• Anonym (Vanma­kt)
    Äldre 6 Mar 00:13
    31161 visningar
    60 svar
    60
    31161

    Min dotter är tjock :(

    Jag vet inte vad jag ska ta mig till!
    Min dotter har fetma enligt alla tabeller som finns. Men hon äter rätt. Hon rör på sig och vi gör allt och lite till som de sagt på överviktsteamet. Nu hade hon gått upp 2 kilo till sa läkaren och jag kände bara hur orken rämnade.
    Hon är snart 8 men äter som ett barn som är 5 för att de säger att hon måste hålla vikten. Hon rör sig mycket och gärna. Älskar kål, grönsallad, gurka osv. Hon tar bara en portion/måltid precis som de visat på pappret. Hon äter aldrig socker, inte ens lördagsgodis nu. Inte chips. Inget onyttigt. Men ändå går hon upp i vikt. har någon varit med om detta?
    Läste på 1177 om att det kan vara tecken på andra sjukdomar även om det är mycket ovanligt, någon som hört vilka? De vill inte ens ta ett blodprov. Nu har vi varit där sedan hon var 5 år och de säger att hon inte får gå upp. Men allt vi kämpat för funkar ju inte!
    Jag är inte sån som inte ser att min dotter har problem, som göder i smyg och står och kliar mig i huvudet. Vi ger inte McDonalds eller annan skräpmat. Bara vanlig nyttig mat. 

  • Svar på tråden Min dotter är tjock :(
  • Anonym (Vanma­kt) Trådstartaren
    Äldre 6 Mar 00:28
    #2

    Jag har stenkoll på allt hon äter. I skolan får hon inte ens lägga upp maten själv. Det gör hennes lärare när de andra inte ser och läraren ser till att hon inte tar om. Vi har helt slutat köpa hem allt som kan småätas på och har koll på allt som finns att äta. Hon småäter inte, utan äter på sina fasta tider som läkaren sagt. Hon är aldrig hemma hos vänner utan de vill alltid leka här. 

    Känner bara att jag måste höra om någon annan varit med om något liknande så jag har lite på fötterna när jag vill ta det vidare med mer undersökningar. För detta kan omöjligt vara normalt. 

    Vi har ingen fetma i släkten. Hennes lillebror äter som en häst och hade gärna fått gå upp några kilo då han är underviktig. Vi äter en bra kost och ingen är överviktig. 

  • Anonym (Vanma­kt) Trådstartaren
    Äldre 6 Mar 00:48
    #6
    Anonym (asdf) skrev 2017-03-06 00:40:52 följande:
    Det finns ju såklart individuella variationer och även sjukdomar som kan ge upphov till fetma. De hör dock till ovanligheterna och den vanligaste orsaken till fetma är ju dåliga matvanor. Antar sjukvården utgår ifrån att ni missköter er. Det är såklart fel eftersom det finns en risk att de missar nåt.

    Är det någon barnklinik ni går till? Kan ni be om remiss någon annanstans? Eller själv söka vård någon annanstans? Var kvittar ju så länge det är en ny klinik med annan personal.
    Vi går på sjukhuset på något som heter "överviktsteamet". Vi har alltså skrivit matdagbok där vi skriver ner ALLT, och de säger att hon äter som hon ska, till och med mindre än för sin ålder. 
  • Anonym (Vanma­kt) Trådstartaren
    Äldre 6 Mar 00:49
    #7
    Anonym (Greta) skrev 2017-03-06 00:39:35 följande:

    Sålänge din dotter inte är ett medicinsk mirakel så äter hon mer än vad hon gör av det. Det kan vara så att hon smygäter, men är det inte så är det något ni gör fel. De flesta överskattar hur mycket de tränar och underskattar hur mycket de äter.


    Vad smygäter hon när vi inte har något att smygäta på menar du? Allt vi har hemma som hon kan äta har vi koll på. 
  • Anonym (Vanma­kt) Trådstartaren
    Äldre 6 Mar 01:00
    #11
    Anonym (asdf) skrev 2017-03-06 00:51:39 följande:
    Men vad menar de är orsaken till er dotters övervikt då? Och anledningen till att de inte utreder henne vidare? Alternativt behandlare henne mer aggressivt?
    Eftersom glappet i kurvan minskar eftersom hon växer väldigt fort vill de inte göra mer. Mer än att skuldbelägga hennes fetma när vi kommer trots att de inte ser någon orsak. 
    De har inga teorier ... 
  • Anonym (Vanma­kt) Trådstartaren
    Äldre 6 Mar 01:00
    #12
    Anonym (asdf) skrev 2017-03-06 00:51:57 följande:

    Rör hon på sig tillräckligt?


    Ja, mer än sitt syskon. Springer, går, hoppar. Ja, mer än vad läkarna säger att de minst ska göra. 
  • Anonym (Vanma­kt) Trådstartaren
    Äldre 6 Mar 01:01
    #13
    Vdkdöföxn skrev 2017-03-06 00:57:16 följande:

    Elaka människor som svarar!!

    Att va så jävla fördomsfulla! Det finns faktiskt sjukdomar som oavsett kaloriintag kan göra att hon går upp i vikt. Be läkaren dra ett TSH och T4 och ta en ordentlig koll på sköldskörteln, hon kan ha hypotyreos. Detta kan komma när man börjar komma in i puberteten eller efter att man har fått barn. Det är en extremt vanlig kvinnosjukdom, som gör att man har underfunktion av hormoner som reglerar vikten, vilket gör att man går upp i vikt.

    Jag fick detta när jag hade fått barn, och trots sträng diet med vägning av mat och full inblick i mitt kaloriintag som då låg på 1000 kalorier om dagen så gick jag ändå upp 1 kg/ vecka.

    Har man gjort allt man kan men det ändå inte får några resultat så får de väll för hundan ta lite prover och se så att hennes värden och hormoner i kroppen är "rätt". För att få kontroll över exempelvis hypotyreos krävs det att man får äta levaxin. Så ta och sök upp läkaren och be dem kolla hennes sköldskörtel, proverna är främst "TSH och T4", har bisköldskörteln reagerat på något kan det även behövas D-vitamin men mest troligt är det sköldskörteln. OM det inte är så att hon har andra intagskällor. Håller tummarna att det löser sig!!! Kram kram


    Tusen tack, vänliga människa! Jag har funderat på om det kan vara det. Men läste symptomen och det var inte många rätt. Jag utreds just nu eftersom jag har i stort sett alla symptom man kan ha men de såg inget på första provet (vet inte vilket de gjorde men det var bara ett). Kram!
  • Anonym (Vanma­kt) Trådstartaren
    Äldre 7 Mar 09:44
    #33

    dok.slso.sll.se/CES/FHG/Mat/Informationsmaterial/Matguiden/Barn/Veckodag-5,3MJ.pdf

    Hon äter alltså mindre än detta per dag som de säger att hon ska göra. 


    Som jag skrev innan har vi stenkoll på henne och det finns inget att småäta på mer än grönsaker. 

    Tack till er som tror på mig.
    Någon frågade hur hon ser ut. Hon har inte "hängmage" eller vad man ska säga utan mer rak. Hon är väldigt svullen runt ansiktet som blivit helt runt nu.

    Det är inte synd om henne. Jag pådyvlar ingen vikthets utan det enda hon vet är att hon inte tål socker. Läkarna kallar det "kolhydratallergiker". Vi frågade om vi kunde få testa LCHF ett tag bara och se hur hon skulle må men det fick vi absolut inte. Hennes syskon är som sagt inte överviktig så jag vet hur man föder barn. 

    Straw2008: hon äter alltså som en femåring ska göra eller till och med mindre än det. Idag åt hon bara skinkan på mackan så jag vet vad jag pratar om. 

    Tack för alla svar! Ska ringa och be och få ett blodprov bara för att utesluta. 

    Jag vet inte vad ni tror att hon småäter när vi inte ens har något man kan småäta på hemma. Vi har koll säger jag. 

  • Anonym (Vanma­kt) Trådstartaren
    Äldre 7 Mar 10:34
    #37
    Anonym (AS) skrev 2017-03-07 10:12:39 följande:

    Nu är inte jag nån expert på nåt vis, men äter din dotter allt detta som radades upp via länken så äter hon inte lite enligt mig.
    Jag har en 10-åring och jämför med hennes intag under en dag.

    Bara frukosten din dotter äter är större än min. Jag är en vuxen människa som tränar några dagar i veckan. Kanske skippa smörgåsen till och varför finns vitt bröd ens med som mellanmål?
    Kvällsmålet, är det nödvändigt? Kanske då en morot eller dyl, men inte smörgås igen.

    Jag förstår att det är en läkare som satt upp kostschemat, men jag finner inte det på något vis vara speciellt åtdraget vad gäller intag av mat för någon som bör gå ner i vikt.


    Detta är alltså vad läkaren sagt inte vad hon gör. hon äter aldrig vitt bröd! Varken här eller någon annanstans. Sen är hon 8 och inte 5år som sagt. 

    Jag får nog skriva ut en vanlig dag så alla kan se själva:
    FRUKOST
    EN skiva mörkt bröd med lite lättmargarin och en skiva skinka. Dricker vatten.

    MELLANMÅL:
    ett äpple.

    LUNCH:
    4 köttbullar och 1,5dl pasta. Resten grönsaker. Ingen ketchup. Ett glas lättmjölk.

    MELLANMÅL:
    Oftast en paprika. Om de fått något lätt till lunch i skolan vill hon ibland ha EN smörgås. Eventuellt någon frukt.

    MIDDAG:
    Stämmer överens med tabellen.
    Så ca 1,5dl pasta. Lite köttfärssås och resten grönsaker. 

    Utöver detta tränar hon ridning och gymnastik och simning. 
  • Anonym (Vanma­kt) Trådstartaren
    Äldre 7 Mar 11:46
    #41
    Anonym (socker) skrev 2017-03-07 11:15:41 följande:
    Jag "gillar" Kostdoktorn på facebook och kommer ihåg att han skrev om en tjej som led av barnfetma, när jag nu gick in på www.kostdoktorn.se kommer flera tråkiga berättelser upp om man söker på skolsköterska. Ett par av berättelserna nämner t.ex. äpple, det är ju också socker, äter din dotter frukt?
    Kostdoktorn brukar också tipsa om en www.ditchthecarbs.com som en tre-barnsmamma grundat. Här är ett översatt inlägg som beskriver lchf för barn www.kostdoktorn.se/lchf-for-barn-att-ge-sina-barn-riktig-mat

    Kostdoktorn är läkare med egna barn. Kvinnan bakom DitchTheCarbs är farmaceupt. Båda högutbildade och har såklart koll på vad deras barn äter, hur de växer och utvecklas. Om de inte hade sett att deras barn mådde bra av kosten hade de naturligtvis lagt om den!

    Jag säger inte att lchf är svaret på din dotters problem men med tanke på vad du skriver låter det som att det kunde hjälpa er!

    Macka = kolhydrater = socker
    Endast skinka = kroppen får inte tillräckligt med näring och ställer sig i svältläge, dvs lagrar all fett den kommer åt.
    Ja, min man älskar kostdoktorn och äter själv LCHF. Det är det enda som funkar för honom. Han mår inte bra av vanlig kost. Nu är han pigg och mycket gladare. Vi vill så gärna testa och vår dotter vill så gärna också, hon vill äta som pappa säger hon så det är tråkigt att alla andra säger nej. Vi försöker undvika frukt och erbjuder oftast grönsaker och så istället. Hon äter ost eller skinka skulle jag skrivit. Ville mest få fram att det inte är ost och skinka och mimosasallad utan ett pålägg ;) 
  • Anonym (Vanma­kt) Trådstartaren
    Äldre 7 Mar 11:47
    #42
    Anonym (AS) skrev 2017-03-07 10:38:37 följande:

    Jag förstår ts, (jag har inte läst 5 år nånstans?) och då förstår jag din frustration över vikten med tanke på hur ert eget kostschema ser ut.
    Alla har redan skrivit det, men jag fyller i, se till att få ta tester för sjukdomar som orsakar viktuppgång.
    Jag hoppas att det löser sig för er.


    Tack! nej det var någon annan som jämförde med sin femåring. 

    Jag ska göra det men usch vad orolig man är! oavsett anledning är det ju inte bra. 
  • Anonym (Vanma­kt) Trådstartaren
    Äldre 7 Mar 12:48
    #48
    Anonym (B) skrev 2017-03-07 12:24:58 följande:
    Men testa LCHF.. det är inga konstiga saker man äter, utan helt vanlig mat som du redan vet om din man äter det.

    Om läkaren sagt att hon är kolhydratallergiker låter det himla lustigt att råda till att äta kolhydrater till varje måltid..

    Låt henne äta enligt LCHF men kanske inte nolla kolhydraterna helt. Tex låt henne äta tomater, sötpotatis, rotfrukter och annat som innehåller lite men bra kolhydrater.

    Försök iaf att läsa på så mycket som möjligt om det och ta ett eget beslut, istället för att lyssna på läkarens råd som uppenbarligen inte fungerar. Om redan mannen äter enligt det och dottern vill göra det så är ni mer än halvvägs där. Tycker inte det är att "experimentera" med kosten när det är helt naturliga produkter man stoppar i sig.

    Varför skulle hon sluta växa på längden som någon skrev? Låter himla lustigt..
    Problemet är att skolan inte får sluta ge utan läkarintyg. Jag har läst och sökt så mycket för att ge henne det bästa. Vissa skriver att blandar du (som hon skulle göra om skolan ger men inte vi) kommer hon gå upp i vikt när man ökar fettet? 
  • Anonym (Vanma­kt) Trådstartaren
    Äldre 7 Mar 12:48
    #49
    Anonym (B) skrev 2017-03-07 12:24:58 följande:
    Men testa LCHF.. det är inga konstiga saker man äter, utan helt vanlig mat som du redan vet om din man äter det.

    Om läkaren sagt att hon är kolhydratallergiker låter det himla lustigt att råda till att äta kolhydrater till varje måltid..

    Låt henne äta enligt LCHF men kanske inte nolla kolhydraterna helt. Tex låt henne äta tomater, sötpotatis, rotfrukter och annat som innehåller lite men bra kolhydrater.

    Försök iaf att läsa på så mycket som möjligt om det och ta ett eget beslut, istället för att lyssna på läkarens råd som uppenbarligen inte fungerar. Om redan mannen äter enligt det och dottern vill göra det så är ni mer än halvvägs där. Tycker inte det är att "experimentera" med kosten när det är helt naturliga produkter man stoppar i sig.

    Varför skulle hon sluta växa på längden som någon skrev? Låter himla lustigt..
    Problemet är att skolan inte får sluta ge utan läkarintyg. Jag har läst och sökt så mycket för att ge henne det bästa. Vissa skriver att blandar du (som hon skulle göra om skolan ger men inte vi) kommer hon gå upp i vikt när man ökar fettet? 
  • Anonym (Vanma­kt) Trådstartaren
    Äldre 7 Mar 12:48
    #50
    Anonym (B) skrev 2017-03-07 12:24:58 följande:
    Men testa LCHF.. det är inga konstiga saker man äter, utan helt vanlig mat som du redan vet om din man äter det.

    Om läkaren sagt att hon är kolhydratallergiker låter det himla lustigt att råda till att äta kolhydrater till varje måltid..

    Låt henne äta enligt LCHF men kanske inte nolla kolhydraterna helt. Tex låt henne äta tomater, sötpotatis, rotfrukter och annat som innehåller lite men bra kolhydrater.

    Försök iaf att läsa på så mycket som möjligt om det och ta ett eget beslut, istället för att lyssna på läkarens råd som uppenbarligen inte fungerar. Om redan mannen äter enligt det och dottern vill göra det så är ni mer än halvvägs där. Tycker inte det är att "experimentera" med kosten när det är helt naturliga produkter man stoppar i sig.

    Varför skulle hon sluta växa på längden som någon skrev? Låter himla lustigt..
    Problemet är att skolan inte får sluta ge utan läkarintyg. Jag har läst och sökt så mycket för att ge henne det bästa. Vissa skriver att blandar du (som hon skulle göra om skolan ger men inte vi) kommer hon gå upp i vikt när man ökar fettet? 
Svar på tråden Min dotter är tjock :(