• Anonym (Rut)

    Varför skriver ni bebis hela tiden?

    Varför skriver ni "bebis" istället för bebisen? Alltså använder "bebis" som ett namn. T.ex. "då blir bebis glad". Jag ser det ofta här och förstår verkligen inte varför man skriver så. Det ser förjävligt ut. Jag förstår givetvis att man inte vill skriva sitt barns namn här men då kan man väl åtminstone skriva bebisEN?

  • Svar på tråden Varför skriver ni bebis hela tiden?
  • Anonym (HAHA)
    Akira Öken skrev 2017-03-16 22:12:36 följande:

    Rut!

    Vilket fantastiskt liv du verkar ha!

    Du med Alice.


    HAHAHAHA! Klockrent!
  • Anonym (bebin-mamman)

    Därför att "bebisen" ser ännu värre ut. Skriver jag om min bebis i bestämd form så blir det bebin eller babyn, men det ser också jättefel ut, så ibland blir det bebben, men det ser ut som något helt annat än en bebis, så då försöker jag skriva bebisen istället, men det ser ju ut som något katten släpat hem så jag får skriva ungjäveln helt enkelt.

    Det är inte lätt, detta.

  • sextiotalist
    Felizia skrev 2017-03-16 23:01:47 följande:

    Därför att det är FL och här finns en egen ordlista... Typ "vuxenmys". Etc...


    Vuxenmys har jag mött på långt innan familjeliv ens fanns som idé.
  • Meriall

    Jag tror det är för att visa hur stor plats bebisen har i deras liv. Det är Bebis liksom, den enda. Lite som att man skriver Gud istället för guden. För Gud är ju inget namn utan en beteckning på en sorts varelse.

    Gud har talat. Istället för Guden har talat.

    Bebis skriker. Istället för Bebisen skriker.

    Typ så.

  • Stårschan
    Meriall skrev 2017-03-17 08:59:57 följande:

    Jag tror det är för att visa hur stor plats bebisen har i deras liv. Det är Bebis liksom, den enda. Lite som att man skriver Gud istället för guden. För Gud är ju inget namn utan en beteckning på en sorts varelse.

    Gud har talat. Istället för Guden har talat.

    Bebis skriker. Istället för Bebisen skriker.

    Typ så.


    Det är nog så nära sanningen man kommer. Samma folk som kallar sina ungar för "prins" och (hemska felstavade värld) "princessa" (sic!)
  • Anonym (Lisa)

    Älskar trådstarten. Det skulle kunna varit jag som skrivit den.

  • Anonym (B)

    Är det samma folk som också gör hål i örat på " bebis" ?

  • Anonym (Nope)
    Anonym (B) skrev 2017-03-17 09:55:03 följande:

    Är det samma folk som också gör hål i örat på " bebis" ?


    Nope, jag kallar mitt barn för dottern/Sara.
  • Påven Johanna II

    Jag tror att de tror att det låter gulligt. Det gör det naturligtvis inte.

  • Påven Johanna II

    Det kan ju också bero på att de faktiskt inte vet bättre, hur hemsk den tanken än ter sig. På samma sätt som de som är "gifta med barn" inte heller tycks veta hur de borde uttryckt sig. 

  • skjdfhskjdfh

    Håller med Felizia om att FL har en egen ordlista. Jag i alla fall pratar aldrig med mina vänner om att "starta bebisverkstad" eller att jag vill "baka en flicka" eller att jag "boar". Här verkar dessa uttryckssätt vara norm. 

  • Åsa

    Har inte gjort det själv men vad som hänt är att "bebis" för många fått en namnfunktion i dagens svenska enligt samma mönster som ord som "mamma", farfar", "rektor" m fl.

  • Felizia
    skjdfhskjdfh skrev 2017-03-17 10:49:27 följande:

    Håller med Felizia om att FL har en egen ordlista. Jag i alla fall pratar aldrig med mina vänner om att "starta bebisverkstad" eller att jag vill "baka en flicka" eller att jag "boar". Här verkar dessa uttryckssätt vara norm. 


    Precis!
  • Anonym (abc)

    Här är det då den fortfarande ligger i magen, vi har ej kollat könet och har då döpt dem till bebis, bebisen som baknamn. Jag klarar inte ordet hen och då passar bebis, bebisen bra när man pratar om den.

  • Anonym (suck)
    Anonym (abc) skrev 2017-03-17 16:51:17 följande:

    Här är det då den fortfarande ligger i magen, vi har ej kollat könet och har då döpt dem till bebis, bebisen som baknamn. Jag klarar inte ordet hen och då passar bebis, bebisen bra när man pratar om den.


    "En bebis", "den bebisen", "vår bebis"... Vadå baknamn? Har ni ett framnamn också? Baknamn skulle kunna vara "Rumpen"?
Svar på tråden Varför skriver ni bebis hela tiden?