Anonym ((samma)) skrev 2017-02-14 09:05:15 följande:
Hej,
Är i liknande situation med vår 15-åring. Ska till VC nästa vecka för remiss för vidare utredning, misstänker själv främst ADD. Hen har också jättetufft att klara av skolan och har fått en mängd extrainsatser.
Det är förstås känsligt att ta upp med en tonåring, men nu när vi pratat om det och har en öppen dialog tycker hen att det känns positivt med utredning. Hen har länge känt sig "dum" och "dålig" i skolan, då hen har svårt att få gjort det som skall göras. Vi har fokuserar just på att det är för hens skull, att vi och hen ska få de rätta verktygen för att saker och ting skall fungera.
Precis som du beskriver är det ju väldigt tufft för en tonåring att inte vara som "alla andra", men samtidigt tror jag att det blir lättare om man får en förklaring till varför och hur man jobba med det.
Jag tror som sagt att öppen kommunikation och ärlighet med barnen är bäst. Hoppas det går bra för er!
Vad bra att ditt barn känner sig positiv till en utredning. Jag hoppas mitt reagerar likadant. Det måste ju som sagt kännas bättre att få en förklaring till varför vissa saker inte fungerar så bra, och att hjälp finns att få. För dumma är de absolut inte. Det måste vara förödande för ens självkänsla att gå runt och känna det så. Hoppas verkligen det går bra för er också :).
Mitt barn har hela tiden fått höra att "du som är så intelligent och har lätt för att lära, skulle ju klara av skolan bara du är närvarande på lektionerna", och jag tror de orden gör att hen känner sig vilsen. Hen har ett enormt bildminne och när det är något som hen själv intresserar sig för så suger hen upp fakta som en svamp, vilket gör att det verkar som att hen har lätt att lära. Men i skolan händer oftast inget på lektionerna. Det är som att startmotorn är trasig. Hen har också svårt för att ta in massa information på en gång om vad hen ska göra.
Skulle jag säga "stäng av spelet nu för vi ska åka, och plocka upp byxorna från golvet är du snäll och släck lampan när du går".. så kanske att hen kommer ihåg att stänga av spelet. Men lampan o byxorna händer det garanterat inget med.