• Anonym (Nära)

Umgänget gör att barnet tappar andra nära relationer

För att göra en lång historia kort. Mitt barn som är 10 år bodde på heltid hos mig i flera år efter skilsmässan. Inget regelbundet umgänge utan pappan träffade barnet när han hade tid vilket var ett par gånger i veckan utan övernattning.

Sedan något år tillbaka är barnet hos pappan regelbundet varannan helg. Nu inser jag att barnet håller på att tappa flera andra nära relationer tack vare detta!

Eftersom de relationerna ligger helt på mig och pappan inte vårdar en enda av barnets nära relationer på sina helger känner jag en otroligt press och stress de helger jag har barnet att hinna med det också. Men lyckas ändå inte.

Så inte någon missförstår, barnets relation med pappan är viktigast förstås. Men är det rimligt att:

- barnet tappar andra viktiga relationer?

- jag ensam ska se till att de relationerna upprätthålls?

Det handlar om relationer med jämngamla kusiner, väldigt nära vänner till barnet och ovanpå det barnets allra bästa vän.

Jag jobbar heltid månd-fredag så att träffa släkt och vänner på vardagarna funkar tyvärr inte. Barnet träffar inga av de nämnda i skolan heller.

Kom med tankar snälla!

• Svar på tråden Umgänget gör att barnet tappar andra nära relationer
  • Anonym (G)
    Anonym (Nära) skrev 2017-02-11 07:58:14 följande:

Jag jobbar heltid månd-fredag så att träffa släkt och vänner på vardagarna funkar tyvärr inte. Barnet träffar inga av de nämnda i skolan heller.

Kom med tankar snälla!

Mina tankar är att du och barnet kan ha kvalitetstid på kvällarna.

Och barnet kan skaffa kompisar i skolan, känns mycket märkligt att barnet inte har kompisar i skolan som hen kan leka med efter skolan.

När det gäller bästa kompisen så kan de ju leka på helgerna när barnet är hos dig. Bjud hem  fredagkväll med övernattning och lek halva lördagen. Nästa gång tvärtom, ditt barn är hos bästa kompisen. 

Då får du tid att göra det du antagligen gör på kvällarna, eftersom du och ditt barn inte har någon tid att umgås på kvällarna.

Jag får intrycket av att du inte är lösningsorienterad, utan pappan ska lösa dina problem. 
  • Anonym (Nära)
    Anonym (G) skrev 2017-02-11 11:08:18 följande:

Mina tankar är att du och barnet kan ha kvalitetstid på kvällarna.

Och barnet kan skaffa kompisar i skolan, känns mycket märkligt att barnet inte har kompisar i skolan som hen kan leka med efter skolan.

När det gäller bästa kompisen så kan de ju leka på helgerna när barnet är hos dig. Bjud hem  fredagkväll med övernattning och lek halva lördagen. Nästa gång tvärtom, ditt barn är hos bästa kompisen. 

Då får du tid att göra det du antagligen gör på kvällarna, eftersom du och ditt barn inte har någon tid att umgås på kvällarna.

Jag får intrycket av att du inte är lösningsorienterad, utan pappan ska lösa dina problem. 

Du kan förstås tycka vad du vill men det fungerar inte då vi har ganska speciella omständigheter som jag inte vill dra här då jag föredrar att vara anonym.

Omständigheter som pappan varit med och skapat men som han nu lämnat över till bara mig.

Du får så klart också ha vilket intryck du vill men på vilket sätt tycker du att pappan bidrar till att främja BARNETS behov av sina nära vänner och kvalitetstid med sin mamma? Det ENDA behov pappan tillgodoser är barnets behov av sin pappa. Ett väldigt viktigt behov att tillgodose men inte det enda. Det finns även fler syskon och så vidare att ta hänsyn till. Men ska man gå efter familjeliv så är det en enda sak som ska tas hänsyn till och det är barnets umgänge med pappan och att det är så bekvämt som möjligt för just pappan.
  • Anonym (Nära)
    Anonym (bibo) skrev 2017-02-11 10:59:28 följande:

Kan barnet bo vv?

Så kanske pappan känner att dom har tid att göra saker på vardagarna och ombesörja vännerna på helgerna som du gör?

Pappan har gjort klart och tydligt att han anser att det är mitt ansvar att främja kompisrelationerna då jag bor närmast. Trots att det var han som flyttade flera mil bort..
  • Anonym (Nära)

Vill tillägga att det alltså är barnet som uttrycker behov av mer tid med kompisar och kvalitetstid med mig. Men barnet vill träffa sin pappa också. Så jag vill lösa situationen på bästa sätt, inte ta bort barnets pappa som vissa verkar tro. Men barnet vill inte prata med sin pappa och han pratar inte med mig...

• Anonym (G)
    Anonym (Nära) skrev 2017-02-11 11:20:00 följande:
    Du kan förstås tycka vad du vill men det fungerar inte då vi har ganska speciella omständigheter som jag inte vill dra här då jag föredrar att vara anonym.

Omständigheter som pappan varit med och skapat men som han nu lämnat över till bara mig.

Du får så klart också ha vilket intryck du vill men på vilket sätt tycker du att pappan bidrar till att främja BARNETS behov av sina nära vänner och kvalitetstid med sin mamma? Det ENDA behov pappan tillgodoser är barnets behov av sin pappa. Ett väldigt viktigt behov att tillgodose men inte det enda. Det finns även fler syskon och så vidare att ta hänsyn till. Men ska man gå efter familjeliv så är det en enda sak som ska tas hänsyn till och det är barnets umgänge med pappan och att det är så bekvämt som möjligt för just pappan.
    Han bidrar inte. Om det kan man tycka vad man vill. Men du kan inte bestämma över honom. Du bestämmer över tiden du har barnet. Inte hans tid. 

Ditt sätt att lösa problemet är? Jag vet inte, eftersom du redan pratat med pappan och han går dig inte tillmötes. Då ligger lösningen hos dig. Har du ingen lösning, så får det vara som det är. 

Du har fortfarande inte berättat hur ni förr kunde ha umgänge med andra varje helg, men nu bara någon gång var trejde månad. Det enda som skiljer är att ert gemensamma barn inte är hos dig varann helg. Att 10-åringen är hos dig varje kväll i veckan kan inte vara så betungande att du inte orkar träffa folk på helgerna. De speciella omständigheterna fanns innan också, och ändå kunde ni umgås en massa då. 

Har barnet inga kompisar i skolan?
  • falukorv

Jag tycker ni ska ha vv istället så blir det nog bättre för dig. ELLER att pappan har heltid och du v.h.. Så blir det nog bättre för dig, för då får du ju MER kvalitetstid med ditt barn. Eller?

Allvarligt. Pappan träffar SITT barn två helger i månaden. Det brukar bli två dygn, dvs 4/30 dygn. Du träffar barnet övriga dagar dvs 26/30 dygn. Och du tror på riktigt att han har det bättre? Att det är rimligt att barnet är borta hos kusiner hälften av den tiden? Och du måste dessutom påpeka för honom att han minsann ska träffa sitt barn ännu mindre för att ditt barn minsann ska göra sånt du vill?

Som sagt. Byt med honom ett tag så kan du ju själv se hur kul det är att få kvalitetstid med ditt barn FYRA dygn i månaden och inget däremellan......

• Anonym (G)
    Anonym (Nära) skrev 2017-02-11 11:29:33 följande:

Vill tillägga att det alltså är barnet som uttrycker behov av mer tid med kompisar och kvalitetstid med mig. Men barnet vill träffa sin pappa också. Så jag vill lösa situationen på bästa sätt, inte ta bort barnets pappa som vissa verkar tro. Men barnet vill inte prata med sin pappa och han pratar inte med mig...

Detta är inte din första tråd här. 

Du får ju förklara för barnet hur det ligger, varför barnet inte kan få allt det vill, eftersom ni är skilda. 

Tycker du ska hjälpa barnet att skaffa kompisar där ni bor, så barnet kan leka med andra efter skolan. 
  • Anonym (Minna)
    Anonym (Nära) skrev 2017-02-11 11:20:00 följande:

Kvalitetstid med dig är ditt ansvar och kvalitetstid med pappan är hans ansvar att skapa. Även en vardag kan du ju ha kvalitetstid med din son? Jag spelar tex spel med mina barn, sitter i soffan och läser högt eller deltar i lek ungefär en timme aktiv tid varje kväll. Sen hjälper de till i köket när vi lagar mat (också kvalitetstid), vi äter tillsammans, osv. (Jag är också skild och har barnen vv). Så jag har mycket kvalitetstid i vardagen. Jag förösker också bjuda hem familjevänner på middag under vardagen, även om det innebär en kortis och merjobb en vardagkväll för mig, men då behöver jag inte boka in alla "måsten" gällande familjevänner till helgerna.

Vad barnens pappa väljer att göra på sin tid har jag lärt mig att inte lägga min energi på eftersom det är barnens tid med pappan. Visst kan det vara svårt ibland att inte ha åsikter och störa mig på hans val, men jag kan inte bestämma över hur han lägger upp sin tid med barnen. Men för att jag inte ska uppfyllas av negativitet så släpper jag det och fokuserar på vad jag och barnen gör tillsammans när vi ses istället utifrån de förutsättningar som råder (dvs vv). Visst skulle jag vilja ha mer ledig tid med dem, men nu är förutsättningarna helt enkelt så här. Jag får göra det bästa av det, av min och barnens tid, av barnens behov under den tid jag har dem och av att hantera mina känslor (utan att barnen märker någon irritation mot pappan). Det handlar inte om att göra det så bekvämt som möjligt för pappan, utan att vara realist och handla utifrån de förutsättningar som finns.

Om ditt barns pappa inte går med på dina två förslag så är det inte jättemycket du kan göra om du inte vill börja processa om umgänget, och det tycker jag låter som ett riktigt dåligt alternativ för er alla... 
  • Anonym (Nära)
    falukorv skrev 2017-02-11 11:32:11 följande:

Jag tycker ni ska ha vv istället så blir det nog bättre för dig. ELLER att pappan har heltid och du v.h.. Så blir det nog bättre för dig, för då får du ju MER kvalitetstid med ditt barn. Eller?

Allvarligt. Pappan träffar SITT barn två helger i månaden. Det brukar bli två dygn, dvs 4/30 dygn. Du träffar barnet övriga dagar dvs 26/30 dygn. Och du tror på riktigt att han har det bättre? Att det är rimligt att barnet är borta hos kusiner hälften av den tiden? Och du måste dessutom påpeka för honom att han minsann ska träffa sitt barn ännu mindre för att ditt barn minsann ska göra sånt du vill?

Som sagt. Byt med honom ett tag så kan du ju själv se hur kul det är att få kvalitetstid med ditt barn FYRA dygn i månaden och inget däremellan......

Fast du har ju inte förstått någonting. Det är pappan som har VALT att flytta iväg och ha sitt barn så lite. BARNET efterfrågar mer tid med kompisar och mer kvalitetstid med mig då barnet jämför med hur vi hade det tidigare. BARNET saknar hur det var innan men vill fortfarande träffa sin pappa.
  • Anonym (Nära)
    Anonym (G) skrev 2017-02-11 11:35:17 följande:

Detta är inte din första tråd här. 

Du får ju förklara för barnet hur det ligger, varför barnet inte kan få allt det vill, eftersom ni är skilda. 

Tycker du ska hjälpa barnet att skaffa kompisar där ni bor, så barnet kan leka med andra efter skolan. 

Haha, nej har någon påstått det? Brukar du leka Sherlock på fritiden?
Svar på tråden Umgänget gör att barnet tappar andra nära relationer