• Äldre 8 Feb 20:21
    34406 visningar
    22 svar
    22
    34406

    Vill börja sticka...

    Kolla in Järbo garns hemsida där finns gratis mönster. Svarar mer senare, har lite brottom nu.

  • Äldre 8 Feb 21:41
    #3

    Kolla även in Viking garner från Norge.

  • Äldre 9 Feb 10:56
    #8
    matben skrev 2017-02-09 07:13:57 följande:
    Du kan sticka precis hur du vill. Gör du varannan räta och varannan avigs får du en slätstickning, stickar du bara räta blir texturen annorlunda men däremot lika på båda sidorna. Skaffa garn och läs på etiketten hur tjocka stickor som rekommenderas, där står också hur många maskor som de beräknar behövs per kvadratcentimeter eller kvadrattum. Gånga det antalet maskor med hur bred du vill att halsduken ska vara, sticka ca 10 rader och kontrollmät. Eller bara chansa, en halsduk behöver ju inte följa ett visst mått.
    Varannan rät och avig är resårstickning, bara räta maskor ett varv och nästa varv aviga är slätstickning. Om man bara stickar räta maskor alla varv så är det rätstickning. Som sagt så finns det bra mönster hos Järbo garn, Drops och Viking garn. 
    Förkortningarna brukar förklaras i mönstret. Tror att det blir lättare för dig att sticka om du har ett enkelt mönster att följa. Lycka till
  • Äldre 9 Feb 21:28
    #11
    matben skrev 2017-02-09 19:23:41 följande:
    Självklart menade jag vartannat varv, och inte vartannat stygn, bra att du förtydligade detta. 
    Ibland går det lite för fort märker jag för egen del
  • Äldre 11 Feb 22:03
    #13
    scrapparlotta skrev 2017-02-11 19:38:26 följande:
    Har börjat sticka nu....men blir galen. Efter varje varv så har jag en maska extra. Vad gör jag för fel? Och sista maskan blir så lös och konstig. Har repat upp 4 gånger nu. Såååå irriterande.
    På något sätt så plockar du upp en extra maska, Sista maskan ska du dra åt (svårt att förklara), alltså inte sticka för löst.
  • Äldre 12 Feb 11:51
    #14

    Hur går det med stickningen?

  • Äldre 12 Feb 15:28
    #16
    scrapparlotta skrev 2017-02-12 14:32:20 följande:
    Hehe..jodå det går bättre. Men just nu stickar jag bara räta maskor fram och tillbaka..ska bli halsduk. Men vad kan man sticka mer som är lätt men ändå lärorikt.

    Min dotter ville börja med, och hon lyckas fortfarande ibland att få mer maskor än vad hon ska ha. Men hon lär sig väl med framöver.
    Dun kan sticka en halsduk i slätstickning för att testa den tekniken. Du kan även sticka en sjal. Hoppas att det går bra
  • Äldre 20 Mar 15:06
    #17

    Hur har det gått med stickningen? 

  • Äldre 17 Apr 12:58
    #19
    scrapparlotta skrev 2017-04-17 11:15:57 följande:
    Hahaha....nja..ligger lite nere nu. Tyvärr...hoppas hitta gnistan sen igen. Har ju köpt på mig massa snygga garner...ooops.
    Hoppas att du hittar gnistan då du har fina garner hemma
Svar på tråden Vill börja sticka...