• mangelica

    När kom era tvillingar?

    Hej! Jag är gravid i v 8+0 och fick igår reda på att det är 2 friska jämn stora barn där inne med hjärtan som tickade på fint! Vi blev väldigt förvånade men glada! Men 10000 frågor dök ju upp!

    Brukar det gå bra nu? När vi vet att båda mår fint och hjärtarna slår! Är så rädd att något ska hända någon av dem!

    Jag va hos tandläkaren för lite över 1 v sedan och tog kort på tänderna! Hur stor är risken att det påverkat dem små negativt?

    I vilken vecka kom era Tvillingar? Och vad vägde dem vid födseln?

    En 1 äggs eller 2 äggs?

    Som sagt, så många frågor obesvarade! Skulle vara kul om ni ville dela med er! Tack på förhand :) <3

  • Svar på tråden När kom era tvillingar?
  • Pedalen

    Grattis till tvillingarna!
    Mina enäggstvillingar föddes efter igångsättning i v 37+3. Vägde 2490 resp 3000 gr.
    Fick veta att det var två i v 10, men läkaren sa att vi vet mer säkert vid kub i v 14, så jag var väl inte helt lugn.

  • legomum

    Grattis till dina twins! Mina är tvåäggs och kom med planerat snitt v37. De vägde 2.8 kg och 3.4kg.

    Tror inte ditt tandläkarbesök påverkade dina små negativt.

    Gå med i tvillinggrupperna på fb finns en stor för alla tvillingar/trillingar eller fler och sedan för årskullen samt ett gäng flera vid orter osv.

    Du kommer kunna ställa alla frågor där och få mängder av svar.

  • GrönaDruvan
    mangelica skrev 2017-03-14 18:52:55 följande:

    Hej! Jag är gravid i v 8+0 och fick igår reda på att det är 2 friska jämn stora barn där inne med hjärtan som tickade på fint! Vi blev väldigt förvånade men glada! Men 10000 frågor dök ju upp!

    Brukar det gå bra nu? När vi vet att båda mår fint och hjärtarna slår! Är så rädd att något ska hända någon av dem!

    Jag va hos tandläkaren för lite över 1 v sedan och tog kort på tänderna! Hur stor är risken att det påverkat dem små negativt?

    I vilken vecka kom era Tvillingar? Och vad vägde dem vid födseln?

    En 1 äggs eller 2 äggs?

    Som sagt, så många frågor obesvarade! Skulle vara kul om ni ville dela med er! Tack på förhand :) <3


    Grattis! Är det enäggs eller tvåäggs, vet du det?
  • mangelica
    Pedalen skrev 2017-03-14 19:00:47 följande:

    Grattis till tvillingarna!

    Mina enäggstvillingar föddes efter igångsättning i v 37+3. Vägde 2490 resp 3000 gr.

    Fick veta att det var två i v 10, men läkaren sa att vi vet mer säkert vid kub i v 14, så jag var väl inte helt lugn.


    Tack så mycket!

    Okey :)

    Å hur gick förlossningen? Tog det lång tid? Hur långa var dem?

    Tack för att du delar :)
  • mangelica
    legomum skrev 2017-03-14 22:19:23 följande:

    Grattis till dina twins! Mina är tvåäggs och kom med planerat snitt v37. De vägde 2.8 kg och 3.4kg.

    Tror inte ditt tandläkarbesök påverkade dina små negativt.

    Gå med i tvillinggrupperna på fb finns en stor för alla tvillingar/trillingar eller fler och sedan för årskullen samt ett gäng flera vid orter osv.

    Du kommer kunna ställa alla frågor där och få mängder av svar.


    Tack för att du delar! Och tack för Grattis :)

    Hur långa var dina tvillingar vid födseln?

    Tänkte jag skulle gå med där, men vill i te riktigt ennu då folk kan se att jag är medlem där, vi är inte riktigt redo att gå ut med det ennu ????
  • mangelica
    GrönaDruvan skrev 2017-03-14 22:24:05 följande:

    Grattis! Är det enäggs eller tvåäggs, vet du det?


    Nej, det vet vi inte ennu :) tack!!!
  • legomum
    mangelica skrev 2017-03-15 10:31:21 följande:
    Tack för att du delar! Och tack för Grattis :)

    Hur långa var dina tvillingar vid födseln?

    Tänkte jag skulle gå med där, men vill i te riktigt ennu då folk kan se att jag är medlem där, vi är inte riktigt redo att gå ut med det ennu ????
    Den som vägde mest var längst med 50cm den andre var 48cm långa.

    Oki när du är redo så bli medlem i grupperna, du/ni är så varmt välkommna.
  • Pedalen
    mangelica skrev 2017-03-15 10:28:52 följande:
    Tack så mycket!

    Okey :)

    Å hur gick förlossningen? Tog det lång tid? Hur långa var dem?

    Tack för att du delar :)
    De var 46 resp 47 cm långa.
    Förlossningen tog 6 timmar totalt från att de tog hinnorna på fm, tre timmar från etablerade värkar efter att jag fått värkstimulerande dropp. Tycker det var en bra förlossning, men hade föredragit att slippa bli igångsatt och kanske haft ett lite längre värkarbete. Detta var min andra förlossning, första kom igång av sig själv.
  • Sommarnatt10
    mangelica skrev 2017-03-15 10:31:21 följande:
    Tack för att du delar! Och tack för Grattis :)

    Hur långa var dina tvillingar vid födseln?

    Tänkte jag skulle gå med där, men vill i te riktigt ennu då folk kan se att jag är medlem där, vi är inte riktigt redo att gå ut med det ennu ????
    Tvillingar 2017 är hemlig så den syns inte utåt om du är intresserad av att gå med där
  • mangelica
    Sommarnatt10 skrev 2017-03-16 14:39:28 följande:

    Tvillingar 2017 är hemlig så den syns inte utåt om du är intresserad av att gå med där


    Jag är jätte intresserad! Hur kan jag komma med där? :)
  • tvåsmåunderverk

    Mina tvillingar föddes i vecka 35+4 med akutsnitt! Tvilling 1 låg i säte och tvilling 2 i tvärläge så fick inte föda normalt! Tvåäggstvillingar :) tv 1 vägde 2895 g och var 49 cm, tv 2 vägde 2305 g och var 47 cm :) efter det har dom fått en lillasyster och nu är jag gravid igen och denna gång med tvillingar igen! :D tvåäggs denna gång också!

  • mangelica
    tvåsmåunderverk skrev 2017-03-17 11:46:48 följande:

    Mina tvillingar föddes i vecka 35+4 med akutsnitt! Tvilling 1 låg i säte och tvilling 2 i tvärläge så fick inte föda normalt! Tvåäggstvillingar :) tv 1 vägde 2895 g och var 49 cm, tv 2 vägde 2305 g och var 47 cm :) efter det har dom fått en lillasyster och nu är jag gravid igen och denna gång med tvillingar igen! :D tvåäggs denna gång också!


    Tack gör att du delar :). Vad häftigt att göra det igen! Blev det akutsniyt för att det starta av sig själv? :)
  • Leeandra

    Grattis till dina små! Mina 2-äggstvillingar kom i v. 38+0 och vägde 3645 g resp 3650 g och var 53 resp 51 cm långa.

  • legomum
    tvåsmåunderverk skrev 2017-03-17 11:46:48 följande:

    Mina tvillingar föddes i vecka 35+4 med akutsnitt! Tvilling 1 låg i säte och tvilling 2 i tvärläge så fick inte föda normalt! Tvåäggstvillingar :) tv 1 vägde 2895 g och var 49 cm, tv 2 vägde 2305 g och var 47 cm :) efter det har dom fått en lillasyster och nu är jag gravid igen och denna gång med tvillingar igen! :D tvåäggs denna gång också!


    Är det du som precis har delat ul bilden i 2013 gruppen <3
  • LFF

    Igår var det exakt fyra år sedan jag fick veta att vi skulle bli med tvillingar. Gjorde ett VUL i v7+5 trodde jag, de datumbestämdes till 7+2. 

    De bedömdes som tvåäggstvillingar. 

    Jag gick hela vägen ut, sattes igång på BF 5 november. Ca 40 timmar senare var de ute efter snitt. Min kropp orkade inte mer. Barnen, två grabbar, var helt opåverkade av den långa igångsättningen och efterföljande snittet. De var 51 respektive 52 cm långa och vägde 3295g och 3475 gram. 

    Nu är de 3 år ch 4 månader och världens yrväder. Mättes igår till 101 cm långa och 16,5kg tunga.

    Röntgen av tänderna har ingen påverkan alls. Och det är bra att du varit hos tandläkaren nyligen så ni lätt kan se hur tänderna påverkas av graviditeten (för det kommer de att göra).

    Sa de inget om att de skulle bedömas som enäggs eller tvåäggs på VUL? Det gjorde min gynekolog då det var väldigt tydligt på ultraljudet att de låg i varsin påse och säck.

  • LFF

    Fast, tilläggas bör, att om ägget delar sig inom de första 3-4 dagarna så kommer även enäggstvillingar att bedömas som tvåäggstvillingar då de kommer att få varsin moderkaka och egna fostersäckar (yttre och inre) och ses som den minst riskfyllda av tvillinggraviditeter. Det enda sättet att faktiskt veta om ett samkönat tvillingpar är enäggs eller tvåäggs är via DNA-test. Mina killar är väldigt lika till utseendet tycker många. Jag är visserligen nyfiken på om de är enäggs eller tvåäggs men inte 2000kr nyfiken.

    Om de olika bedömningarna av tvillinggraviditeter:

    www.vardgivarguiden.se/Behandlingsstod/Barnmorskemottagning/Riktlinjer/Duplexgraviditeter/

    Dizygot = Tvåäggs

    Monozygot = Enäggs.

Svar på tråden När kom era tvillingar?