• Anonym (Barn längta­n)
    Äldre 24 Feb 04:11
    21423 visningar
    36 svar
    36
    21423

    Refertiliseringsoperation/återställning av sterilisering

    Hej!

    Min man gjorde en återställning igår i danmark hos Henrik Jakobsen. Vi har haft kontakt med honom i ca 1 års tid och är mycket nöjda över hans bemötande. Min man gjorde sin vasektomi för 4,5 år sedan. Efter operationen idag sa urologen Henrik Jakobsen att allting gått väldigt bra och han tror att vi kommer att ha en chans på ca 90-95% för att bli gravida igen. Min man kommer att göra ett sperma prov om två månader för att kolla hur bra hans simmare blivit efter återställningen men vi själva kommer inte att försöka bli gravida förrens ca ett år. Det kunde ta upp till ett år innan han är återställd.

    Varför vi valde att göra den i danmark var för att vi hittade en urolog här i Stockholm där det skulle kosta runt 60 000 att göra, en i Norge för ca 40. 000 svenskar och sen i danmark där vi endast betalde 25 000 svenska kronor. Det var även den kortaste res vägen för oss. Tog bara 2 timmar hemifrån till kliniken och samma hem. Reser man längre ifrån har man möjlighet att få övernatta i danmark men eftersom vi hade så kort resväg valde vi att åka hem samma dag.

    Hör gärna av dig om du vill veta mer

  • Anonym (Barn längta­n)
    Äldre 24 Feb 06:47
    #4

    Vår livssituation ändrades och min man hade stora besvär med bla testikel inflammation pga sin vasektomi. Så vi beslutade oss genom att ta bort den. Ett enkelt ingrepp på ca 2 timmar under lokalbedövning

  • Anonym (Barn längta­n)
    Äldre 24 Feb 16:38
    #6
    Anonym (Hmm) skrev 2017-02-24 09:21:24 följande:

    Min man steriliserade sig när han var 25. (Innan vi träffades) När han var 35 for vi till Danmark för en refertilisering. Kommer inte ihåg klinikens namn tyvärr. Låg utanför köpenhamn. Tror vi betalade typ 15000 sek då, 2012.

    Hans spermaprov blev efter det helt normalt


    Det måste vara samma klinik för jag tror bara det finns han i danmark.
  • Anonym (Barn längta­n)
    Äldre 7 Aug 01:40
    #10
    zunsiey skrev 2017-07-01 08:27:07 följande:

    min man gjorde det i sthlm gratis? 350kr varför åker man till danmark och betalar 25-40 000? Med vänlig hälsning,


    Finns ingen klinik i Sverige som återställer en vasektomi?
  • Anonym (Barn längta­n)
    Äldre 7 Aug 01:42
    #11
    Anonym (Intressant) skrev 2017-07-25 22:14:21 följande:

    Många intressanta inlägg här. Gjorde också operation hos Henrik för ca 2 veckor sedan (reverserad dvs). Mycket skicklig och fantastisk klinik. Hur gjorde ni som varit på operation med testning av spermierna efteråt? Jag har vänt mig till mitt landsting för att beställa en fullständig fertilitetsutredning men får väldigt sura intryck härifrån troligen för att jag gjort operationen i Danmark.


    Det är samma för oss! Min man gjorde sin op hos Henrik i februari i år å vi planerar att försöka nästa år. Men vi vet inte än om operationen har lyckats. Vi funderar på att beställa hem ett test från nätet.
  • Anonym (Barn längta­n)
    Äldre 19 Aug 04:21
    #13
    Anonym (Intressant) skrev 2017-08-10 22:29:11 följande:

    Har testat att göra det, dvs beställa hem ett test från Internet. När jag var nere hos Henrik så förklarade han att ett sådant inte funkar då man måste ha fler fakta. Jag har testat att vända mig till en urologisk mottagning för att göra ett fullständigt test. Får se om dom går med på det. I värsta fall kommer det väl kosta en del. Men om ni gjorde op i februari så borde ni kunna testa snarast. Man ska ha väntat i tre månader och det har ni ju gjort med råge.


    Ja han ska kunna testas. Men vi har inte riktigt vetat vart vi kan vända oss och ändå vara "välkomna" vi sa först att vi bara kör på sen och blir det något så blir det någon. Men nu kommer vi ju inte börja försöka förens om ett tag och vi blev nyfikna nu på om det har lyckats. Vi får väll sätta oss ner å ringa runt lite och se om vi kan få hjälp någonstans.
  • Anonym (Barn längta­n)
    Äldre 11 Feb 13:53
    #17
    Anonym (T) skrev 2018-02-04 17:50:33 följande:

    Hej:) va inte här och läste ditt inlägg:) jag skulle gärna vilja veta mer om läkaren:) min man gjorde en vasektomi för 4 månader sen. Och han visste att jag ville ha en till bebis och försöker nu leta upp en bra billig läkare som kan återställa hans sädesledare. Hoppas du ser detta och har tid och svara:).


    Har inte sett ditt svar förens nu tyvärr. Hur har det gått för er?
  • Anonym (Barn längta­n)
    Äldre 7 Nov 17:08
    #22
    Anonym (jippi) skrev 2018-11-02 03:00:12 följande:

    Här är op genomförd och maken fick resultatet"fåtal aktiva spermier", men vår svenska läkare påstod att det skulle gå ändå. Vi är inne på fjärde försöket nu och jag börjar misströsta lite fast jag vet att det är för tidigt för det...


    Hej. Förstår din misströstan men ge inte upp! Min mans sperma prov efter op sa att han först va nästan godkänt dock avdrag av lätta spermier. Men han gjorde om provet sen efter 4 månader å då blev det 100% godkänt. Så ni kan ju testa att göra om det också å se om resultatet bara va en tillfällighet. Enligt läkaren på kliniken vi träffar så har det gjorts studier på ca 100 män som hade fullt fungerande spermie men som alltid någon gång inte riktigt fick ett godkänt prov och det kunde bero på en vanlig infektion i kroppen just den dagen.

    Kram och lycka till!
  • Anonym (Barn längta­n)
    Äldre 7 Nov 17:09
    #23
    Anonym (jippi) skrev 2018-11-02 03:00:12 följande:

    Här är op genomförd och maken fick resultatet"fåtal aktiva spermier", men vår svenska läkare påstod att det skulle gå ändå. Vi är inne på fjärde försöket nu och jag börjar misströsta lite fast jag vet att det är för tidigt för det...


    Hej. Förstår din misströstan men ge inte upp! Min mans sperma prov efter op sa att han först va nästan godkänt dock avdrag av lätta spermier. Men han gjorde om provet sen efter 4 månader å då blev det 100% godkänt. Så ni kan ju testa att göra om det också å se om resultatet bara va en tillfällighet. Enligt läkaren på kliniken vi träffar så har det gjorts studier på ca 100 män som hade fullt fungerande spermie men som alltid någon gång inte riktigt fick ett godkänt prov och det kunde bero på en vanlig infektion i kroppen just den dagen.

    Kram och lycka till!
Svar på tråden Refertiliseringsoperation/återställning av sterilisering