• Tjolahejtjolahopp

Vattenavgång v.18

Hej alla.

Jag ligger just nu på lasarettet på avdelning 85.

Haft stor blödning i v10 , en större med sammandragningar varannan minut i nio timmar och med massor av klumpar och blod i vecka 15.

Det har varit alla gånger i samband med mitt jobb när jag lyfter och ingen ville lyssna på mig. De har sagt att man kan jobba som vanligt när man är gravid och att de inte kan säga vad det beror på.

Hade inte fått någon sjukskrivning än men tänkte kämpa för det och skulle ringa igår. Fick istället tryck nedåt i måndags och i tisdags på jobbet. Onsdagen så misstänkte jag att vattnet gick och ringde 1177. De sa åt mig att vänta och ringa gyn på morgonen efter.

Kom hit och de konstaterade att allt vatten är borta. De sa att de inte kan göra något och de vill ha mig här några dagar för att sen sätta igång mig om det inte kommer igång av sig självt. Nu är jag jätteledsen och de säger att fostret tar skada ju längre det går så de hellre sätter igång mig. Jag vill verkligen inte att de ska göra det.

Det har inte kommit mer vatten sen undersökningen igår och jag har inte ont och inga bruna eller röda flytningar.

Hur gör jag nu?

Jag undrar även om fostervattnet har gått, och det finns inget fostervatten kvar, borde det fortsätta att sippra ut lite vatten ändå efter någon dag eller slutar det helt när hinnan har spruckit?

• Svar på tråden Vattenavgång v.18
  • Tjolahejtjolahopp

Är nog mer övertalad till ett kejsarsnitt nu igen. Pratade med ytterligare en läkare idag. Hon sa att anledningen till att man helst ser att barnet ska väga minst 2500gram vid en sätesförlossning och 32 veckor gammal är för att det är väldigt påfrestande för en sån liten bebis med en sätesförlossning Och för att innan dess är huvudet så mycket större än kroppen , så risken att huvudet kan fastna är ganska stor. Om man inte vill riskera bebisens chanser så är ett kejsarsnitt bättre. Dock sämre för mig ju tidigare det är men de är väldigt duktiga på det sa hon. Och hon sa även att man skulle aldrig göra ett kejsarsnitt på mig om man inte ansåg att bebisen har en chans. O de vill och kommer att ge den alla chanser som finns.

Nu är jag dock lite orolig att jag ska bli skickad hem igen när det har gått 28 veckor. De sa att de kommer att bestämma det med min hemstad, men till mig sa de när jag blev skickad hit att jag skulle vara kvar även efter v28 då det var ett sånt svårt fall. Så nu hoppas jag att de inte ändrar sig. Nu är det ju här jag känner mig trygg med alla läkare som jag har pratat med och vet att de verkligen har alla resurser som behövs. O de har följt mig nu och kommer följa mig några veckor till.

Idag fick jag komma till Ronald mc Donald som är för patienter och familjer. Det är jättefint här och väldigt trevligt. Så det känns bra. Nu kan även barnen komma och sova över med massor av roliga saker att göra här. O jag kan slappna av ändå :)

• LejonSa
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-05-22 18:12:37 följande:

Är nog mer övertalad till ett kejsarsnitt nu igen. Pratade med ytterligare en läkare idag. Hon sa att anledningen till att man helst ser att barnet ska väga minst 2500gram vid en sätesförlossning och 32 veckor gammal är för att det är väldigt påfrestande för en sån liten bebis med en sätesförlossning Och för att innan dess är huvudet så mycket större än kroppen , så risken att huvudet kan fastna är ganska stor. Om man inte vill riskera bebisens chanser så är ett kejsarsnitt bättre. Dock sämre för mig ju tidigare det är men de är väldigt duktiga på det sa hon. Och hon sa även att man skulle aldrig göra ett kejsarsnitt på mig om man inte ansåg att bebisen har en chans. O de vill och kommer att ge den alla chanser som finns.

Nu är jag dock lite orolig att jag ska bli skickad hem igen när det har gått 28 veckor. De sa att de kommer att bestämma det med min hemstad, men till mig sa de när jag blev skickad hit att jag skulle vara kvar även efter v28 då det var ett sånt svårt fall. Så nu hoppas jag att de inte ändrar sig. Nu är det ju här jag känner mig trygg med alla läkare som jag har pratat med och vet att de verkligen har alla resurser som behövs. O de har följt mig nu och kommer följa mig några veckor till.

Idag fick jag komma till Ronald mc Donald som är för patienter och familjer. Det är jättefint här och väldigt trevligt. Så det känns bra. Nu kan även barnen komma och sova över med massor av roliga saker att göra här. O jag kan slappna av ändå :)

Så otroligt skönt att höra att du är på rätt ställe!! Jag födde min son för tidigt. Med kejsarsnitt. Och sen behövde han opereras 3 dagar gammal. Jag var så glad att jag var på Karolinska i Solna då och inte vårt hemsjukhus som inte har kunskapen kring det min son opererades för.

De kommer inte skicka hem dig från akademiska om inte de är säkra på att du kommer omhändertas där hemma på det sätt som du bör!! Men, om du inte redan gjort, tala om dina farhågor för personalen om det är så att du verkligen känner att du inte kommer känna dig trygg på ditt hemsjukhus. Det är onödig stress som påförs på dig och det bör undvikas!

Vad kul att det var bra på Ronald mcdonald! Kan tänka mig att du saknar dina andra barn riktigt mkt.

Håller alla tummar och tår för dig och bebben i magen!! Ni är riktiga kämpar <3 och TACK! För att du orkar uppdatera oss som hejar på er.

Massa kramar!
  • LFF
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-05-22 18:12:37 följande:

Jag tycker du ska berätta för läkarna att detta är första gången du känner dig trygg sen hela historien började. Att du inte känt dig helt ok behandlad av läkarna på hemmasjukhuset och att det skulle skapa onödig stress för dig och pyret att åka hem igen och kanske vara tvungen att förlösas där. Var ärlig med hur illa de faktiskt behandlat dig innan du fick komma till Ackis!
  • Kattflickan
    Diablobabe skrev 2017-05-23 08:46:38 följande:

Håller med ovanstående.

Jag med, det var bra skrivet! Tycker du borde få vara kvar. De verkar inte ha samma kunskap om neonatalvård på ditt hemsjukhus. Berätta för nästa läkare du träffar hur du känner.
  • LFF

Tänk! Imorgon är det två månader sen du startade tråden och ditt lilla pyre, som de på hemmasjukhuset ville ta bort, kämpar fortfarande och växer där inne i magen! Hjärta

• enanna
    LFF skrev 2017-05-23 10:51:53 följande:

Tänk! Imorgon är det två månader sen du startade tråden och ditt lilla pyre, som de på hemmasjukhuset ville ta bort, kämpar fortfarande och växer där inne i magen! 

Jag tänkte just det samma, vad fint det går ändå! Du är så otroligt stark också!
  • Tjolahejtjolahopp

Tack alla! Jag har berättat för kuratorn och kommer berätta det för henne igen när vi ses att jag blir stressad av situationen. Hon sa att hon skulle skriva ner allt det här i journalen så att läkarna och barnmorskorna kunde se.

Snart dags för ett ctg , ny mätning på fredag så då har jag lite mer information om hur bebisen växer. Den sparkar på för fullt vissa gånger iaf.

Ja :) två månader sen tråden startade.

Det är ikväll exakt 9 veckor sen vattnet gick! Räknad 26+0 idag här som var mitt första mål när jag kom hit. Nu är mitt mål 28+0 ! Men just där oron startar också :/

• Mandelskorpan

En till följare här. Hoppas så innerligt att det går bra för dig och det lilla pyret i magen. På länken skriver en mamma vars bebbe det gått bra för trots tidig vattenavgång.

Har förstått att det kritiska är lungornas utveckling och hur mycket vatten som funnits för bebben att träna i och att man tydligen inte vet så mycket om det heller, när det varit lite vatten.

nouw.com/cladan/for-tidig-vattenavgang-i-v-16-lakarna-sa-26806834

Svar på tråden Vattenavgång v.18