• Äldre 13 Feb 18:19
    966 visningar
    1 svar
    1
    966

    Avundsjuka

    Jag har ett problem som jag inte kommer någon vart med. Det är nämligen så att jag och min sambo väntar barn, och har precis berättat detta för hans barn som han har sedan tidigare. De tog inte emot detta med minsta glädje alls. Personligen tycker jag att jag gjort allt jag har kunnat för att vara trevlig mot dom och försökt skapa en bra relation. Men den ena har bara skapat drama så fort det går och den andra hakar på. Jag har haft ett enormt tålamod hittills och stått ut, fast jag inte borde. Den ena bor hemma hos oss och sitter bara på sitt rum, hjälper aldrig till med något och klagar mest. Aldrig glad. Hon som inte bor hos oss regelbundet är enormt bortskämd och lyckas med sina härskartekniker på sin far hela tiden för att få hennes vilja fram. Vad deras far än gör så blir dessa två barn aldrig nöjda och jag står inte längre ut med att bevittna det. Det blir bara värre och värre. Nu när vi ska ha ett barn tillsammans så ställer sig de två andra helt emot det och säger uttryckligen rakt ut att de inte vill ha något mer syskon. Jag känner nu att jag inte klarar av att bo under samma tak som någon som tycker så. Jag vill ju inte behöva känna skuld och skam över att jag bär på ett barn. Mina val är att antingen kasta ut hans barn, att jag själv flyttar till något eget eller att helt enkelt göra en abort. Jag önskar verkligen att läget vore annorlunda för jag vill ha barnet. Men jag vill inte vara den som kommer mellan han och hans barn. Jag är så rädd att han ska känna bitterhet mot mig hela livet för att hans relation med hans barn blir sämre . Och nu till en annan sak. Hans barn är över myndighetsålder och betraktas som vuxna, men beter sig som 7åringar. De har alltid lyckats fälla sin far med uttalanden om att han varit en dålig far osv. för att få sin vilja fram och för att få uppmärksamhet och då hamnar jag som vanligt i skymundan.

    Vad ska jag ta mig till?

  • Svar på tråden Avundsjuka
  • Äldre 13 Feb 20:31
    #1

    Eftersom de är myndiga kan man förvänta sig att de flyttar till något eget snart kanske? Ungar i den åldern är sällan förtjusta i att få halvsyskon. Prata ihop dig med din man och sätt upp vissa regler som gäller i ert hus. Har de det alltför bekvämt kommer de att bo kvar onödigt länge. Bor de gratis så ändra på det. Om maken inte vill ta betalt kan ni förvara pengarna och ge tillbaka dem när de flyttar ut. Tror inte det funkar att bara bita ihop. Men du och din man måste stå enade och han, inte du, ska se till att de gör sin del av hushållssysslorna och att de visar hyfs mot er.

Svar på tråden Avundsjuka