• Milliemolly

    Bränna på cd "ute" & olönt?

    Hej! Jag har sedan barnen var små fotograferat dem mycket. Det är som en hobby.

    Jag är dock inte jätteteknisk eller hänger med i senaste utvecklingen.

    Jag sparar ner alla bilder på en extern hårddisk.

    Nu till mina frågor:

    Är det lönt att sitta och bränna över filmer och foton till cd-romskivor? (jag har gjort det tidigare)

    Jag har 2 externa hårddiskar och inget sparat på datorns hårddisk.

    MEN de kan ju förstöras i en eldsvåda och då har jag ingenting!!!!!!

    Kan man spara stora mängder foton och filmer någonstans i något "moln"?

    Jag fotar med en vanlig NIkon och iphone och filmar med en hårddiskvideokamera.

    Vissa favoritbilder har jag lagt i Facebook för att nå dem från vilken dator jag vill.

    HUr gör ni andra som gillar att fotografera?

  • Svar på tråden Bränna på cd "ute" & olönt?
  • athanatos

    Att bränna på skivor är ett ganska bra sätt att lagra data som du vill vara extra säker med. Men du har redan nu en ganska bra bakcuplösning med dina två diskar.  För att undvika att dom skadas vid brand eller inbrott så kanske du kan förvara en av diskarna någon annanstans?
    Tänk också på att ha ett lager data innebär ett visst ansvar. Du måste regelbundet kolla så att diskarna mår bra och byta ut dom.

    Att köpa något molnutrymme skulle du kunna göra. Men även där behöver du en backup någon annanstans.

  • Milliemolly

    Skönt att slippa det. Ska kasta alla mina cd:s.

    Tekniken går fort fram och jag vill ju ha bilder som jag kan visa mina barn om 20 år..................

    Antar att allt är digitaliserat via moln som man kommer åt med lösenord via smartphones eller?

    Ska titta på dina förslag. Tack!

  • elyse

    Jag sparar på USB-sticka och skriver ut i princip alla bilder och sättet in i album. De bästa ramar jag in.

  • athanatos
    Milliemolly skrev 2017-02-26 15:38:52 följande:

    Skönt att slippa det. Ska kasta alla mina cd:s.

    Tekniken går fort fram och jag vill ju ha bilder som jag kan visa mina barn om 20 år..................

    Antar att allt är digitaliserat via moln som man kommer åt med lösenord via smartphones eller?

    Ska titta på dina förslag. Tack!


    Tänk på att inte lägga alla ägg i samma korg. Behåll dina hårddiskar.
  • Milliemolly
    elyse skrev 2017-02-26 15:54:09 följande:

    Jag sparar på USB-sticka och skriver ut i princip alla bilder och sättet in i album. De bästa ramar jag in.


    Ja jag har gjort många album och fotoböcker genom åren.
    Men tänker att jag har barnens iaf första 10 år och det räcker så.  

    De ska ju också lagras någonstans och redan nu tar mina hederliga fotoalbum mycket plats i hemmet. Jag har ju sedan jag var liten/tonåring/vuxen också, då jag alltid älskat att fotografera och resa mm.

    Barnen tycker det är roligt med fotoalbumen från när de var små.

    Jag känner också att jag har tidsbrist och sedan jag köpte en digital systemkamera tar jag ofantligt mycket bilder. Jag klarar inte att välja vilka som ska framkallas.

    Med cd_rom känner jag att det kanske håller om 10 år, då allt mer gått över till ipads od liknande produkter utan cd-lucka.

    Anekdot:

    Pappa filmade på 70-talet och visade film på projektor.
    Dessa las sedan över på vhs-band.
    Sedan återigen över på cd:s.

    Nu går tekniken ännu snabbare framåt.
Svar på tråden Bränna på cd "ute" & olönt?