• Anonym (Förundrad)

    Saker man inte kan förklara

    Har ni varit med om saker ni sett eller varit med om som ni inte kan förklara?

    Jag börjar:
    En gång såg jag en man på centralstationen i Stockholm vars huvud var vridet 180 grader. Dvs han tittade bakåt med huvudet fast han gick baklänges. Det tog några sekunder innan jag insåg att han gick baklänges (fast för honom var det ju inte baklänges). Undra varför han gjorde så? Nåväl, det är ett mysterium som jag aldrig kommer få svar på. Min kompis såg det också så det är inget jag inbillat mig.

  • Svar på tråden Saker man inte kan förklara
  • Anonym (S)

    Jag jobbar på en förskola och en dag för ett tag sedan var jag och en annan pedagog ensamma vuxna på avdelningen. Plötsligt hör jag någon som säger "Hallå!" och jag tittar instinktivt mot dörren in till avdelningen och ser att min kollega också gör det. Jag öppnar dörren och tittar ut i en tom korridor. Min kollega frågade "Vem var det?" och jag svarar att där inte är någon. Jag går till grannavdelningen och frågar om det var någon av dem som sa något eller om någon hade gått förbi vår avdelning in till dem, men det hade de inte. Under dagen frågade jag de andra kollegorna från andra avdelningar också, men ingen hade varit inne hos oss. Det värsta är att min kollega hade hört exakt samma sak som mig, så jag kan inte ha inbillat mig det. Och rösten lät alldeles för vuxen (manlig?) för att det ska ha varit något av barnen, som dessutom är småbarn.

  • Anonym (Ullared)

    Minns en gång när jag var runt 15-16 och gick omkring inne på Ullared, när jag i ögonvrån ser en liten tjej som sedan fångar min uppmärksamhet. Ser henne bakifrån springandes och det kändes som jag såg mig själv. Den lilla flickan hade samma blonda, slitna, långa hår som jag brukade ha, och både samma typ av byxor och munkjacka som var mina favoriter i den åldern. Likadana adidas-skor som jag brukade ha hade hon också. Såg verkligen ut som en kopia av mitt 9 åriga jag. Det var lite spooky haha.

  • Anonym (fy)

    Jag bor i ett bostadsrättsområde som är väldigt lugnt. En natt mitt i veckan vaknade jag till och kunde inte somna om så jag gick ut i köket för att dricka ett glas vatten. Klockan var någonting mellan tre och fyra på natten. I huset på andra sidan gatan ser jag en man i uniform som går in i trappuppgången, går hela vägen upp till högsta våningen och stannar utanför en specifik lägenhetsdörr. Han knackar inte på och han ringer inte på dörrklockan. Han bara står där, en ganska lång stund. Sedan promenerar han hela vägen ner och går därifrån till fots. Jag tyckte det var fruktansvärt obehagligt. Om han hade försökt att bryta sig in eller börjat inspektera låset så hade jag ringt polisen men han var helt ointresserad av dörren. Han bara stod där och stirrade. Jag fick ingen känsla av att han väntade på att någon skulle öppna heller. Skumt var det! 

  • Anonym (Ullared)

    Minns en annan gång när jag gick i gymnasiet och jag och min bästa vän hade en udda upplevelse. Jag brukar alltid sova som en sten hela natten och inte vakna förrän alarmet ringer, men en natt vaknade jag klockan 03:03 (har för mig att det var detta klockslaget) och gick direkt upp och klädde på mig. Sedan insåg jag att det var flera timmar kvar tills jag skulle stiga upp, så jag gick och la mig med en udda känsla. När jag kommer till skolan några timmar senare berättar min kompis att något konstigt hade hänt inatt. Hon berättade att hon vaknade mitt i natten och började göra sig i ordning, och när jag frågade om klockslaget var det samma tid som jag hade vaknat! Vet verkligen inte hur man kan förklara det. Vi har också haft samma drömmar som varandra tidigare. 

  • Anonym (Kille)

    Ett par månader efter att vi köpt vårat hus så kan jag svära på att både jag o min sambo hörde fotsteg ett flertal gånger från övervåningen. Jättetydligt, man hörde hur de gick från ena till andra sidan av övervåningen. Och ibland kunde man höra fotstegen i trappen också.

    Men det var ingen alls på övervåningen och katten låg o sov i soffan bredvid oss. Det var jävligt spooky. De var så något halvår eller så, sedan återkom de aldrig igen. Jag vet ju att gamla hus kan låta, men det var verkligen ljudet av nån som gick där.

    Det visade sig att både frun o gubben som bodde i huset innan oss hade dött i samma tidsperiod som ljuden var. De hade byggt huset o bott där i 60år.

  • Anonym (Tanke)

    Det händer ganska ofta att jag ock maken tänker på samma sak samtidigt. Han kan vara på jjobbet som ligger lite mer än 15 kilometer hemmifrån, jag kan fundera på vad vi ska äta till middag. En stund senare så kan han eller jag ringa och föreslå middagsförslag och då har båda tänkt på samma fördlkag.

    Vi kan sitta behaglig tystnad i bilen när någon säger vad denne tänker på, då har båfa tänkt på samma sak.

  • AnnaEriksson93

    En gång när jag var yngre  (ca 10-12 år gammal) Så frågade jag mamma när hon trodde att jultidningar skulle komma som vi beställt. När jag hade ställt frågan och hon svarat mig att hon inte visste så ringer det på dörren. Gissa vad det var....Jo min kompis som kom och levererade grejerna som vi beställt :D :D :D 

  • Anonym (Tanke)

    Något som både jag, make och dotter har upplevt är knakningar som inte går att förklara. Det hände ofta att vi hörde knakningar på sovrumsdörren trots att ingen var där. Det har slutat sen en tid tillbaka.

Svar på tråden Saker man inte kan förklara