• Anonym (Korthårig)

Tips för att få långt hår

Jag har alltid velat ha långt hår, men mitt hår växer bara till axlarna och lite till. Hårstråna verkar bokstavligt talat stanna i växten där och sedan tappar jag hela hårstråt. Jag har väldigt tunt och fint hår, men det är lockigt, välskött och har fint fall så det ser tjockt ut.

Alla metoder jag testat hittills gör bara att håret ser mer välvårdat och snyggare ut (och det är ju bra) men det blir inte längre.

• Svar på tråden Tips för att få långt hår
  • Anonym (Anna)

Ät Silica så växer de snabbare

• Anonym (B5)
    Anonym (Samma problem) skrev 2017-03-24 07:02:47 följande:

Jag har exakt samma problem som du och det låter som att vi har likadant hår. Har frågat frisörer så många gånger och de flesta säger att det "bara är så" - alla har inte hår som växer hur långt som helst.

Sådär sa folk till mig också tidigare och jag gav upp det hela. En dag flera år senare kommenterade en arbetskamrat på vilket fint långt hår jag hade fått, efter inspektion kunde jag konstatera att håret utan att jag tänkt på det på knappt ett halvår hade blivit flera decimeter längre än någonsin tidigare. Jag blev såklart tvungen att gräva i hur detta kom sig och är efter att ha läst på övertygad om att det är att jag började ta Pantotensyra/B5 (av andra anledningar) som gjorde detta. Den enda andra bistående förändringen som skedde samtidigt är att jag minskade mitt (redan innan ganska lilla) köttintag till nästan 0, men från vad jag läst kan jag inte se något samband med mer hållbart hår där.
  • Anonym (Samma problem)

Liten varning för Olaplex här bara, min frisör tyckte jag skulle testa det och det gjorde jag. Efter en behandling hos frisören samt ca 2/3 av en flaska hemma så ramlade massor av hår av på en gång för mig. Det kändes som halva håret! Efter det har jag ännu tunnare hår än tidigare. Stor skillnad.

• Anonym (Frisörer snackar så mycket skit)
    Anonym (Samma problem) skrev 2017-03-24 22:38:21 följande:

Liten varning för Olaplex här bara, min frisör tyckte jag skulle testa det och det gjorde jag. Efter en behandling hos frisören samt ca 2/3 av en flaska hemma så ramlade massor av hår av på en gång för mig. Det kändes som halva håret! Efter det har jag ännu tunnare hår än tidigare. Stor skillnad.

Jag blev också lurad med olaplex. Svindyrt och håret blev jätterisigt och fult av det.

Lita inte på frisörer. Dom är inte forskare även om dom gärna pratar som att dom är det. Dom bara upprepar okritiskt vad olika företag produktplacerat hos dom. Dessutom tycker dom såklart att du ska klippa dig högst var sjätte vecka eftersom dom lever på det.

Dom är inte försiktiga med håret, river och sliter med borstar så hår går av, fönar jättevarmt och länge och dränker det i spray efteråt så att det är lagom förstört för att behöva klippas snart igen...
  • Anonym (B5)
    Anonym (Frisörer snackar så mycket skit) skrev 2017-03-25 07:31:23 följande:

Jag blev också lurad med olaplex. Svindyrt och håret blev jätterisigt och fult av det.

Lita inte på frisörer. Dom är inte forskare även om dom gärna pratar som att dom är det. Dom bara upprepar okritiskt vad olika företag produktplacerat hos dom. Dessutom tycker dom såklart att du ska klippa dig högst var sjätte vecka eftersom dom lever på det.

Dom är inte försiktiga med håret, river och sliter med borstar så hår går av, fönar jättevarmt och länge och dränker det i spray efteråt så att det är lagom förstört för att behöva klippas snart igen...

Och du byter inte frisör för att? :O
  • bullen1984

Går du till fel frisörer så absolut. Det finns bra frisörer också.

Olaplex är en molekyl som går in och lagar svalelbindningarna i hårstrået. Den tillsätter ingenting som gör håret frissigt. Vissa känner ingen skillnad på håret efter användning. Jag är en av dem. men efter frekvent användande så har mitt hår blivit mer hållbart och bryts inte på samma sätt som tidigare.
    Däremot så är det viktigt att använda fukt också. Fuktinpackningar och bra shampo och balsam. (fukt motverkar friss) Så skyll gärna på en frisör som inte gett dit rätt info.
  • lessman

Börja äta B12 medicin, då växer håret som gräs, B12 är bra för hårväxt, det funkar på mig i alla fall, och sedan kan du toppa håret längst ut i topparna någon mikrodelsmillimeter typ varannan vecka,  om du är osäker på det själv be nån kompis hjälpa dig .....

• Anonym (Hår)

Hade långt när jag var liten, sen började jag vid 13 färga och bleka det mycket från till jag var 20. Hade bara hår till max axlarna, kanske lite länge ibland. Tappade nästan allt går vid en blekning och klippte det till 5-6 cm. Hade då fått för mig att få långt igen.

Gjorde så enkelt att jag bara truntade i håret. Tvättade bara de en gång i veckan, shampoo bara i hårbotten, inget i längderna. Massa balsam och låta de vara i 5 min. Skölja av, låta det lufttorka och sedan 95% av tiden ha det uppsatt i en boll. När det är utsläppt nöts håret på axlarna och ryggen. Borstar det varannan till var tredje dag och alltid innan tvätt.

Klippt topparna 2 gång om året, brukar göra de innan sommaren och efter. Efter 7 år är mitt hår till rumpan. Har inte så tjockt hår, blont och tunna fina hårstrån. Men ser ganska ok ut. Men behöver snart fixa topparna igen, kommer nog hamna runt midjan då.

• Anonym (Samma problem)

Ja jag tror egentligen på det, att strunta i håret, låta det bara vara liksom. Hur menar du med "uppsatt i en boll"?

• Anonym (Korthårig)

Min syster är frisör, det är hon som rekommenderat Olaplex. Frisör är inte en skyddad yrkestitel, det betyder att vem som helst kan kalla sig det, men är man utbildad frisör och har gässelbrevet så har man mycket mer kunskaper än bara lite produktinformation.

Det är sant att företag bjuder in frisörer och gör reklam för sina produkter, men de bjuder vanligen bara in ägare och chefer, de är ju de som beslutar om inköpen.

Jag säger inte att du har rätt eller fel om just Olalpex, men du har fel om hur utbildade frisörer jobbar och fattar beslut,
  • Anonym (kvinna 40)

Vad som får just ditt hår att växa,beror såklart på vad roten till problemet är.
    Att ditt hår inte växer mer än till en viss längd kan bero på allt från brist på östrogen, för mycket östrogen, problem med sköldkörteln, genetisk ärftlighet, järnbrist, vitaminbrist, infektion m.m.

Jag har nog provat allt och lite till men inget hjälper särskilt bra. Har nog gått på alla myter som finns från ricinolja till olika schampon (ex hairjazz) och vitaminer som ska få håret att växa fortare. Inget av det som andra påstår fungerar har fungerat på mig. 

Upplever dock att hårstråna känns lite mer motståndskraftiga av en kur bestående av Berroca, åkerfräkente, MSM och järntabletter. Har provat ca 3-4 månader nu och det är det enda som givit mig något resultat alls gällande håret. Att det fungerar någorlunda på mig behöver dock inte betyda att det gör det för dig, men jag förstår dig om du vill prova allt. 

• Anonym (Korthårig)
    Anonym (kvinna 40) skrev 2017-03-26 16:08:51 följande:

Vad som får just ditt hår att växa,beror såklart på vad roten till problemet är.

Att ditt hår inte växer mer än till en viss längd kan bero på allt från brist på östrogen, för mycket östrogen, problem med sköldkörteln, genetisk ärftlighet, järnbrist, vitaminbrist, infektion m.m.

Jag har nog provat allt och lite till men inget hjälper särskilt bra. Har nog gått på alla myter som finns från ricinolja till olika schampon (ex hairjazz) och vitaminer som ska få håret att växa fortare. Inget av det som andra påstår fungerar har fungerat på mig. 

Upplever dock att hårstråna känns lite mer motståndskraftiga av en kur bestående av Berroca, åkerfräkente, MSM och järntabletter. Har provat ca 3-4 månader nu och det är det enda som givit mig något resultat alls gällande håret. Att det fungerar någorlunda på mig behöver dock inte betyda att det gör det för dig, men jag förstår dig om du vill prova allt. 

Jag har bra blodvärden, både vad gäller vitaminer, järn och HB. Sköldkörteln har jag inget fel på heller. (Kollade allt det där på vårdcentralen för två månader sedan) De kollade sänkan också, det såg bra ut. Östrogen vet jag inte. Hur kollar man det?

Jag ska testa din vitamin/järn cocktail, funkar det på dig kanske det funkar på mig också.
  • Anonym (Hår)
    Anonym (Samma problem) skrev 2017-03-26 14:12:16 följande:

Ja jag tror egentligen på det, att strunta i håret, låta det bara vara liksom. Hur menar du med "uppsatt i en boll"?

Jag snurrar håret tills det krullar ihop sig och snurrar tills det blir en boll. Snurrar håret runt sig själv liksom. Sedan använder jag ett snodd och fäster håret.
  • Anonym (kvinna 40)
    Anonym (Korthårig) skrev 2017-03-26 20:23:00 följande:
    Jag har bra blodvärden, både vad gäller vitaminer, järn och HB. Sköldkörteln har jag inget fel på heller. (Kollade allt det där på vårdcentralen för två månader sedan) De kollade sänkan också, det såg bra ut. Östrogen vet jag inte. Hur kollar man det?

Jag ska testa din vitamin/järn cocktail, funkar det på dig kanske det funkar på mig också.

När det gäller östrogen tror jag att det är svårt att få VC att kolla upp sådant. Jag har en vän som har högt östrogen som gjort att hon tappat mycket hår som tipsade mig om att man kan ta blodprover på werlabs på nätet, men då får betala det själv. (blodproverna tas på bl.a Aleris och många andra ställen)

Hon har givetvis andra symtom som t.ex kraftiga menssmärtor. Tänkte själv testa bara för att utesluta att det handlar om något sådant för min del. Mitt hår går ständigt av efter en viss längd, och jag hade mycket längre hår som yngre. Har nog köpt allt man kan hitta på nätet som ska hjälpa håret att växa, men efter så många år utan resultat har jag börjat inrikta mig mer på att det handlar om hormoner för egen del.

Åkerfräken innehåller mycket kisel och i Berroca finns mycket B vitaminer och båda dessa är bra för hårets kvalite. MSM är en av de saker jag testar bara för att så många rekommenderat det för håret.

Om du har bra HB och Ferritin bör du nog inte ta järntabletter dock. :)

• Anonym (A)

Börja på balsammetoden. Med hjälp av bm har jag lärt mig vad mitt hår behöver för att må bra och se bra ut (fukt/protein/fett), hur jag ska göra för att mitt hår ska se bra ut utan att använda värme på det, vilka produkter som verkligen gör vad dom lovar, och hur man håller håret i gott skick för att slippa behöva ta till saxen. Mitt hår är, tack vare 2 år av bm, i underbart skick, har vuxit jättemycket, och har fått en hel del lockar i det. Ingen torr eller kliande hårbotten heller för den delen.
    Men. Sen får man inte glömma att man måste vårda insidan också, dvs, äta bra kost samt dricka mycket vatten. 

• Anonym (..)

Låt håret vara. Jag tröttnade på mitt färgade hår som alltid tycktes gå av vid axlarna för två år sedan. Gick till en frisör och fick hjälp att välja bra shampoo och balsam för mitt hår och färgade sedan till en färg så nära min egen som möjligt och efter det lät jag håret vara. Använder bara de produkterna i håret och idag är det mycket längre än jag tidigare fått det och jag har min naturliga färg. Använder sällan stylingredskap, bara vid speciella tillfällen

• Anonym (Tyvärr)

Du kan tyvärr inte göra så mycket åt det, det är genetiken som styr hur långt hår du får och hur det växer.

• Anonym (hårig)

Mycket ligger i gener. Som vissa pratat om så har varje hårstrå en livslängd som varierar från person till person.

Mitt hår växer väldigt snabbt. 

Tips:
    - Klipp dig inte. På riktigt. Finns de som säger att man ska klippa typ x cm i månaden/varannan men den rekommendationen är typ lika mycket som håret normalt sätt växer på den tiden... Jag går ej till frisör utan går då och då igenom håret och klipper bort kluvna hårtoppar med en nagelsax. Alltså bara den pyttelilla biten som är skadad. Toppar mig kanske 1, ibland 2 ggr per år och då bara några cm. 
    - Investera i bra schampoo och balsam. Jag använder arganmidas. Dyrt men värt. Använd inte för varmt vatten när du duschar och avsluta duschen med att duscha så kallt du kan (håret alltså.) Det hjälper till att hålla håret glansigt och välmående.
    - Använd ingen värme på håret dvs. platttång, fön osv. Färga det inte. Använd inte hårspray, vax. mousse osv. Var varsam med att sätta upp det, det sliter på håret. Använd isåfall scrunchies men fläta hellre håret.
    -Jag gör inte detta men många rekommenderar att sova med fläta eller annan skyddande hår-do. 
    - Tvätta håret max 2 ggr/vecka.

Finns massa fler tips. Rekommenderar holistichabits på youtube, hon har massor av informerande klipp om hårvårt. 

Sen jag började äta E-vitamnin (av andra orsaker) så började mitt hår växa ännu snabbare. (Och då menar jag allt hår, dvs på övriga kroppen också vilket kanske inte är det roligaste hehe... Rakar jag mig har jag stubb morgonen därpå...) Annars är kalcium bra har jag hört, dvs mjölkprodukter m.m. 

Men rekommenderar att äta bra och hjälpa det från insidan. Ät mycket grönsaker och undvik socker, pasta/vitt ris/mjöl och halvfabrikat. Ät bara kött, fisk och grönsaker.

• Erkens mamma

Efter tvätt torka håret genom att klämma ur fukten utan att frottera.

Red ut det allra värsta men kamma eller borsta inte blött hår, det går lättare av när det är blött.

Låt bli alla hårtorkar, plattänger och annat som värmer håret.

Satsa på ?dyrare? schampo, inpackning och balsam.

Tvätta håret så sällan du kan stå ut med.

Var försiktig med solen, den sliter också på håret.

Svar på tråden Tips för att få långt hår