• Twin peaks

    Jehova har skapat allt

    Tänk vad vacker han har gjort våran värld. Det är vi människor som förstör den.



  • Svar på tråden Jehova har skapat allt
  • Iarwain

    Varför tror du det?

    Läser man bibeln så blir det ju fel redan från start.
    " Och Gud grep sig an med att göra* de två stora ljuskällorna, den större ljuskällan till att ha herravälde över dagen och den mindre ljuskällan till att ha herravälde över natten, och likaså stjärnorna."

    Månen är väl ändå ingen ljuskälla+

  • fluu

    Vad får du ut av att göra dig lustig över andras tro?


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Iarwain
    fluu skrev 2017-02-27 18:25:14 följande:
    Vad får du ut av att göra dig lustig över andras tro?
    På vilket sätt gör jag mig lustig?
    Är ett sakligt ifrågasättande att göra sig lustig över någon?

    Det var ju precis denna information trådskaparen länkade till, i ett format riktat mot barn.
  • fluu
    Iarwain skrev 2017-02-27 18:34:31 följande:
    På vilket sätt gör jag mig lustig?
    Är ett sakligt ifrågasättande att göra sig lustig över någon?

    Det var ju precis denna information trådskaparen länkade till, i ett format riktat mot barn.
    Jag syftade på ts och alla hens trådar.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • kt h
    Iarwain skrev 2017-02-27 18:23:29 följande:

    Varför tror du det?

    Läser man bibeln så blir det ju fel redan från start.
    " Och Gud grep sig an med att göra* de två stora ljuskällorna, den större ljuskällan till att ha herravälde över dagen och den mindre ljuskällan till att ha herravälde över natten, och likaså stjärnorna."

    Månen är väl ändå ingen ljuskälla+


    "halofenomen
    halofenomen (av halo), optiskt fenomen i atmosfären vilket kan observeras som färgade eller vita ringar, bågar, ytor och ljusfläckar på himlen i vissa vädersituationer. Ljuskälla är solen eller månen."  www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/halofenomen

    "Under polarnatten, som varar många månader, syns aldrig solen. Stjärnorna, månen och det färgrika norrskenet är de enda ljuskällorna."
     
    www.albertbonniersforlag.se/Bocker/Ovrigt/V/Varld-av-is/

    "De flesta halofenomen bildas då solen lyser på iskristaller, men ibland kan även månen vara en tillräcklig ljuskälla. "
    www.smhi.se/kunskapsbanken/halo-runt-manen-1.9443
  • Iarwain
    kt h skrev 2017-03-09 11:00:03 följande:
    "halofenomen
    halofenomen (av halo), optiskt fenomen i atmosfären vilket kan observeras som färgade eller vita ringar, bågar, ytor och ljusfläckar på himlen i vissa vädersituationer. Ljuskälla är solen eller månen."  www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5 ng/halofenomen

    "Under polarnatten, som varar många månader, syns aldrig solen. Stjärnorna, månen och det färgrika norrskenet är de enda ljuskällorna."
     www.albertbonniersforlag.se/Bocker/Ovrigt/V/V.../

    "De flesta halofenomen bildas då solen lyser på iskristaller, men ibland kan även månen vara en tillräcklig ljuskälla. "
    www.smhi.se/kunskapsbanken/halo-runt-manen-1....
    Fortfarande lika fel var det än skrivs. Det är slarvigt ordbruk.

    ne.se:
    ljuskällai allmän bemärkelse ett föremål eller objekt som karaktäriseras av dess utstrålade ljus, inom fysiken specifikt ett föremål i vilket ljus alstras. 

    Sedan skulle man kunna gå in på JWs tolkning av texten vs den noggranna översättningen.
  • kt h
    Iarwain skrev 2017-03-09 17:59:51 följande:
    Fortfarande lika fel var det än skrivs. Det är slarvigt ordbruk.

    ne.se:
    ljuskälla, i allmän bemärkelse ett föremål eller objekt som karaktäriseras av dess utstrålade ljus, inom fysiken specifikt ett föremål i vilket ljus alstras. 

    Sedan skulle man kunna gå in på JWs tolkning av texten vs den noggranna översättningen.
    Så menar du att NE, som du själv citerar är slarviga?

    "halofenomen (av halo), optiskt fenomen i atmosfären vilket kan observeras som färgade eller vita ringar, bågar, ytor och ljusfläckar på himlen i vissa vädersituationer. Ljuskälla är solen eller månen."

    www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/halofenomen

    Det är helt vetenskapligt att kalla månen för en ljuskälla. Solen är en primär ljuskälla, medan månen är en sekundär ljuskälla, ändock en ljuskälla:

    "Strålningen i den synliga delen av spektrum kommer ursprungligen från ämnen som glöder. Sådana självlysande ljuskällor kallas primära ljuskällor. De flesta av våra synintryck får vi emellertid från s k sekundära ljuskällor. De är inte självlysande men blir synliga genom att de reflekterar strålning från primära ljuskällor. Boksidan du just nu har framför dig är en sådan sekundär ljuskälla."

    www.arkiv.certec.lth.se/lectures/jorgen/syn_och_optik/modul2/optikgrunder.html
    "En glödtråd i en lampa är en s.k. primär ljuskälla, dvs. den utsänder eget ljus.
    Andra exempel på primära ljuskällor är en ljuslåga, solen, en stjärna. Vitt papper
    är exempel på en sekundär ljuskälla, dvs. den utsänder reflekterat ljus. Alla
    föremål i ett rum är sekundära ljuskällor. "
    gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/10630/1/gupea_2077_10630_1.pdf
  • Iarwain
    kt h skrev 2017-03-09 19:46:49 följande:
    Så menar du att NE, som du själv citerar är slarviga?

    "halofenomen (av halo), optiskt fenomen i atmosfären vilket kan observeras som färgade eller vita ringar, bågar, ytor och ljusfläckar på himlen i vissa vädersituationer. Ljuskälla är solen eller månen."

    www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/...

    Det är helt vetenskapligt att kalla månen för en ljuskälla. Solen är en primär ljuskälla, medan månen är en sekundär ljuskälla, ändock en ljuskälla:

    "Strålningen i den synliga delen av spektrum kommer ursprungligen från ämnen som glöder. Sådana självlysande ljuskällor kallas primära ljuskällor. De flesta av våra synintryck får vi emellertid från s k sekundära ljuskällor. De är inte självlysande men blir synliga genom att de reflekterar strålning från primära ljuskällor. Boksidan du just nu har framför dig är en sådan sekundär ljuskälla."

    www.arkiv.certec.lth.se/lectures/jorgen/syn_o...
    "En glödtråd i en lampa är en s.k. primär ljuskälla, dvs. den utsänder eget ljus.
    Andra exempel på primära ljuskällor är en ljuslåga, solen, en stjärna. Vitt papper
    är exempel på en sekundär ljuskälla, dvs. den utsänder reflekterat ljus. Alla
    föremål i ett rum är sekundära ljuskällor. "
    gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/10630/1/gupea_2...
    Ja, jag menar att dom är slarviga, då dom säger emot sig själva.
  • kt h
    Iarwain skrev 2017-03-09 19:54:03 följande:
    Ja, jag menar att dom är slarviga, då dom säger emot sig själva.
    Nej, dom säger inte emot sig själva. Dom vetenskapliga termerna är primära och sekundära ljuskällor. Månen är en sekundär ljuskälla, månen är alltså en ljuskälla.

    Tvärtemot är dom som inte är insatta i optisk fysik och optisk vetenskap slarviga när dom påstår att månen inte kan vara en ljuskälla.


  • Trent
    kt h skrev 2017-03-09 19:46:49 följande:

    Så menar du att NE, som du själv citerar är slarviga?

    "halofenomen (av halo), optiskt fenomen i atmosfären vilket kan observeras som färgade eller vita ringar, bågar, ytor och ljusfläckar på himlen i vissa vädersituationer. Ljuskälla är solen eller månen."

    www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/halofenomen

    Det är helt vetenskapligt att kalla månen för en ljuskälla. Solen är en primär ljuskälla, medan månen är en sekundär ljuskälla, ändock en ljuskälla:

    "Strålningen i den synliga delen av spektrum kommer ursprungligen från ämnen som glöder. Sådana självlysande ljuskällor kallas primära ljuskällor. De flesta av våra synintryck får vi emellertid från s k sekundära ljuskällor. De är inte självlysande men blir synliga genom att de reflekterar strålning från primära ljuskällor. Boksidan du just nu har framför dig är en sådan sekundär ljuskälla."

    www.arkiv.certec.lth.se/lectures/jorgen/syn_och_optik/modul2/optikgrunder.html


    "En glödtråd i en lampa är en s.k. primär ljuskälla, dvs. den utsänder eget ljus.
    Andra exempel på primära ljuskällor är en ljuslåga, solen, en stjärna. Vitt papper
    är exempel på en sekundär ljuskälla, dvs. den utsänder reflekterat ljus. Alla
    föremål i ett rum är sekundära ljuskällor. "
    gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/10630/1/gupea_2077_10630_1.pdf
    Visst vet du att hästar och strumpor är lika mycket ljuskällor som månen? Så det enda gumman Jehova skapade var en jäkla massa ljuskällor. Och eftersom ljuskällorna skapades den första dagen så vilade alltså gud resten av dagarna. En dags arbete i hela hennes liv. Vilket lat jävel alltså.
  • kt h
    Trent skrev 2017-03-09 20:26:55 följande:
    Visst vet du att hästar och strumpor är lika mycket ljuskällor som månen?
    Ja enligt t.ex. Lunds Tekniska Högskola, Göteborgs Universitet och SMHI bland andra.
  • Iarwain
    kt h skrev 2017-03-09 20:49:25 följande:
    Ja enligt t.ex. Lunds Tekniska Högskola, Göteborgs Universitet och SMHI bland andra.
    Jag skulle vilja påstå att det finns en skillnad mellan "ljuskälla" och "sekundär ljuskälla".
  • kt h
    Iarwain skrev 2017-03-09 21:00:03 följande:
    Jag skulle vilja påstå att det finns en skillnad mellan "ljuskälla" och "sekundär ljuskälla".
    Du menar väl "primär ljuskälla" och "sekundär ljuskälla"?

    Båda är "ljuskällor", du kommer inte ifrån det.
  • kt h
    Iarwain skrev 2017-03-09 21:00:03 följande:
    Jag skulle vilja påstå att det finns en skillnad mellan "ljuskälla" och "sekundär ljuskälla".
    Om man pratar om en "sekundär ljuskälla", så borde det finnas en "primär ljuskälla", inte bara "ljuskälla".
  • kt h
    Iarwain skrev 2017-03-09 21:00:03 följande:
    Jag skulle vilja påstå att det finns en skillnad mellan "ljuskälla" och "sekundär ljuskälla".
    Både "primär ljuskälla" och "sekundär ljuskälla" är "ljuskällor", månen är alltså en "ljuskälla".
  • Iarwain

    Varken jag eller ne.se håller med.
    Etymologiskt är det tydligt, källa för ljus. Skulle stänket från en vattenslang spolad på ett fönster vara en (vatten-)källa?

    Denna typ av prefix är vanligt i språket, ett prefix betyder inte alltid ett förtydligande utan kan även medföra en förändring av betydelse.

    Jag gissar att vi inte kommer komma överens.

    Så vi kan ta diskussionen till ursprungslydelsen istället?

  • kt h
    Iarwain skrev 2017-03-09 21:21:39 följande:

    Varken jag eller ne.se håller med.


    Jo, NE håller med mig:

    "halofenomen (av halo), optiskt fenomen i atmosfären vilket kan observeras som färgade eller vita ringar, bågar, ytor och ljusfläckar på himlen i vissa vädersituationer. Ljuskälla är solen eller månen.""

    Jag har dessutom dubbelkollat med NE om dom anser att månen är en ljuskälla, som svar fick jag:

    "Ja månen är som sagt också en ljuskälla, följer av vår definition.

    Hälsningar Johan"
  • kt h
    Iarwain skrev 2017-03-09 21:21:39 följande:

    Etymologiskt är det tydligt, källa för ljus. Skulle stänket från en vattenslang spolad på ett fönster vara en (vatten-)källa?


    Menar du att vattenslangen är vattenkällan?

    Eller är vattenbrunnen källan, varifrån man pumpar upp till slangen? Eller är det regnet som är vattenkällan som fyller upp vattenbrunnen via grundvattnet? 

    Om man fyller ett badkar med vatten till kor för att dricka, är det badkaret som är kornas vattenkälla, eller är det tankbilen som fyller upp badkaret, eller är det vattenbrunnen från vart tankbilen hämtar sitt vatten som är kornas vattenkälla? Eller är det återigen regnet som är vattenkällan?
  • Konservativ
    kt h skrev 2017-03-10 11:02:29 följande:
    Menar du att vattenslangen är vattenkällan?

    Eller är vattenbrunnen källan, varifrån man pumpar upp till slangen? Eller är det regnet som är vattenkällan som fyller upp vattenbrunnen via grundvattnet? 

    Om man fyller ett badkar med vatten till kor för att dricka, är det badkaret som är kornas vattenkälla, eller är det tankbilen som fyller upp badkaret, eller är det vattenbrunnen från vart tankbilen hämtar sitt vatten som är kornas vattenkälla? Eller är det återigen regnet som är vattenkällan?
    Var är den vän som överallt jag söker?
    När dagen gryr, min längtan blott sig öker;
    När dagen flyr, jag än ej honom finner,
    Fast hjärtat brinner.
    Ack, när så mycket skönt i varje åder
    Av skapelsen och livet sig förråder,
    Hur skön då måste själva källan vara,
    Den evigt klara!
  • Anonym (AGsFavör.)
    Twin peaks skrev 2017-02-27 18:10:41 följande:

    Tänk vad vacker han har gjort våran värld. Det är vi människor som förstör den.




    Har du bevis på att det är Jedranka som har skapat allt?
Svar på tråden Jehova har skapat allt