• NorthK

    Träning efter förlossning - fortfarande ont och helt lost

    Hej!

    Jag fick barn för drygt 8 mån sedan. Var i relativt bra form innan graviditeten, hade en enkel graviditet men promenerade mest, har inte tränat efter förlossningen mer än att jag gjort knipövningar och promenerat. Har ingen "delning" i magmuskulaturen. Relativt stark i magen.

    Till min fråga. Jag vill börja träna styrka men vet inte vart jag ska börja pga följande:

    Jag har så jävla (förlåt) ont i ländryggen! Fick det i slutet av graviditeten och det försvinner inte. Antagligen har jag blivit rejält försvagad, har dålig hållning (är lång) och att bära runt på 9,5 kg om dagarna gör ju inte det hela bättre ;)

    Vilka övningar är bra att börja med för ryggen?? Jag får ont av vanliga rygglyft, men med en känsla av att ryggen som sagt är svag inte skadad. Ska jag fortsätta eller gör jag fel?

  • Svar på tråden Träning efter förlossning - fortfarande ont och helt lost
  • Annelie 76

    Gå till en sjukgymnast. Du kan behöva prova ett par stycken så ge inte upp. Du behöver träffa en som förutom att behandla dig även kan ge dig råd och hjälp med träning. Träning på egen hand kan tyvärr göra dina besvär värre så sök hjälp.

  • Poppy75

    Det är viktigt för dig att träna rätt när man har ont i ryggen, undvik yoga tex. Har du testat någon "mammamage" app ? Du behöver nog bygga upp din bålstyrka. En sjukgymnast är en bra idé.

    Jag hade foglossning som höll i sig nästan ett år efter förlossningen. Kan det vara det som spökar ? Isf är det också viktigt att inte träna fel så man inte förvärrar det.

    Det är också viktigt att tänka på att lyfta rätt så mycket det nu är möjligt med en bebis. Nära kroppen och böj på benen inte ryggen. Titta upp i taket när du lyfter så hjälper det till att aktivera ryggmusklerna rätt.

  • NorthK

    Tack för era svar! Sjukgymnast var ett bra tips, ska kollas upp!

    Jag har MammaMage appen, men inte kommit så långt och hittills är det inga övningar som verkar anpassade för ryggen?

    Foglossning TROR jag inte att det är, men jag vet ju inte exakt hur det känns. Känner mig mer fruktansvärt svag.

    Min önskan är att få bort smärtan så att jag kan träna hela kroppen bättre.

  • Poppy75

    Svaga inre magmuskler leder till sämre bålstabilitet vilket ofta ger ont i ryggen. När man tränar bålstabilitet tränar man både mage och rygg.

  • K grrl

    Det är inte sällan obalanser leder till smärta på "fel" ställe, för att musklerna kompenserar. Har du ont i ländryggen kan det alltså vara för att du är för svag i säte och bålmuskulaturen (core) och inte ryggen.

Svar på tråden Träning efter förlossning - fortfarande ont och helt lost