Inlägg från: Anonym (Orolig mor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig mor)

ADD.. hur berätta för mitt barn?

I morgon ska jag prata med min tonåring om att det ska göras en utredning på BUP för man misstänker att h*n har ADD (som adhd fast utan hyperaktivitet) samt lindriga drag av ATS (Autismspektrumtillstånd). Detta uppmärksammades efter några tester hos skolpedagog samt samtal hos skolpsykolog, som var ett led i en allt mer problematisk skolgång.

Jag vet bara inte hur jag ska göra när jag berättar? Hur mycket ska jag säga? Hur ska jag säga det så h*n inte blir ledsen eller arg? Det är uppenbart att h*n har problem, men h*n själv håller nog inte med.

Finns det någon här som upplevt en liknande situation och kan ge lite goda råd?

• Svar på tråden ADD.. hur berätta för mitt barn?
  • Anonym (Orolig mor)
    Anonym (Asdf) skrev 2017-02-13 21:46:34 följande:

Öppenhet är väl alltid bäst tycker jag. Så varför undanhålla något, speciellt för en tonåring?

Jag skulle börja med att berätta vad som kommer hända och sedan förklara varför det händer. Skulle också trycka på att detta inte görs för att det skulle vara något fel eller konstigt med ungdomen utan det är till för att denne ska få hjälpmedel och de bästa förutsättningarna för att det ska gå bra i skolan och livet i stort.

Nej jag vill eller ska absolut inte undanhålla något. Jag är bara så rädd att råka säga saker och ting på fel sätt. Men jag har tänkt mig ett upplägg så som du beskriver iallafall.
  • Anonym (Orolig mor)
    Anonym (Elisabeth) skrev 2017-02-13 21:46:59 följande:

En fråga bara - om det handlar om en tonåring får hen då inte vara med och besluta om en utredning eller ej?

Har ni aldrig pratat om barnets svårigheter?

Om ni aldrig har pratat om detta tidigare låter det drastiskt att gå från ingenting till att berätta att ni bestämt att hen ska göra en utredning.

Om ni inte har pratat om detta förut tycker jag att ni tar det stegvis. Börja prata om barnets svårigheter. Se till att hen får en bra person på BUP att prata med om hur hen själv upplever "livet" och sådant som kan vara tufft. Utifrån barnets egna funderingar kan man sedan med BUPs hjälp börja titta på vad orsaken till svårigheterna eventuellt skulle kunna vara vilket sen kan leda rill erbjudande om en utredning

Det har varit problem länge nu och det blir allt värre, speciellt i skolan, och jag tror att mitt barn för allt för att vara "normal" men lyckas inte helt. Frånvaron i skolan är nu kritisk och betygen i princip obefintliga. Detta trots att h*n är en väldigt klok ungdom som verkar ha lätt att lära.

Självklart kommer h*n bli kallad till bup och där få prata med någon om hur h*n mår o känner det innan det sätts igång någon utredning. Men eftersom det finns en misstanke om ADD så behöver jag ändå prata om det.
  • Anonym (Orolig mor)
    Anonym (Livet) skrev 2017-02-13 22:13:52 följande:

De testerna går absolut att lita på.

Hur gammal är ditt barn? Gissar på att ungen förmodligen kommer att bli upprörd. Försök att få tonåringen att sluta tänka på det negativa. Det är aldrig kul att få en diagnos och då behöver tonåring allt stöd hen behöver. Gör nåt kul tillsammans efter varje besök. Nåt hen gillar.

15 år, och jag gissar också att h*n kanske blir upprörd. Men jag ska försöka ta upp det så att det blir något positivt, för det kan ju även vara en lättnad att äntligen få svar på varför saker är som de är.
  • Anonym (Orolig mor)
    Nyfikna72 skrev 2017-02-14 07:14:48 följande:

Fast om man nu mot förmodan skulle ha add så låter det ju extremt märkligt om inte en 15 åring själv skulle vara medveten om att det föreligger nå problem?

Jag tror nog att h*n själv känner att det är något som inte stämmer riktigt, men jag tror också att h*n är jätterädd för att vara annorlunda så h*n nekar till att det finns några som helst problem. Allt är alltid alla andras fel (oftast lärarnas). Och det har blivit värre nu på högstadiet eftersom det kräver mer eget arbete. Ingen är där och "puttar på" på samma sätt som tidigare (och det var en kamp även då såklart). Dessutom är det en känslig ålder nu. Man vill inte vara annorlunda än alla andra när man är 15. Det är betydligt känsligare än för tex en 7åring. Så det är nog ett stort steg att våga be om hjälp och erkänna för sig själv och andra att man har det jobbigt för att man känner att man inte funkar som alla andra. Då är det lättare att skylla ifrån sig.
  • Anonym (Orolig mor)
    Anonym (Elisabeth) skrev 2017-02-13 22:44:43 följande:

Men då har ni ju något att utgå från? Då missförstod jag trådstarten. Berätta stt ni kontaktat Bup för att hen ska få hjälp med det som gör att hen har svårt att orka vara i skolan osv. Berätta att ni kan få hjälp med vad det kan bero på osv. Jag skulle nog inte börja gissa funktionsnedsättningarr inför barnet innan hen ens träffat BUp utan skulle nog nöja mig med orsaken till att ni sökt hjälp så länge och ta det därifrån sen. Jag antar att om barnet har det så pass tufft så har hen nog också många tankar kring varför osv. Så att prata förutsättningslöst om att få hjälp från såna som är experter på de frågorna skulle jag tycka vore ett bra första steg.

• Anonym (Orolig mor)
    minst skrev 2017-02-13 23:35:23 följande:

Nu har jag en son som "bara" var 5 år när vi började vår bekantskap med BUP så det har inte varit några problem att få med honom dit. Nu när han är 12 så tycker han faktiskt att det är bra att veta varför han inte tänker och tycker likandant som alla andra och han förstår varför han reagerar annorlunda. Vi har alltid pratat om besöken på BUP som ett led i att han ska få bästa möjliga hjälp för att få må så bra som möjligt. Om du känner dig tveksam till hur du ska ta  upp det så ring gärna till BUP och få tips om hur du ska ta upp det.

Enligt dig så finns det ju uppenbara problem och jag tänker att då finns det ju något att börja prata om. Ta det när ni är ensamma och det är lungt, inte något bråk. Sätt er och fika och berätta att du har fundrerat på hur du skulle kunna hjälpa och fråga ditt barn vad han/hon tycker att du kan hjälpa till med. Tala om att du är orolig och att du ser att det är något som verkar jobbigt. Säg att du har funderat på BUP då du har vänner/bekanta/arbetskamrater vars barn har fått hjälp och stöd därifrån.

Lycka till!

Tack. Ja jag hoppas det går bra, och det gör det säkert. Vi brukar kunna prata om saker och ting utan att någon blir arg och skriker eller så.

Det finns dessutom en ganska nära släkting som mitt barn gillar och denne har adhd. Den personen har blivit hjälpt av mediciner och så, så jag tror att jag kommer prata lite om det också. Då kanske h*n känner och förstår att det inte är något att skämmas över att gå till bup för att få hjälp.
  • Anonym (Orolig mor)
    Anonym ((samma)) skrev 2017-02-14 09:05:15 följande:

Hej,

Är i liknande situation med vår 15-åring. Ska till VC nästa vecka för remiss för vidare utredning, misstänker själv främst ADD. Hen har också jättetufft att klara av skolan och har fått en mängd extrainsatser.

Det är förstås känsligt att ta upp med en tonåring, men nu när vi pratat om det och har en öppen dialog tycker hen att det känns positivt med utredning. Hen har länge känt sig "dum" och "dålig" i skolan, då hen har svårt att få gjort det som skall göras. Vi har fokuserar just på att det är för hens skull, att vi och hen ska få de rätta verktygen för att saker och ting skall fungera.

Precis som du beskriver är det ju väldigt tufft för en tonåring att inte vara som "alla andra", men samtidigt tror jag att det blir lättare om man får en förklaring till varför och hur man jobba med det.

Jag tror som sagt att öppen kommunikation och ärlighet med barnen är bäst. Hoppas det går bra för er!

Vad bra att ditt barn känner sig positiv till en utredning. Jag hoppas mitt reagerar likadant. Det måste ju som sagt kännas bättre att få en förklaring till varför vissa saker inte fungerar så bra, och att hjälp finns att få. För dumma är de absolut inte. Det måste vara förödande för ens självkänsla att gå runt och känna det så. Hoppas verkligen det går bra för er också :).

Mitt barn har hela tiden fått höra att "du som är så intelligent och har lätt för att lära, skulle ju klara av skolan bara du är närvarande på lektionerna", och jag tror de orden gör att hen känner sig vilsen. Hen har ett enormt bildminne och när det är något som hen själv intresserar sig för så suger hen upp fakta som en svamp, vilket gör att det verkar som att hen har lätt att lära. Men i skolan händer oftast inget på lektionerna. Det är som att startmotorn är trasig. Hen har också svårt för att ta in massa information på en gång om vad hen ska göra.

Skulle jag säga "stäng av spelet nu för vi ska åka, och plocka upp byxorna från golvet är du snäll och släck lampan när du går".. så kanske att hen kommer ihåg att stänga av spelet. Men lampan o byxorna händer det garanterat inget med.
  • Anonym (Orolig mor)
    Anonym (MsTeacher) skrev 2017-02-14 10:04:33 följande:

Har ni inte pratat om detta på möten med skolan? Låter jättemärkligt om inte skolpersonal diskuterat med vårdnadshavare och elev under tex utvecklingssamtal. Eller har du själv sökt BUP utan att skolan funnits med i diskussionen? Det är förstås också en möjlighet och då förstår jag att situationen har uppstått. Jag tror på raka rör med tonåringen med en positiv vinkling, förstås. Inget kan bli värre av en utredning, men resultatet av den kan förbättra hens liv. Lycka till!

Vi blev faktiskt kallade till bup för ett par månader sedan men varken barnet eller pappan tyckte det var nödvändigt att gå dit, och jag hade då faktiskt inte uppfattat att misstanke fanns om ADD. Det blev en miss i kommunikationen helt enkelt så besöket avbokades. Jag hade gärna velat att vi gick dit men det är svårt när den ena föräldern är starkt emot, och det påverkar då såklart barnets inställning till det hela. Barnet var rädd att bli stämplad som ett psykfall. Jag har sedan funderat en del på det och hade en känsla av att något missats, och jag misstänkte själv ADD, så jag kontaktade då pedagogen och frågade. Jag fick då veta att det var pga misstanke om ADD som vi fått remissen förra gången. Det var väldigt olyckligt att informationen inte gick fram mer tydligt då, för jag hade nog stått på mig mer isåfall, men han ska nu skicka en ny remiss på min begäran. Och denna gång måste jag få både mitt barn och pappan att förstå hur viktigt det är att gå dit.

Skolpersonalen i övrigt verkar inte ha haft en enda tanke på att det kan finnas bakomliggande orsaker. Det har som sagt alltid varit så att alla tyckt att hen är ju så intelligent så de förstår inte varför inget funkar. Min känsla är att de ser på barnet som ett besvär nu... Men det kanske bara är min känsla som sagt. Inte alls säkert att det stämmer.
  • Anonym (Orolig mor)
    Anonym ((samma)) skrev 2017-02-14 10:59:58 följande:

Känner igen precis!!! Det är "startmotorn" som är största problemet i skolan. Hen kan sitta en hel lektion utan att ens påbörja arbetet. Samma sak hemma med läxor. Och det där med att ta in information stämmer här också. På sin höjd hade spelet KANSKE stängts av, medan både byxor och lampa glömts bort.

Och visst påverkar det självkänslan! Bara att vara i den här åldern är tufft, de vill ju helst vara som alla andra och inte skilja sig ur mängden. Inte lätt då att uppleva att man inte fungerar som sina vänner.

Upplever du att ditt barn ljuger/skyller ifrån sig mycket också?

Mitt barn ljuger eller skyller ifrån sig väldigt ofta, och det verkar vara situationer där h*n inte klarat av det som förväntats. Jobbar h*n inte på en lektion så är det lärarens fel. Om h*n lämnar en lektion så är det också lärarens eller någon annans fel.. osv.

Enligt pedagogen kan lögnerna ha att göra med det autismspektrumtillstånd de även misstänker. Det kan göra att man inte uppfattar instruktioner rätt, och vrider till fakta och ljuger ibland. Men jag skulle också kunna tänka mig att det är en slags försvarsmekanism hos mitt barn.
Svar på tråden ADD.. hur berätta för mitt barn?