• linusvorg

    sexljud från grannen

    Jag hör genom väggen när min granne har sex.

    Det började för ungefär ett år sedan då jag för första gången hörde det.
    Tredje gången jag hörde det gjorde jag tre hårda knackningar i väggen, men dom fortsattet ändå.
    Nästa gång jag stötte på min granne sa jag till honom att hon måste vara tystare på kvällarna. Han är väldigt vänlig och svarade "ja absolut".
    Ändå fortsatte jag höra ljuden på kvällarna. Det gick en lång tid utan att jag gjorde något men tillslut kände jag att jag var tvungen. En dag sa jag till honom att "jag hör när du har sex, du måste göra det i något annat rum eller nåt".
    Han bara kollade på mig och nickade och det högljuda sexet fortsatte som vanligt.

    Det har nu gått ungefär ett år. Min granne är en snäll, fräsh, lite gubbaktig man på cirka 50 år. Världens bästa granne egentligen. Förutom att jag vet exkat när han har sex. Jag vet hur han låter när han har sex. Och jag vet hur länge han har sex.
  • Svar på tråden sexljud från grannen
  • Anonym (Jaha?)

    Jaha? Folk har rätt att ha sex i sina hem vet du. Och nej du kan inte begära att han ska ha sex någon annan stans. Dock kan jag inte förstå hur han kan ha det lika högljutt som innan när han vet att du hör. Men kanske han tänder på vetskapen om att du hör honom ha sex.

  • holidodi

    Flytta till ett hus så  slipper du det där, det är något man får leva med om man bor i lägenhet. Gå in i ett annat rum om du inte vil lyssna eller ta på dig ett par hörlurar och lyssna på musik eller vad som helst tills akten är över. Dags att se möjligheter istället för att se problemen. Eller att växa upp, och inse att alla har rätten till att ha sex även de som bor i lägenhet.

  • Överste Senap
    herrej skrev 2017-03-09 17:35:10 följande:

    Men herregud folk har sex ,bara för du är en ful misslyckad liten individ som aldrig någonsin kommer få ligga så behöver du väl inte förstöra det för oss andra? Hade du varit min granne och kommit med ditt gnäll hade jag knullat min sambo sönder och samman varje dag mot din vägg,(hon är dessutom en screamer så högljud)

    Skaffa dig ett liv, eller bätre ta självmord ingen vill ha dig här endå så iidot


    Vem som är idioten framgår tyvärr alltför tydligt.
  • UniformYankie

    Vissa saker ingår när man bor vägg i vägg. Exempelvis grannar som har sex, ungar som skriker 24/7, hundar som bjäbbar, den där typiske som kör igång tvättmaskin eller/och torktumlare lagom till läggdags, studenter ungdomar eller folk som nyss skiljt sig som har högljudd hemmafest varannan kväll, rökare, och folk som går som elefanter.
    Det är ju tyvärr inget man kan göra något åt. Knacka i väggen och sätta upp lappar känns ju lite omoget. Är ju kul att han får ligga ofta, det kan du ju trösta dig med - du blir inte störd i onödan. Du kan ju använda öronproppar. Blir det för jobbigt så leta annat boende. 

  • Anonym (/)

    Hatar att höra andra killar ha sex men blir stenkåt av att höra tjejer ha sex.

  • Anonym (AnonymMan)

    Det är väl bara att gå och knacka på när de håller på eller hur? Antingen säger Du till att de är för högljudda eller så ber Du att få komma in och vara med eftersom Du i alla fall inte kan sova så högljutt som de har sex.

  • Walter888

    Sex tillhör ju vanligt ljud, du kan inte begära något av din granne på den fronten.

    Rökare är en helt annan femma. Rökning skadar hälsa. Du får enligt lag inte skada någon annans hälsa. Rökare måste sluta röka i lägenheter där röken går in till någon annan, eller så får de flytta.

  • mamaleona
    UniformYankie skrev 2017-03-10 10:32:11 följande:

    Vissa saker ingår när man bor vägg i vägg. Exempelvis grannar som har sex, ungar som skriker 24/7, hundar som bjäbbar, den där typiske som kör igång tvättmaskin eller/och torktumlare lagom till läggdags, studenter ungdomar eller folk som nyss skiljt sig som har högljudd hemmafest varannan kväll, rökare, och folk som går som elefanter.

    Det är ju tyvärr inget man kan göra något åt. Knacka i väggen och sätta upp lappar känns ju lite omoget. Är ju kul att han får ligga ofta, det kan du ju trösta dig med - du blir inte störd i onödan. Du kan ju använda öronproppar. Blir det för jobbigt så leta annat boende. 


    Haha...dehär var såå bra sammanfattning:)
  • Anonym (Lagman)

    Man ska ha viss tolerans när man bor i lägenhet. Generellt och i de allra Brf så ska man inte väsnas mellan 22-07 oavsett om vi pratar, fester, sexljud, hundar, barnstoj, tvättmaskin etc. Får du inte gehör och aktiviteterna förekommer efter 22 så får du vända dig till föreningen eller det bolag du hyr av. Du ska dock inte behöva flytta.

  • Brunhilde
    Anonym (Lagman) skrev 2017-03-11 16:13:13 följande:

    Man ska ha viss tolerans när man bor i lägenhet. Generellt och i de allra Brf så ska man inte väsnas mellan 22-07 oavsett om vi pratar, fester, sexljud, hundar, barnstoj, tvättmaskin etc. Får du inte gehör och aktiviteterna förekommer efter 22 så får du vända dig till föreningen eller det bolag du hyr av. Du ska dock inte behöva flytta.


    Fast sexljud kan du väl ändå inte räkna till tvättmaskin eller övriga störande ljud. Likaväl som du inte kan hjälpa om din bebis vaknar och gråter på natten, brukar de flesta inte tajma sexet mellan 07-22

    Trist om TS råkat ut för screamers , men troligen handlar det om relativt normala sexljud i ett lyhört hus och i de flesta fall är det väldigt lagligt och tom normalt. Öronproppar är att rekommendera om du störs av det.

    Önskar mina grannar hade mer sex. Hade säkert gjort dem gladare och lite mindre frustrerade...
  • Anonym (Lagman)
    Brunhilde skrev 2017-03-12 03:32:05 följande:

    Fast sexljud kan du väl ändå inte räkna till tvättmaskin eller övriga störande ljud. Likaväl som du inte kan hjälpa om din bebis vaknar och gråter på natten, brukar de flesta inte tajma sexet mellan 07-22

    Trist om TS råkat ut för screamers , men troligen handlar det om relativt normala sexljud i ett lyhört hus och i de flesta fall är det väldigt lagligt och tom normalt. Öronproppar är att rekommendera om du störs av det.

    Önskar mina grannar hade mer sex. Hade säkert gjort dem gladare och lite mindre frustrerade...


    Självklart så måste man acceptera en del ljud när man bor i lägenhet som jag inledde. Syftar dock inte på normala barnljud. Vi fick bort grannen ovanför oss som utövade Wahlgren metoden på sin nyfödda son. Problemet var att han skräck varje natt mellan 2-4 på natten och ville att föräldrarna skulle komma till honom och de envisades med att låta honom skrika sig medvetslös. Med 3 egna barn från undre tonåren och neråt så blev våra barn väckta och påverkade av skriket på nätterna som gjorde att de inte ville gå till skola och dagis. Man kan inte begära att ens barn ska trycka öronproppar i hemmiljön.

    Brf Stadgarna specificerar inte karaktären av störande grad men understryker en sund hälsosam hemmiljö. Har grannarna frekvent högljutt sex efter midnatt så att du/din familj blir störda så har ni rätt att agera.
  • Anonym (sover)

    Tycker det bara är trevligt vad tycker ni andra 

Svar på tråden sexljud från grannen