• Anonym (förlåt mig för fan!)

    Vad fan är det för fel på svenska folket??

    Alltså, jag är ju "nästan" svensk för fan. Har ett fint jobb med bra inkomst. Ja bott i Sverige i hela mitt liv. Gjort det alla svenskar tycker är "vettigt", utbildat mig mm.

    Men jag tål inte er nu efter 32 långa jävla år.

    Jag är alltså 32 år, bott i Sverige hela tiden (mina föräldrar är dock utlänningar), haft nästan bara svenska pojkvänner, många svenska vänner, svenska kollegor... Men jag klarar det inte mer! Ni är jävligt speciella!

    I relationer är ni labida, passivt aggressiva, fega, ynkliga och så jävla missnöjda hela tiden!

    I yrkeslivet är ni gnälliga, avundsjuka, missunnar andra förmåner mm,

    Som vänner är ni, till att börja med ganska osociala, snåla, stela, så jävla fyrkantiga och ja STELA..

    Blir så trött på er och ja, ni lever som djur. Ni är kalla, känslolösa, stela, "frusna" (ni ska hela tiden vara så lömska!!) och ni fattar inte ens detta själv?!??

    I förhållanden är ni alltid så fina och rara men ni vänder kappan efter vinden, opålitliga, illojala, gräsliga! Ni kan helt plötslig vilja lämna varandra! Varför separerar så jävla många svenskar från varandra?? Varför gör man det mer här än NÅGON ANNANSTANS i världen?? Varför !!

    Tänk på det??? Kom inte och säg att "ni är fria och lever ert liv till fullo och eftersträvar lycka och ni vill inte låsa er i ett liv ni är missnöjda med och ni till skillnad från andra vågar skilja er och vågar sätta er lycka framför att må dåligt i en relation"

    Bull jävla shit ! Svenskar är ju samtidigt ett väldigt ensamt folk! Studier visar att i Sverige finns fler singlar än i resten av världen ! Och självmordsstatistiken toppar fortfarande världslistan!!! Så vad fan håller ni på med era jävla miserabla fjant folk ??

    Ni är alltid så missnöjda, olyckliga!

  • Svar på tråden Vad fan är det för fel på svenska folket??
  • Anonym (tant agda)
    Anonym (Vem vet?) skrev 2017-02-24 13:24:39 följande:

    Jag är 100% svensk och håller med om att en stor del av befolkningen, har de tendenser som TS beskriver. 


    Tror att du var inne på något där TS om vädret. För om du träffar svenskar som är utomlands så är de inte alls stela och svåra att ta kontakt med. Då börjar helt plötsligt okända människor att prata och umgås med en.


    Jag påstår inte att jag är annorlunda än TS beskrivning, är ju som sagt själv svensk. Kanske jag inte har alla de negativa saker som TS beskrev, och hen är nog medveten om att det är generaliseringar. Men jag tror att alla människor har vissa förutfattade meningar om andra etniciteter. Det innebär inte att man tror att exakt alla är så, utan att vissa grundläggande faktorer ofta finns gemensamt. Kanske är det kulturen eller vädret. Tycker att det är rätt intressant diskussion och tar inte alls illa upp trots att jag själv är rätt osocial och introvert, och borde känna mig träffad.

    Men det måste vara svårt att generalisera om just den svenska etniciteten då det finns så många människor som har olika bakgrunder. Kanske är det kulturen och vädret som påverkar en stor del av befolkningen. Jag har faktiskt ingen aning om ifall det är någon större skillnad mellan de nordiska länderna, eller om de har liknande mentalitet som oss.


    Så du känner "en stor del av befolkningen"? Jag är 60+ och har haft många olika jobb och bott på flera olika platser men de människor jag mött i mitt liv är ju trots allt endast en ytterst liten del av vår befolkning. Jag skulle inte kunna uttala mig tvärsäkert om hur "svensken" är utifrån mitt liv. Ett vet jag i alla fall och det är att jag vill inte bo någon annanstans i världen utan HÄR där jag bor i vårt vackra land med den underbara naturen. Jag bor i Mellansverige och är har vi fyra TYDLIGA årstider att njuta av.
  • kvarnfot
    Anonym (tant agda) skrev 2017-02-24 13:25:56 följande:
    Nej jag har inte fel.
    Säger du det....

    Rasism definieras i allmänhet som system av föreställningar, tro och förfaranden som baseras på en världsbild eller ideologi där människan anses kunna delas upp i raser.

    Var står det att det har med antal att göra????
  • sextiotalist
    Anonym (förlåt mig för fan!) skrev 2017-02-24 12:49:28 följande:

    Nu är jag tillbaka, så förlåt mig förfan! Att det dröjde.

    Lyssna gott folk - jag är INTE rasist (mot svenskar alltså)!

    Jag pratar förfan lika mycket illa om min egen "härkomst" som om svenskar som etnisk grupp. Jag besitter kunskapen att ha lärt känna lika många svenskar som utlänningar!

    Många svenskar lever ett helt liv utan att beblanda sig med EN ENDA utländsk! Så kom inte och säg att ni är bättre eller speciella! Vad har ni att jämföra med??

    Jag kan jämföra eftersom jag har 50% utländska vänner och 50% svenska vänner! Samma med kollegor, samma med de jag har varit i ett förhållande med!

    Svenskar ÄR helt klart ISKALLA!

    Om det beror på det kalla klimatet? Vet ej...

    En sak vet jag och det är att ni inte har riktiga känslor, empati, solariditet på samma sätt.

    Exempel. Ni kan älska någon "fruktansvärt mycket" men två år efteråt så "funkar det inte längre" Min åsikt är att älskar man nån så "dör" det inte. Det försvinner inte. Man kämpar tillsammans. Tusen trådar på FL som ENBART handlar om hur ensamma ni är, att ni "måste lämna relationen för att ni inte är lyckliga".

    Men när är ni lyckliga då? I förälskelsefasen?? Är det då ni tror att ni "älskar". Ni vet inte vad älska är!

    Sen är ni väldigt ensamma. Lämnar era barn på förskola när dom är så små, så små. Barnen lär sig att bli lämnade tidigt, det sätter spår. De blir immuna mot "svek". Sen fortsätter det... ni vill flytta hemifrån för att skapa eget... i många andra kulturer tar man det lugnt i det området. Man bor hemma längre, familjebanden är starkare. Man hjälps åt.

    Sen blir föräldrarna gamla och man fortsätter hjälpas åt. I många länder flyttar föräldrarna in till sina barns familjer för omsorg.

    Vad gör en svensk? Ålderdomshem heter det.

    Ni lever era liv så långt ifrån varandra. "Du har ditt och så har jag mitt". "Jag har ju mitt liv". Typiskt svenskt.

    I Mellanöstern, Asien, Sydeuropa är inte "mitt - mitt och ditt - ditt"! Nej här är man en familj. Inte den man bara umgås med så fint runt julbordet...

    Suck... ni ÄR ett ensamt folk.

    Då blir man kall ochknåtvänd.

    Att jag kallade er djur var ett liten överdrift. Men många djur är snälla så jag vill ju inte förolämpa djuren heller. Men ni är inte flockmännkiskor i den bemärkelsen.Ni lämnar familj, hem, fru, man osv.. - utan större problem!

    "För att ni kan"? Ja jag kan väl köra över någon med min bil men jag gör inte det för att "jag kan".

    Vissa saker gör ni svenskar för att ni är födda utan riktiga känslor. Ni har inga starka känslomässiga band till barn, partner mm.

    Ni tror det. Men jag som HAR fötterna i två världar VET.

    Min utländska vän (en snäll andra generationens iranier) separerade nyligen från sin svenska man. Hon grät dag och natt, inte över den fjollan (som givetvis träffat en ny på kontoret!) utan för att nu skulle hon börja "dela" på sin son... Varannan vecka, ni vet.. (att det begreppet inte ens behöver en närmare förklaring är för mig en ren chock!) I alla fall, hon skulle alltså förlora HALVA sonens uppväxt för att hennes man (en svensk) var ett djur ! Han stället till med så mycket olycka, för så många för att han följer sina djuriska instinkter.

    Samtidigt sitter en annan vän till mig, en framgångsrik medelålders man från Marocko. Hans svenska fru behandlar honom som skräp, otrohet, han försörjer henne (hennes a-kassa är slut). Han vill dock inte skiljas (ja hon vill inte heller då hon älskar honom) men fastän han vet att han hade fått det bättre hos en annan (bra) kvinna så stannar han FÖR barnen. Han är inte olycklig när han tänker på barnen. Han står ut med EN BIT olycka för barnens skull!

    Ni svenskar står inte ut EN BIT av nåt för ni är egoistiska, själviska och "mitt liv-centrerade"!


    Få se här om jag kan svara:
    Vi är iskalla påstår du? Den bedömningen gör du utifrån dina egna referenser hur det bör vara.

    Långa förhållande. En klar majoritet (skulle säga de flesta) lever ihop med en partnern de skaffade barn med och med tanke på att de flesta nu är myndiga, så är dessa förhållande över 20 år gamla, jag är för övrigt, efter mer än 20 år, fortfarande lycklig med min sambo.

    Ja, i det här landet så är de flesta yrkesverksamma. Men vi har en gräns, vi lämnar inte barnen på dagis före ett års ålder, vi har dessutom världens bästa föräldraförsäkring, vilket innebär att vi (till skillnad från alla andra länder) kan vara hemma över ett år med våra barn med betalning. Min väninna i USA fick leta efter dagmamma  när hennes barn var 8 veckor.
    I andra länder hittar man dagis för spädbarn, sådana finns inte i Sverige.

    Det är få äldre som vill flytta hem till sina barn som gamla. De flesta vill inte ha den relationen med sina barn, dessutom så är de äldre i Sverige så friska att de flesta lever ett bra liv i sina egna hem långt efter 80 och sedan brukar de bli så vårdkrävande att det krävs utbildad personal för att sköta dom. Ålderdomshem har inte funnits på väldigt länge i Sverige. Det finns äldreboende (och då är de verkligen dåliga) och så finns det trygghetsboende, där friskare äldre flyttar och de har ofta aktiviteter och massa sysselsättningar, så där brukar de trivas väldigt bra.
    Jag pratade själv med en kvinna som kommer från ett land där det förväntas att familjen (läs kvinnan) skulle ta hand om de äldre, hon var så slutkörd att hon inte orkade längre och önskade att hennes svärmor hade valt att bo på ett trygghetsboende.
    Din gode vän marockanen verkar inte vara så mycket att hänga i julgranen precis.
    Pappan som bölar över att han inte får träffa sitt barn mer än varannan vecka, kommer troligen träffa sitt barn mer än vad många andra män gör i den världen du hyllar
  • Anonym (tant agda)
    kvarnfot skrev 2017-02-24 13:34:10 följande:
    Säger du det....

    Rasism definieras i allmänhet som system av föreställningar, tro och förfaranden som baseras på en världsbild eller ideologi där människan anses kunna delas upp i raser.

    Var står det att det har med antal att göra????
    Jo men nu är det så att när en invandrare kallar t ex mig för IDIOT så är inte det rasism för om jag säger det så skrattar folk ihjäl sig. Däremot om jag kallar en invandrare för.......ja jag vill inte ens skriva det men det där ordet som börjar på I som jag nämnde tidigare så är det rasism så det skriker om det! As simple as that och om du inte märkt det så har du sovit. Dags att vakna.
  • Anonym (Vem vet?)
    Anonym (tant agda) skrev 2017-02-24 13:33:24 följande:
    Så du känner "en stor del av befolkningen"? Jag är 60+ och har haft många olika jobb och bott på flera olika platser men de människor jag mött i mitt liv är ju trots allt endast en ytterst liten del av vår befolkning. Jag skulle inte kunna uttala mig tvärsäkert om hur "svensken" är utifrån mitt liv. Ett vet jag i alla fall och det är att jag vill inte bo någon annanstans i världen utan HÄR där jag bor i vårt vackra land med den underbara naturen. Jag bor i Mellansverige och är har vi fyra TYDLIGA årstider att njuta av.

    Det finns såklart skillnader på vart man bor i Sverige. Om man bor i Stockholm så kanske det inte är så många som hälsar på okända människor. Däremot brukar det vara annorlunda om man bor ute på landet där det är betydligt vanligare att man hälsar på de flesta som går förbi.


    Om man däremot skulle börja heja på okända på bussen eller i affären, skulle man säkerligen bli betraktad som knepig. 

    Nej, jag känner inte en stor del av befolkningen men jag är 45 år och har både arbetat, studerat och bott på många olika ställen i Sverige. Jag håller inte med Ts om att vi skulle vara sämre i relationer för det vet jag inget om. Däremot är det stor igenkänning i att det är svårt att komma nära svenskar i jämförelse med folk från utlandet. Har även hört många andra nämna att det är otroligt svårt att få nya vänner, särskilt efter man förlorat en del efter småbarnstiden, eller om man bara vuxit ifrån varandra.


    Men har vi inte alla en syn på hur vissa är? Om man nämner t.ex. Fransk så tänker säkert många lite stroppiga. Det är väl det som kallas fördomar? Jag har hört många utländska nämna det som TS skriver om svenskar. Det betyder inte att alla är så , men kanske tillräckligt många för att skapa en fördom?

  • Fnollet
    Anonym (tant agda) skrev 2017-02-24 13:40:32 följande:

    Jo men nu är det så att när en invandrare kallar t ex mig för IDIOT så är inte det rasism för om jag säger det så skrattar folk ihjäl sig. Däremot om jag kallar en invandrare för.......ja jag vill inte ens skriva det men det där ordet som börjar på I som jag nämnde tidigare så är det rasism så det skriker om det! As simple as that och om du inte märkt det så har du sovit. Dags att vakna.


    Rasism är bland annar när man kategoriserar människor i olika "raser" och att dessa olika raser har olika medfödda attributer. Även då att man klassificerar vissa raser överlägsna eller underlägsna på grund av dessa attributer.

    TS skriver att rasen "svenskar" är födda utan känslor, inkapabla att älska/känna empati/känna soldiaritet etc. Hon kallar oss djur, men tar tillbaka detta då djuren är mer sympatiska än svenskar, ergo - svenskar är underlägsna djur med. För min del tycker jag att dessa påståenden passar in på definitionen av rasism, men vad vet jag.

    Sedan angående det här med antal eller minoriteter (jag kanske har missförstått dock) tycker jag låter lustigt iom att svenskarna då inte enligt dessa resonemang kan bli utsatta för rasism. Som med exemplet om kurder: det finns upp till 25 miljoner kurder i världen, medans det finns upp till 9-10 miljoner svenskar i världen. Blir inte hela antaldefinitionen dubbelmoralisk om man ska utgå från detta?
  • Anonym (tant agda)
    Anonym (Vem vet?) skrev 2017-02-24 14:10:36 följande:

    Det finns såklart skillnader på vart man bor i Sverige. Om man bor i Stockholm så kanske det inte är så många som hälsar på okända människor. Däremot brukar det vara annorlunda om man bor ute på landet där det är betydligt vanligare att man hälsar på de flesta som går förbi.


    Om man däremot skulle börja heja på okända på bussen eller i affären, skulle man säkerligen bli betraktad som knepig. 

    Nej, jag känner inte en stor del av befolkningen men jag är 45 år och har både arbetat, studerat och bott på många olika ställen i Sverige. Jag håller inte med Ts om att vi skulle vara sämre i relationer för det vet jag inget om. Däremot är det stor igenkänning i att det är svårt att komma nära svenskar i jämförelse med folk från utlandet. Har även hört många andra nämna att det är otroligt svårt att få nya vänner, särskilt efter man förlorat en del efter småbarnstiden, eller om man bara vuxit ifrån varandra.


    Men har vi inte alla en syn på hur vissa är? Om man nämner t.ex. Fransk så tänker säkert många lite stroppiga. Det är väl det som kallas fördomar? Jag har hört många utländska nämna det som TS skriver om svenskar. Det betyder inte att alla är så , men kanske tillräckligt många för att skapa en fördom?


    Jo men nu skrev du att du höll med TS om hur "en stor del av befolkningen" i vårt land är!
  • Anonym (micke)

    Jag tycker TS skall boka tid på vårdcentral och kolla blodtrycket
    Kan inte vara nyttigt att vara så där arg.

  • Less is more

    Som jag tidigare sagt , jag tror detta är en fejktråd. TS är ett SD troll som försöker få folk att bli förbannade på TS och andra med invandrarbakgrund. Då hiitar man på en helt galen TS.

Svar på tråden Vad fan är det för fel på svenska folket??