• cosinus

8-åring som kissar på sig JÄMT

Det låter ju som ett typiskt fall av överaktiv blåsa. Dock kan man ju isf tycka att läkaren borde varit det på spåret.

I korthet innebär det att barnets blåsa drar ihop sig (kissar) helt utan förvarning för barnet. Min ena son hade det som yngre. I hans fall var det orsakat av förstoppning (kissandet var enda symtomet).

Jag trodde bara han var lat som alltid skvätte i alla byxor men han var så van att vara blöt att det var hans normaltillstånd och därmed såg han heller inte problemet riktigt. Oftast var det jag som såg det, han brydde sig inte och i efterhand förstår jag honom. Svårt när man inte kan påverka det alls, då är det ju rätt naturligt att man slutar bry sig.

• cosinus
    snabelap skrev 2017-03-09 22:36:02 följande:

I skolan kan vi inte kontrollera honom o lärarna säger typ "jamen han sa att han inte var kissnödig". Nej, men det säger han hemma jämt också och han ÄR kissnödig. J
    Fast det är det inte alls säkert att han är, han behöver inte alls känns sig kissnödig för att sekunden senare kissa ner sig. Det är det som är så typiskt för många av de här barnen. Att de verkligen inte är kissnödiga, de får ingen framförhållning av sin egen kropp.

Då måste de lära sig att kissa på klocka och förebyggande. Det kräver motivation vilket tyvärr långt ifrån alla har. Men självklart ska ni kunna kräva av skolan att de tar honom och följer honom till toaletten på bestämda tider. Vad han sen gör där inne kan ni ju tyvärr inte kolla för lite där går väl gränsen att ha en lärare till att övervaka om det verkligen kommer kiss på en 8-åring. Men att de ser till att han iaf stänger dörren och är där minst en halv minut är fullt rimligt. 

Det är inte en fråga de ska ställa, det är en order.
Svar på tråden 8-åring som kissar på sig JÄMT