• Anonym (Undrar)

    Nya mannen vill adoptera min dotter. Hur gör man?

    Ringt socialen men de vill inte ens skriva så jag får enskild vårdnad. Med motivering ni kommer för bra överens men det gör vi inte. Så jag får inte mkt svar där.

    Kort bakgrund. Biologiska pappan träffar dottern 9 år ca 1-2 timmar varannan /var tredje v. Åker iväg och jobbat i andra delar av Sverige ca 6 mån i sträck och träffar ej dottern då om vi inte tar oss dit.

    Biologiska pappan vill ej ha gemensam vårdnad och har själv sagt vid tillfälle att min nya man borde adoptera dottern. Tanken har börjat gro mer och mer hos mig och min nya man kring adoption.

    Biologiska pappan har stora alkoholproblem och ekonomiska problem och har ej bott med dottern på ca 7 år

    Någon som vet vad som krävs? Är det utredningar som om man vill adoptera från utlandet? Är det så att vi måste gå via socialen, eller kan det ordnas via advokat om alla är med på det?

  • Svar på tråden Nya mannen vill adoptera min dotter. Hur gör man?
  • Anonym (?)

    hur menar du socialen ska skriva så du får enskild vårdnad? Det bestämmer inte de.

    att pappan inte vill ha gemensam vårdnad är inte samma sak som att ha mvill adoptera bort sin dotter för tid och evighet. Att han sagt det "vid tillfälle" låter inte helt övertygande?

    Det du ska veta om ni skulle genomföra detta är att dottern tappar all arvsrätt från sin pappas sida av släkten. 

  • Anonym (Undrar)

    Vi har varit på möte hos socialen då vi ville skriva enskild vårdnad, vi har läst på och vet vad det innebär osv, och lät de dra genom allt osv, vi ville bara ha hjälp att skriva papper på det och ej behöva ta upp tid i tingsrätten. Och sen ringer hon dagen efter och säger ni samarbetar för bra så vill ni gå vidare så får ni gå via tingsrätten.

    Övertygande och övertygad vet i sjutton om han är, allt han säger o gör beror på hur mycket han druckit, eller inte druckit. Tyvärr...

    Ett ev arv från honom el hans del av släkten klarar vi oss utan.

  • FrökenCarlsson
    Anonym (Undrar) skrev 2017-03-14 22:09:03 följande:

    Vi har varit på möte hos socialen då vi ville skriva enskild vårdnad, vi har läst på och vet vad det innebär osv, och lät de dra genom allt osv, vi ville bara ha hjälp att skriva papper på det och ej behöva ta upp tid i tingsrätten. Och sen ringer hon dagen efter och säger ni samarbetar för bra så vill ni gå vidare så får ni gå via tingsrätten.

    Övertygande och övertygad vet i sjutton om han är, allt han säger o gör beror på hur mycket han druckit, eller inte druckit. Tyvärr...

    Ett ev arv från honom el hans del av släkten klarar vi oss utan.


    Men visst är det så att alla ärenden kring enskild vårdnad går via tingsrätten?
    Och socialen utreder misstanke om barns välmående, så de ska inte göra nåt. Du menar kanske familjerätt? De kan inte heller göra nåt mer än samarbetssamtal och eftersom ni samarbetar bra så behövs inte det.
    Därför tror jag att om man ska ha enskild vårdnad så måste ni till tingsrätten, lättare förförande dock eftersom (om) pappan är med på det!
    Eventuell adoption behöver kanske inte vara aktuellt om ni får enskild vårdnad, dottern har ju ändå rätt till sin pappa!
  • FrökenCarlsson
    FrökenCarlsson skrev 2017-03-14 22:13:23 följande:
    Men visst är det så att alla ärenden kring enskild vårdnad går via tingsrätten?
    Och socialen utreder misstanke om barns välmående, så de ska inte göra nåt. Du menar kanske familjerätt? De kan inte heller göra nåt mer än samarbetssamtal och eftersom ni samarbetar bra så behövs inte det.
    Därför tror jag att om man ska ha enskild vårdnad så måste ni till tingsrätten, lättare förförande dock eftersom (om) pappan är med på det!
    Eventuell adoption behöver kanske inte vara aktuellt om ni får enskild vårdnad, dottern har ju ändå rätt till sin pappa!
    FörFARANDE såklart! :)
  • Anonym (S)

    Förstår inte alls varför ni ska dra det så långt som till adoption. Vem får ut något av det?

  • neverpreggo

    Har dottern uttryckt detta?


    Hur länge har hon känt sin styvfar och hur länge har ni varit gifta?

  • Tyrfing

    Det som krävs är godkännande från pappan samt att tingsrätten bedömer det att vara för barnets bästa. 

    Ni har större chans att få igenom enskild vårdnad. Det har han ju redan gått med på dessutom. 

  • Anonym (Alice)

    1. Du pch den nya måste vara gifta

    2. Barnets biologiska pappa ska vilja adoptera bort barnet ( vilket låter osannolikt om de har umgänge och han inte ens vill skriva över vårdnanden på dig)

    I övrigt vet jag inte exakt hur man går till väga rent praktiskt, har läst att man vänder sig till tingsrätten. Men är väl rimligt att kontakta en jurist för mer i formation.

  • Anonym (Egoistiska)
    Anonym (S) skrev 2017-03-14 22:14:54 följande:

    Förstår inte alls varför ni ska dra det så långt som till adoption. Vem får ut något av det?


    Dottern blir då av med arvet från sin pappa och ärver av ts man om det går igenom. Pappan lever och träffar dottern, så jag tycker det är fel att ta ifrån pappan och dottern det.

    Vadå ni klarar er utan det? Det är dottern som ska ärva och inte du och mannen. 
  • Anonym (Tänk en gång till)

    Din dotter är 9 år och känner sin pappa. Oavsett vad du anser om honom och hans brister som pappa så är han trots allt hennes pappa. Och för henne förmodligen en viktig person trots hans brister.

    Ska vara mycket till för att en adoption skulle vara aktuell. Det innebär ju att hennes pappa säger ifrån sig all rätt till sin dotter i all framtid. Att haspla ur sig det vid något tillfälle är inte samma sak som att göra verklighet av det. Men skulle det bli aktuellt så kommer alla parter att höras inklusive din dotter innan en adoption blir möjlig. Hon är tillräckligt gammal för att även hon får göra sin röst hörd. Och ska vara införstådd med att hon faktiskt förlorar rätten till sin biologiska pappa och sin familj på dennes sida. Att han dricker och jobbar långt bort är i sig ingen anledning till att man inte får vara pappa. Och en annan sak du bör fundera igenom är hur du tror att hon kommer att känna det av vetskapen om att hennes pappa inte vill ha henne. Det är ju precis det hon kommer att uppleva. Tänk igenom allt en gång till och mycket noga innan ni gör något som kan ha effekt på hennes självkänsla.

Svar på tråden Nya mannen vill adoptera min dotter. Hur gör man?