Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Var samhället bättre förr?

Mawa skrev 2017-02-08 08:35:40 följande:

När jag var tonåring kunde vi ha kul med våra kompisar, dricka, göra bort oss och begå misstag utan att fler än de som var åsyna vittnen kunde veta något. Visst, om man hade oschyssta kompisar kunde det bli skitsnack, men på en helt annan nivå än nu. Internet fanns inte, och trots att det har vissa fördelar finns det mycket nackdelar också. Bara för att man själv inte drabbats kan man föreställa sig hur det känns för de som blivit det, det hjälper inte att flytta heller som det kunde göra förr. Jag hörde aldrig talas om skolkompisar som råkade illa ut som jag hör nu av folk. Jag liftade runt, det kändes inte farligt och det gick bra, folk vågade plocka upp okända ungdomar mitt i natten. Det fanns jobb, man hade sammanhållning i klassen eftersom man gick tillsammans hela grundskolan. Lärde känna varandra bra och har fortfarande kul på återträffar. Hörde inte talas om folk som ville spränga en i luften, utpressa restaurangägare eller gruppvåldta, knappt ens våldta. Klart det måste funnits, men inte som nu. Eller så skrev inte tidningar om det. Gick man till soc när man var mellan två jobb slängde de pengar över en, man fick extra om man rökte!! Det är knappast så nu. Det hade varit bättre om de sparat lite då, för all del. Föräldrarna kunde klara sig på EN lön och ändå ha hus. Tja, det är mina erfarenheter, andra har förstås sina.

Du måste levt i en bubbla. Jag är född i början av 60-talet.
    Detta med internet kan jag hålla med dig om, det är en helt annan blottning av folk.
    Grundskolan, varken min syster eller bror har kontakt med sin gamla grundskoleklass, däremot har jag det (men däremot inte med min gamla gymnasieklass), detta tack vare internet. Hade inte internet/facebook funnits, så hade jag troligen inte haft det.
    Under min grundskoletid så var det två gånger vi fick gå från skolan för att det var bombhot.
    Utpressa restauranter, det fanns, jag lovar. Har en väninna som arbetade inom restaurantbraschen under 80-talet, det var utpressningar, en restaurant sprängdes i luften 1982.
    Soc, där har det nog stramats upp, men jag vet att det inte var lätt, speciellt om man var student. Då var det nej direkt. Min väninna som var ensamstående mamma, behövde hjälp i samband med separationen och fick nej. (80-talet).

Jobb fanns periodvis, men i början av 90-talet var det en lågkonjuktur och då var det inte lätt att få arbete.

De där enkla introduktionsarbetena har ju försvunnit, även lagstiftningen är hårdare. Numera måste man vara 18 om man ska sitta i kassa, så var det inte då.

Min en väninna blev utsatt av sexuella övergrepp av en bekant till familjen, våldtäkter fanns. Men det skrevs inte om det på samma sätt.

Att man kunde ha hus på en lön berodde på att standarden var lägre då. Man hade en bil, cyklarna köptes begagnade, man åt enklare. Dessutom så var det en massa ränteavdrag och olika bidrag och subventioner som man kunde ta del av.
  • sextiotalist
    Bergis skrev 2017-02-08 20:40:10 följande:

Sverige började gå utför i och med 68-vänstern. Unga naiva människor som saknade livserfarenhet, respekt för de äldre och var fulla av hybris. De flesta problem i dagens samhälle kan kopplas till den.

Ok. Inte för att jag håller med dig. De personer jag känner som tillhörde den gruppen blev sedermera seriöst yrkesarbetande vuxna som mer än.väl bidragit till vår välfärd.
  • sextiotalist
    Twin peaks skrev 2017-02-11 18:59:00 följande:

Det var enklare att få jobb och bostad mellan 60-80 talet.

Något lättare. Mina föräldrar var både inneboende och hade andrahandskontrakt innan de fick lägenhet. Men den var så dyr att de var tvungen att hyra ut två rum för att kunna ha kvar den.

Såklart det var lättare när man kunde vara inneboende och hyra ut rum. Det är inte alls lika vanligt förekommande idag.

Mina syskon flyttade runt på rivningskontrakt där man inte ens alltid hade dusch eller möjlighet att tvätta kläder.
  • sextiotalist
    Anonym (anonym) skrev 2017-02-12 09:54:00 följande:

Jag började högstadiet på 70-talet och det var oerhört mycket tafsande under 5-6 klass i min skola, killar i grupp höll fast en och tafsade och drog upp tröjorna för att klämma på brösten, detta var i en helt vanlig liten skola på en liten ort. Var på en återträff när jag var 20 år killarna som sysslat med detta var fortfarande ungefär likadana den värsta hade dock redan kört ihjäl sig.

Somliga tror att killar i grupp som antastar tjejer är något nytt vilket det inte är, vi som utvecklades tidigt utsattes nästan varje skoldag dock berättade vi aldrig för någon vuxen eftersom vi ansåg att det var pinsamt.

Det märkliga är att nu säger man att detta beteende beror på att barn har tillgång till porr och samhället är så sexualiserat förr agerade de lika dant trots att det inte fanns någon tillgång till porr förutom på bio och tidningar.

Det som är ännu konstigare är att detta beteende försvann när jag började den jättelika högstadieskolan i det dåliga bostadsområdet.

Jag trodde där jag bodde att det inte kunde hända något så jag gick hem ensam från kompisar framåt 10 på kvällarna vilket jag slutade med när tre män gav sig på mig och började dra in mig i en skog för att våldta mig som de sa, vilket jag först uppfattade som ett skämt. Hade tur när några killkompisar råkade komma förbi denna cykelväg och skrämma iväg männen. Inte anmälde jag detta eftersom jag inte riktigt förstod att det gick att anmäla men efter den händelsen gick jag inte hem själv sen kväll. Detta skedde 1975 och jag är säkerligen inte den enda som drabbades av liknande saker som heller aldrig anmälde till polisen. Killarna var sådär riktigt pursvenska med dialekt.

Jag höll på att bli indragen i en bil, 1973, han släppte mig då fyra ilskna tjejer hamrade på honom
  • sextiotalist

Jag tror att man tyckte det var bättre förr för att man var yngre och upplevde världen på ett annat sätt, minnen har dessutom en viss förmåga att bli förskönade ju äldre de blir

Jag tror också att dagens informationsflora gör att man blir medveten om vad som händer även utanför sin egen sfär.
    När jag jämför sonens uppväxt med min egen så har jag märkt några saker.

Ungdomarna verkar dricka mindre alkohol idag, vara generellt mer skötsamma.
    När jag berättade om min första Lucia på högstadiet, då polisen fick komma och hämta några överförfriskade ynglingar så blev han nästan lite chockad.
    Att langarna stod utanför högstadieskolan och sålde knark.
    Att flera av mina skolkamrater rökte hasch under skoltid.
    Att två killar sålde sina kroppar för lite sprit.
    Att raggarna jagade punkrockare längs hela Kungsgatan.
    Att det fanns flera gäng som gick omkring kring centrala delarna i Stockholm för att slå ner folk.
    Detta var en verklighet som han inte kände igen.
    Jag växte upp i ett medelklassområde, mestadels villor och mammor som var hemmafruar.  Gick på ett innerstadsgymnasium med endast teoretiska linjer (varav de flesta var 3-åriga och högskoleförberedande).

• sextiotalist
    Anonym (me) skrev 2017-02-14 16:25:53 följande:

Jag känner inte igen ett enda av det du skriver. Det var inte alls inne att syssla med droger eller dricka alkohol när jag var tonåring i slutet av 80-talet. Men förmodligen såg du mer och upplevde mer otrygghet om du hela tiden rörde dig i centrala Stockholm. På 80-90-talet var skillnaden mellan Stockholms city och alla andra städer stor. När man kom in till Stockholm såg man sånt som inte fanns någon annanstans. Tyvärr är det jag förvånades över då, vardag i snart varenda byhåla nu.

Det stämmer nog eftersom detta med supandet har gått upp och ned genom tiden. Jag var tonåring under 70-talet och min generation var nog vildare än din.

Däremot så var det inte lugnt i alla byhålor. Min bästa kompis hade sin vildaste sommar i en byhåla. En annan kompis blev utsatt för sexuella övergrepp i en annan byhåla av man i henes pappas ålder
Svar på tråden Var samhället bättre förr?