• Lynxsa

    ABO imunisering tredje barnet?

    Dotter nr 1 klarade sig men dotter nr 2 var drabbad av abo-imunisering. Upptäcktes mindre än 12 h efter hon blivit född. Hon var riktigt gul och fick börja sola. Dock åt hon duktig hela tiden och tappade inte många procent.

    Provtagning var 6 h och värdera steg i tre dagar innan det sjunk drastiskt och vi fick åka hem till storasyster. Provtagning varje dag på sjukhuset i nästan en vecka efter vi fick åka hem. Lillan var rätt sönderstucken.

    Nu blir jag lite nyfiken på hur ni andra som råkat ut för abo imunisering hade det med syskonen. Finns det något prov att ta under graviditeten eller visar det sig när barnet är född? Det är väl 50 50 om nästa barn får det?

    Väntar nr 3 i juli.

  • Svar på tråden ABO imunisering tredje barnet?
  • Delilah2001

    Jag har E immunisering, vet inte om det är liknande?

    Det upptäcktes vid blodproverna på inskrivningen.

    Har inte helt koll på detta, men det innebär enligt bm att jag bildat antikroppar mot barnet, som i sin tur bryter ner barnets röda blodkroppar och kan leda till blodbrist.

    Tar blodprov var fjärde vecka.

    Väntar tredje barnet och är i vecka 19 nu...

  • Fanochhansmoster

    AB0-immunisering orsakas när du och bebisen inte har samma blodgrupp. Så om du till exempel är 0 och barnets pappa är A, B eller AB finns det risk (eller chans beroende på hur man ser det) att barnet blir A eller B. Då finns det naturliga antikroppar i ditt blod mot A och B. Dessa kan påverka fostret negativt (blodbrist och förhöjda billirubinnivåer). Det enda prov man kan ta är en fetalblodgruppering. Men det är onödigt, för det finns ingenting man kan göra före barnet är fött annat än att ge barnet utbytes transfusioner i livmodern OBS väldigt ovanligt! Solning och eventuellt blodtransfusion eller utbytestransfusioner det första dygnen efter förlossning är den vanliga behandlingen.

    Sammanfattningsvis: ABOimmuniseringar skiljer sig från andra immuniseringar (D,E,K osv) genom att man kan få det redan vid första graviditeten då antikropparna finns där naturligt. Det uppstår oftast (med få undantag) när modern har blodgrupp 0 och pappan A,B eller AB.

    Om du är 0 och pappan är A eller B och du har fått ett barn som är 0 så är det en 50/50 att barnet blir A/B och kan drabbas av AB0-immunisering

    Nu vart det mycket upprepningar och nattsvammel men jag hoppas budskapet gick fram ändå

    Lycka till

  • Lynxsa

    Tack för svar.

    Vilken uppsjö av imuniseringar det uppenbarligen finns!

    Är också i v19!

    Japp, jag är 0 och dotter nr 2 är A. Då borde dotter nr vara 0? Pappan vet inte vilken blodgrupp han har men kan man gissa på A om nr 2 är det?

    Så då är det bara att vänta och hoppas på att nr 3 slipper.

  • Fanochhansmoster
    Lynxsa skrev 2017-02-20 09:30:09 följande:

    Tack för svar.

    Vilken uppsjö av imuniseringar det uppenbarligen finns!

    Är också i v19!

    Japp, jag är 0 och dotter nr 2 är A. Då borde dotter nr vara 0? Pappan vet inte vilken blodgrupp han har men kan man gissa på A om nr 2 är det?

    Så då är det bara att vänta och hoppas på att nr 3 slipper.


    Det är 50/50 om nr 3 blir A eller 0 :) och ja om du är 0 och 2an är A så kan vi anta att pappan är A
  • Delilah2001

    Verkar vara lite olika rutiner ang vilken sorts immunisering man har?

    Jag får som sagt ta prover varje månad för att följa upp så att det inte blir värre. Sambon har också fått kolla sin blodgrupp hos bm.

    Vet inte riktigt varifrån immuniseringen kommer, då det är första barnet med sambon...

Svar på tråden ABO imunisering tredje barnet?