Inlägg från: Anonym (Kim) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kim)

Lämna barnen ensamma över natten?

Anonym (*~*) skrev 2017-02-19 21:03:19 följande:
    Varför? Tonåring är man 13-19 så det är ganska stor bredd där. Tig det exemplet just för att det hände en vän till mig. Han hade haft mkt på jobbet en period, aldrig nån möjlighet till avlastning med barn på heltid, tog slut med hans tjej och han kände att han var på väg att ta slut och behövde få släppa allt. Skulle han då ha bett att få en stödfamilj först innan han kunde ta den natten? Hans tonåring var 15 vid tillfället. Han bodde på hotell i samma stad en natt, fick sova ostört, äta en god frukost i lugn och ro, ladda batterierna, rycka upp sig och återkomma som den bra pappan han är. Barnet hans kunde ringa om det var något men det behövdes aldrig. Han behövde inte avlastning till vardags för allt funkade men just den här perioden så kom allt samtidigt och det blev lite för mkt
    Aldrig någon avlastning skriver du. Behövde han egen tid ifrån 15-åringen verkligen? En 15-åring kan man säga till att lämna en ifred några timmar även om man är i samma hem, under natten också för den delen.

Om det då inte är en väldigt krävande och besvärlig 15-åring kanske med diagnos också men då är det ju inte heller lämpligt att lämna denne ensam hemma.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (*~*) skrev 2017-02-19 23:54:54 följande:
    Jag kanske uttryckte mig fel, avlastning är väl inte rätt ord just i det avseendet utan mer egen tid för att orka. Men ja en 15 åring kan man lämna några timmar men han behövde mer. I hans fall så valde han att sova en natt på hotell för att få sin egen tid och finnas nära ifall tonåringen behövde honom. På så sätt kunde han slappna av bättre

Nu tog jag bara det som ett exempel för det har hänt. Men man kan ju behöva komma bort en natt av flera olika anledningar. Spelar ingen roll vilken utan tråden handlar om viken ålder set bör vara på barnet när det kan vara ensamt en natt hemma.
    Jag förstår fortfarande inte hur man kan behöva sova på hotell när det handlar om att komma ifrån en 15-åring. Att man inte kan slappna av ordentligt med en 15-åring? I den åldern kan man säga åt dem att man är slut och behöver vara ifred och inte vill bli störd förrän nästa dag om inget superakut inträffar.

Nåväl, i andra fall tycker jag att en tonåring kan lämnas ensam över natten OM tonåringen själv tycker att det är okej.
Svar på tråden Lämna barnen ensamma över natten?