• FreeBird70

    Skämsfråga...vikt & hundspann :(

    Hej,
    Känner mig jättedum, men måste fråga någon, så tänkte chansa här.
    Jag ska åka hundspann första gången om ett par veckor och är kraftigt överviktig och är orolig att jag kommer att så där och skämmas och inte få plats :(
    Jag läste att hundarna drar upp till 260 kg så det är inte något problem, jag tänker mest på om jag får plats i själva släden, jag väger ca 150 kg... :( Är det någon som vet lite mer om det här? Tack på förhand.

  • Svar på tråden Skämsfråga...vikt & hundspann :(
  • Stårschan

    Jag förstår att frågan inte är den roligaste att ställa, men är det inte bäst att du frågar arrangören av just den här hundspannsturen? Både slädstorlek och hundstyrka lär ju kunna variera lite.

  • Stårschan

    Är du ens säker på att du ska sitta? För det mesta brukar man väl stå på medarna som när man åker spark?

  • GrönaDruvan

    Det går säkert jättebra att åka, dock tycker jag att du ska nämna det för personen som håller i detta. Du räknas ju inte som normalviktig och då kanske det är så att det är 1-2 personer som de räknar bort. Tänker mest så det inte blir för tungt för hundarna. Du får plats i släden, det är ju bara en släde du sitter på, inga kanter liksom.
    Det är fantastiskt att åka hundspann!

  • GrönaDruvan
    Stårschan skrev 2017-02-09 11:10:59 följande:

    Är du ens säker på att du ska sitta? För det mesta brukar man väl stå på medarna som när man åker spark?


    Ja, den som styr ja.
  • MrsMia
    GrönaDruvan skrev 2017-02-09 11:12:02 följande:

    Det går säkert jättebra att åka, dock tycker jag att du ska nämna det för personen som håller i detta. Du räknas ju inte som normalviktig och då kanske det är så att det är 1-2 personer som de räknar bort. Tänker mest så det inte blir för tungt för hundarna. Du får plats i släden, det är ju bara en släde du sitter på, inga kanter liksom.

    Det är fantastiskt att åka hundspann!


    Jo, släden är långsmal med kanske 40 cm höga kanter. Iallafall den jag åkte i Sälen förra veckan. Jag drar strl 40 i kläder och satt utan problem, men det var inte direkt rymligt på sidorna.
  • GrönaDruvan
    MrsMia skrev 2017-02-09 17:35:30 följande:
    Jo, släden är långsmal med kanske 40 cm höga kanter. Iallafall den jag åkte i Sälen förra veckan. Jag drar strl 40 i kläder och satt utan problem, men det var inte direkt rymligt på sidorna.
    Jag har för mig det inte var kanter på den vi åkte i Kiruna. Men det var ju 11 år sedan, så mitt minne kanske inte är helt hundra!
Svar på tråden Skämsfråga...vikt & hundspann :(