jo jag känner skillnad på med eller utan kondom och det är inte riktigt skönt och blir obehaglig ibland brännande friktion även med allergivänliga och massa glid.

    Kopparspiralen förutom kraftigare blödningar och lite små smärtor ibland så blev jag rätt förskräckt över att inga som helst studier publicerats på den "nya" spiralen med mer kopparyta utan den gamla studien för den tidigare versionen gäller fortfarande (samt hittat mycket bloggar m.m där kvinnor fått kopparförgiftning).

    Ja då återstår bara återhållsamhet och sez utan vaginal penetration (analt, oralt, petting och leksaker) alt. sterilisering...

    Någon som känner igen sig i att stå och fundera på nästa steg? Någon som har en solskenshistoria angående säkra dagar? Eller någon som vill diskutera spiralens vara eller icke vara?

  • Svar på tråden Hormonfria preventivmedel / metoder
  • Anonym (Kille)

    Pessar plus spermiedödande medel tror jag du missade som alternativ.

    För tjejen funkar det med hormonspiral, men inga andra hormonpreparat har funkat utan hemska biverkningar.

    Innan vi hittade något som funkade så körde vi på avbrytet samlag. Och den metoden är ju kass egentligen eftersom det kan finnas sperma i försatsen.

    Säkra perioder hade nog aldrig funkat för oss, för hon är som kåtast när hon är som mest fertil.

    Hade inte det funkat med hormonspiral hade jag steriliserat mig tror jag (vi har redan barn). Hoppas du hittar något som funkar för er.

  • MissNastrax
    Anonym (Kille) skrev 2017-02-07 22:18:44 följande:

    Pessar plus spermiedödande medel tror jag du missade som alternativ.

    För tjejen funkar det med hormonspiral, men inga andra hormonpreparat har funkat utan hemska biverkningar.

    Innan vi hittade något som funkade så körde vi på avbrytet samlag. Och den metoden är ju kass egentligen eftersom det kan finnas sperma i försatsen.

    Säkra perioder hade nog aldrig funkat för oss, för hon är som kåtast när hon är som mest fertil.

    Hade inte det funkat med hormonspiral hade jag steriliserat mig tror jag (vi har redan barn). Hoppas du hittar något som funkar för er.


    Pessar och spermiedödande medel tänkte jag inte ens på för det var lite 1950 i mitt huvud och frågan är om inte insättande av den gör det hela mer avtändande men vad vet jag *haha*

    Okej ja jag blev rekommenderad hormonspiral, däremot är frågan om det är värt att testa då jag tycker sex med spiral öht kan bli smärtsamt om man inte är fjäderlätt försiktig.

    Tack hoppas också vi hittar något bra alternativ.

    Han vill inte sterilisera sig, jag hade kunnat om inte det där "tänk om man ångrar sig" gnager i bakhuvudet.
  • Anonym (Hhhhh)

    Kan du inte prova hormonspiralen Jaydess? Den utsöndrar samma mängd hormon som 6 p-piller gör på ett år, alltså väldigt lite.

    Min kropp har inte fungerat med hormonpreparat men med denna så är det lite som en ny värld.

  • Anonym (Kille)
    MissNastrax skrev 2017-02-07 22:38:02 följande:

    Pessar och spermiedödande medel tänkte jag inte ens på för det var lite 1950 i mitt huvud och frågan är om inte insättande av den gör det hela mer avtändande men vad vet jag *haha*

    Okej ja jag blev rekommenderad hormonspiral, däremot är frågan om det är värt att testa då jag tycker sex med spiral öht kan bli smärtsamt om man inte är fjäderlätt försiktig.

    Tack hoppas också vi hittar något bra alternativ.

    Han vill inte sterilisera sig, jag hade kunnat om inte det där "tänk om man ångrar sig" gnager i bakhuvudet.


    Tack, nu fick man ett kvitto på att man är gammal :)

    En kopparspiral orsakar ju större irritation än en hormonspiral om jag förstått det rätt. Och rent hormonellt så blir du ganska lite påverkad, kan ju bra värt att testa? Tjejen provade minipiller, i några olika varianter, något hormonplåster, nova-ring innan hon fick testa hotmonspiral. Inget funkade på henne utan biverkningar.

    Jo, jag känner också en liten tveksamhet till sterilisering. Även om jag är klar med barn, så vet jag inte hur jag skulle känna om barnen förolyckades och dog t.ex.
  • Jennie med ie
    MissNastrax skrev 2017-02-07 22:38:02 följande:
    Pessar och spermiedödande medel tänkte jag inte ens på för det var lite 1950 i mitt huvud och frågan är om inte insättande av den gör det hela mer avtändande men vad vet jag *haha*
    Man behöver ju inte stoppa in pessaret just när man är som hetast på gröten utan det kan man göra innan, så slipper man liksom avbryta något.
  • MissNastrax
    Anonym (Hhhhh) skrev 2017-02-08 02:28:02 följande:

    Kan du inte prova hormonspiralen Jaydess? Den utsöndrar samma mängd hormon som 6 p-piller gör på ett år, alltså väldigt lite.

    Min kropp har inte fungerat med hormonpreparat men med denna så är det lite som en ny värld.


    Jo min barnmorska tjatade på mig om det, frågan är ju dock om den inte gör lika ont under sex som en koppar spiral, när han stöter mot min livmodertapp så kan det göra så ont så jag får bita mig hårt för att inte skrika rätt ut.
    Jennie med ie skrev 2017-02-08 19:05:01 följande:

    Man behöver ju inte stoppa in pessaret just när man är som hetast på gröten utan det kan man göra innan, så slipper man liksom avbryta något.


    Läste faktiskt om pessar idag att du kan ha det inne i ca 3 dygn om det är så, vilket är ju en stor fördel, är det svårt att sätta i måntro?
  • Jennie med ie
    MissNastrax skrev 2017-02-08 19:15:40 följande:
    Läste faktiskt om pessar idag att du kan ha det inne i ca 3 dygn om det är så, vilket är ju en stor fördel, är det svårt att sätta i måntro?
    Den nya typen av pessar har jag inte testat men har använt "klassiskt" pessar tidigare och det var efter några gångers övning inte svårt.
  • MissNastrax
    Anonym (Kille) skrev 2017-02-08 18:51:48 följande:

    Tack, nu fick man ett kvitto på att man är gammal :)

    En kopparspiral orsakar ju större irritation än en hormonspiral om jag förstått det rätt. Och rent hormonellt så blir du ganska lite påverkad, kan ju bra värt att testa? Tjejen provade minipiller, i några olika varianter, något hormonplåster, nova-ring innan hon fick testa hotmonspiral. Inget funkade på henne utan biverkningar.

    Jo, jag känner också en liten tveksamhet till sterilisering. Även om jag är klar med barn, så vet jag inte hur jag skulle känna om barnen förolyckades och dog t.ex.


    Haha inte så jag menade, men inte ens min nu 76åriga farmor hade pessar 1950 då hon var för ung medan de äldre damerna säkert hade det ^^

    Känner hon av hormonspiralen något vid se t.ex?

    Känner du av den, dvs stickiningar?

    Inga barn ersätter den gamla men många skaffar ju nya barn efter att den värsta sorgen lagt sig så förstår vad du menar. Konstigt egentligen att man inte skulle kunna lappa ihop sädesledarna ordentligt om man ångrat sig. Vet att det lyckats ibland men det verkar ju mindre komplext än kvinno steriliseringar.
  • MissNastrax
    Jennie med ie skrev 2017-02-08 19:22:10 följande:

    Den nya typen av pessar har jag inte testat men har använt "klassiskt" pessar tidigare och det var efter några gångers övning inte svårt.


    Måste nog kolla upp det närmre, min kunskap av pessar va en gammal bok jag läste i ofta om kroppen osv när jag var ganska liten som mina föräldrar hade i bokhyllan och där läste jag om pessar, såg ut som en liten gummiplopp som skulle kunna flyga världens väg när som helst *fniss*
  • DevilsDaughter

    Hej! Går i samma tankar som du. Aldrig provat något med hormoner och vill inte göra det heller. Inte ens hormonspiral då jag läst alldeles för mkt om sådana som använt det och visst har märkt av hormonerna mycket. Jag vill inte vara påverkad av hormoner som inte är mina egna, tycker det är obehagligt. Jag har haft kopparspiral mellan alla barnen, men vill inte ha det mer då det alltid blir problem med trådarna, mannen sticker sig hur vi än klipper dem. Jag blir dessutom svullen om magen och oroar mig över kopparförgiftning.Blev dessutom gravid med förra spiralen. Nu är jag gravid och känner mig mkt osäker på preventivmedel efter detta barnet. Har haft lite tankar på pessar men aldrig testat det. Det som jag tvekar mest över är att man kanske inte får dit det ordentligt, hur vet man att det sitter? Och dels att man kanske tycker att det är för bökigt att sätta dit och inte råkar ha det inne när man ska ha sex och "slarvar". Vet ju att vi har slarvat förr...
    Funderar på sterilisering, men vet inte om jag vågar. Vi ska inte ha fler barn, men känner mig ändå tveksam till att ta bort min förmåga att bli gravid.

Svar på tråden Hormonfria preventivmedel / metoder