• InteMe­dlem12­34
    Äldre 10 Feb 11:59
    2466 visningar
    7 svar
    7
    2466

    Låst damtoalett på arbetsplats

    Jag har länge undrat över ett fenomen jag mött på min nuvarande arbetsplats (ett universitet).

    På många av institutionerna finns det inte tillgång till vanliga toaletter, dessa finns istället god tillgång till i nära anslutning utanför institutionen. Det finns däremot tillgång till en handikapptoalett (en självklarhet!) samt en låst damtoalett som kräver en specifik nyckel endast för kvinnliga anställda. Jag har hört att min arbetsplats är långt ifrån den enda med den typen av toalett även om det nog inte hör till vanligheten.

    Min fråga är alltså, varför finns en sådan toalett? Finns det några kulturella eller religiösa förklaringar eller är det helt enkelt för att män i allmänhet smyger sig in på vanliga olåsta damtoaletter och kissar på ringen?

    Jag vill tillägga att detta inte handlar om att jag känner mig illa berörd utan att jag är uppriktigt nyfiken på vad folk ser för anledning till detta och huruvida ni kvinnor ser det som en bra lösning.
  • Svar på tråden Låst damtoalett på arbetsplats
  • Äldre 10 Feb 12:05
    #1

    Aldrig sett eller hört talas om detta, så kan inte hjälpa dig med en förklaring...

  • Äldre 10 Feb 13:04
    #2

    Har aldrig sett något liknande själv, och då har jag ändå vandrat runt i både universitet och i andra byggnader avsedde för olika vuxenutbildningar, så har ingen aning jag heller.

    Förstår inte syftet. Det är ju bra när det finns behållare på toaletter där man kan slänga sina bindor och sånt i (finns inte alltid inne på alla toaletter utan oftast bara i "tjejtoaletterna", vilket är jättedumt om du frågar mig), men om dörren är låst kommer man ju ändå inte in dit. Mystiskt. 

  • Äldre 10 Feb 17:14
    #3

    Jag jobbar i vekstadsindustrin på en mycket mansdominerad arbetsplats. Ute på verkstaden är damtoaletterna låsta och alla kvinnliga medarbetare har en egen nyckel. Jag gissar att det är så för att det varit just problem med att damerna ej fått vara i fred på toaletten, men jag vet inte.

    I kontorslandskapen är det unisex-toaletter


    Att tro är att inte veta
  • Äldre 10 Feb 23:28
    #4

    Att bara damer men inte herrar ska ha tillgång till en toalett nära är ju diskriminerain, så därför har de låsts? Men om bara kvinnor får nyckel är det ju fortfarande diskriminering.

  • Äldre 13 Feb 14:53
    #5
    InteMedlem1234 skrev 2017-02-10 11:59:30 följande:

    På många av institutionerna finns det inte tillgång till vanliga toaletter, dessa finns istället god tillgång till i nära anslutning utanför institutionen. Det finns däremot tillgång till en handikapptoalett (en självklarhet!) samt en låst damtoalett som kräver en specifik nyckel endast för kvinnliga anställda. Jag har hört att min arbetsplats är långt ifrån den enda med den typen av toalett även om det nog inte hör till vanligheten.

    Min fråga är alltså, varför finns en sådan toalett? Finns det några kulturella eller religiösa förklaringar eller är det helt enkelt för att män i allmänhet smyger sig in på vanliga olåsta damtoaletter och kissar på ringen?

    Jag vill tillägga att detta inte handlar om att jag känner mig illa berörd utan att jag är uppriktigt nyfiken på vad folk ser för anledning till detta och huruvida ni kvinnor ser det som en bra lösning.
    Det understrukna låter jättekonstigt för mig. Inte tillgång till vanliga toaletter på arbetsplatsen??

    Låst damtoalett är ingenting jag någonsin kommit i kontakt med under hela mitt yrkesverksamma liv, inte på någon arbetsplats. Så det låter också konstigt för mig.
  • Äldre 13 Feb 18:10
    #6

    Tycker det låter jättekonstigt att der inte finska någon "vanlig" toalett.

    Men jag jobbar i ett mansdominerat yrke där vårt omklädningsrum med toalett är låst medan det manliga inte är det. Anledningen är väl helt enkelt att män är äckliga och gränslösa. Inte alla, men ett visst antal procent i en stor grupp män.

    De allmänna toaletterna är ju inte så värst fräscha och det är väl inte bara en man som sitter där o runkar tex.

  • InteMe­dlem12­34
    Äldre 13 Feb 19:56
    #7

    Det låter som att det finns en gemensam nämnare mellan några av svaren. Låst damtoalett förekommer ibland på mansdominerade arbetsplatser. Min är ett tekniskt universitet där det tyvärr fortfarande är stor majoritet män även om detta börjar jämna ut sig.

    För att förtydliga vad jag menade med att det inte finns vanliga toaletter. Detta gäller alltså endast inne på själva institutionerna (min och flera andra men självklart inte alla). Vi män kan dock fortfarande gå på toaletten utan problem, antingen i trapphuset tillsammans med studenterna eller på handikapptoaletten som jag nämnde.

Svar på tråden Låst damtoalett på arbetsplats