• migochinteallaandra

    Sexistiska infosidor om barn och graviditet

    Håller på och försöker bli gravid och självklart har jag då  googlat och läst mycket om barn och graviditet senaste tiden.
    Men har blivit förvånad över hur lite normkritik det är på alla sidor. Läste t ex igår på en sida som hade en artikel om när man skulle berätta att man var gravid. Artikeln var superkonstig och saknade helt  normkritik och kändes sexistisk. T ex stod det massor om att att mammans kompisar kunde kanske reagera med avståndstagande om de själva jhade försökt bli gravida men inte lyckats och särskilt pappans  manliga singellkompisar kunde ta dte lite negativt och undra om mannen då i fortsättningen skulle ha tid att träffa dom och dricka öl. Kändes väldigt märkligt. Som att män bara bryr sig om att dricka öl och att alla kvinnor längtar efter barn.

    En annan sak som störde mig var också att det var väldigt fokuserat på kärnfamiljen. Att man absolut skulle berätta för sina föräldrar så fort som möjligt för att få stöd av dom men absolut vänta med sina vänner och övriga till vecka 12. De tar liksom förgivet att alla har en kärnfamilj där föräldrarna är det centrala och tänkte inte alls på att det kan finnas massor av olika familjer som kan se ut på massor av olika sätt. Också det här med att man absolut ska vänta med att berätta för dom flesta tills risken är missfall är minimal. Ska missfall vara något tabu som man absolut inte får prata om? Ska man dölja det så mycket man kan? Känns obehagligt och jag får vibbar av att de har synen att kvinnan absolut inte ska söka stöd i sätt nätverk om hon får ett missfall utan detta ska hållas inom kärnfamilljen.

  • Svar på tråden Sexistiska infosidor om barn och graviditet
  • Dixie

    Det är ju inga regler - utan bara tips som står på den typen av sidor - du behöver ju inte följa dessa råd - utan gör vad som känns bäst för dig!

    Majoriteten av de som skaffar barn är ju man/kvinna så det är väl inte så konstigt att man utgår från detta - vill man tvunget ha info om hen och hens partner får man nog aktivt söka sådan info!

  • Viuolliee

    Jag reagerade likadant när jag googlade i samband med att vårt första barn kom. Samhället är ganska försomsfullt och det speglas så klart i de här sidorna också.

    Jag tycker 1177.se brukar vara bra ur den aspekten. Vi höll oss mest till deras sidor, även mycket på grund av trovärdigheten vad gäller det medicinska.

  • Anonym (B)

    Ja, många av de mindre sidorna känns mossiga och dessutom ger de ganska felaktiga råd, tex att man behöver vänta minst tre månader efter missfall innan man försöker bli gravid igen. Helt ovetenskapligt och förlegat.

    En annan grej jag reagerat över är den totala dominansen av kvinnor på alla gravidforum. Visst - jag förstår att kvinnor är mer benägna att söka info eftersom vi är gravida och upplever de kroppsliga förändringarna, men det rör ju i högsta grad männen också. De blir ju också föräldrar och borde rimligtvis ha intresse av att veta vad som pågår. Min kille har varit ute och letat info kring graviditet och fosterutveckling men alla sidor består till 99,9 % av kvinnor och tilltalet riktar sig till kvinnor. På sin höjd kan det finnas en mening om att "du som man bör stötta din fru" eller liknande.... Som att inte män också kan vara i behov av stöd eller känna oro...

    Håller med om att 1177 är bra. Även gravidpodden eller vad den heter känns hyfsat jämställd.

Svar på tråden Sexistiska infosidor om barn och graviditet