• Anonym (Ts)

Babyshower

Hej.

Jag skulle så hemskt gärna vilja ha en babyshower. Men det känns som att jag måste göra så mycket..

Tillåt mej förklara. Min graviditet denna gången har varit jättejobbig. Ont överallt o foglossning.o bara allmänt slut (beroende på andra saker oxå även varit nere i en depression).

När jag skulle gifta mej så fick jag ingen möhippa. Jag planerade i princip min egna möhippa.. jag ville så gärna haft en.. o jag hade sagt till mina kompisar att jag inte vill ha något där jag blir bortgjord då jag inte är den typen. Är liksom mer den som är "prinsessig" av mej.

Hur som helst. Min man har verkligen försökt hitta både en väninna till mej o sin egen mamma..

Det hade bara varit så kul att få bli bortskämda lite då det varit en väldigt jobbig period det bara känns som att för att det ska hända måste jag tala om för folk 3 ggr o det kanske ändå inte händer något..

Ska även tillägga att jag älskar att planera men att planera min egna babyshower känns som för mycket..

Har en namngivelse att planera så som jag skrev att få bli bortskämd en eftermiddag framöver hade inte varit helt fel.

Ni som haft babyshower hur var det?

Vart ni överraskade eller visste ni om det?

Om ni inte visste könet på bebben vad fick ni för något i present då?

Vad ska jag säga för att få fram att jag vill ha en babyshower?

Många frågor. men tacksam för några svar då jag känner mej väldigt nere så berätta gärna hur era babyshower va oxå:)

• Svar på tråden Babyshower
  • Anonym (Nonono)

Nej nej och åter nej, du är ju bara för pinsam!!!

Arrangera sin egen möhippa?

• Carambolan

Det här verkar verkligen vara en vattendelare mellan olika bekantskapskretsar. Vi har tre barn och umgås nästan enbart med andra småbarnsföräldrar, men jag har ALDRIG varit med om en babyshower (varken egen eller andras). Jag trodde verkligen att det var ett hollywoodfilmfenomen tills jag började hänga i en facebookgrupp för blivande föräldrar med bf samma månad som barnet vi väntar nu. Där har jag nu sett flera medlemmar posta bilder på babyshowers som ser ut att vara betydligt mer påkostade än till och med vårt bröllop var :)

Brukar det förekomma babyshowers bland dina vänner och bekanta? Alltså är det bara du som blir utan, eller kan det vara så att det är som bland mina vänner att det är ett fenomen som helt enkelt inte tagit fäste för någon...?

• Anonym (?)

Du vill tigga presenter?

• Anonym (Tjejkompisen)

Det känns som att du inte har så många vänner eller iaf inte vänner som planerar grejer iom möhippan. Har du det så kan mannen säga till dem att det vore bra med babyshower. Har du inga så kanske dina föräldrar och syskon? Eller så kan mannen bjuda hem folk och överraska?

Jag var på min systers babyshower (de fick blöjtårta, lekar och mkt vita/gröna kläder). Hon blev jätteöverraskad och grät tom och jag har aldrig sett henne gråta i vuxen ålder! Jag har aldrig fått babyshower själv men har inte befunnit mig i samma stad som släkt och vänner när jag varit gravid så det är inte så konstigt.

Tror att man måste ha en viss sorts vänner för att få sånt...

• Anonym (Hollywood)

Jag varken känner eller känner till någon som haft/fått/arrangerat en babyshower. Däremot har alla som gift sig fått en möhippa/svensexa.

• Dixie

Det låter som du gärna vill ha en bekantskapskrets som du inte har, vad menar du med att din man försökt hitta vänninor till dig?!

Om du vill bli "bortskämd" varför inte åka iväg på en babymoon med din man? Att arrangera sin egen babyshower låter lite desperat...

I vår vänkrets har vi haft babyshower för första barnet, det har varit en överraskning för blivande mamman och vi har bara träffats en eftermiddag, fikat och haft med en liten present.

• Anotherone

Jag har ett barn i mellanstadieåldern och väntar en sladdis nu inom kort.
    När första barnet föddes var det ingen i bekantskapskretsen eller mammagruppen som hade babyshowers. Ingen!

Nu råkade det sig så att min yngsta syster som är ganska mycket yngre än mig skulle bli mamma i slutet av förra året och eftersom det verkar frekvent förekommande i hennes kretsar tog jag på mig att ordna en babyshower åt henne (det var en överraskning, hon visste inget).  Jag tänkte att det skulle vara viktigt för henne eftersom det verkar vara något som folk gör nu för tiden och det var jättekul att fixa och det blev väldigt uppskattat.

Jag visste då att jag var gravid men vi hade inte gått ut med det. Sen när alla fick veta att vi skulle ha barn, och särskilt hon, så ville hon självklart ordna en åt mig också. Så jag blev totalt jätteöverraskad för ett par veckor sedan, planeringen hade tydligen pågått sen årsskiftet och min man och massa andra människor  var med på det. Och även om jag verkligen inte väntat mig det och rent allmänt är en sån person som inte uppskattar festligheter kring min person och kring födelsedagar etc. så blev jag jätteglad. Det var så fint fixat allting och hon hade letat upp både vänner från gymnasiet och arbetskamrater från förr liksom en del släkt såklart så det blev en fin mix och en jättefin eftermiddag.

Vi vet vad vi väntar så visst fick vi en del kläder. Men jag fick också jättefina kroppsprodukter till mig själv, en blöjtårta, ett paket blöjor (lär ju gå åt!) och ett presentkort på fem barnvaktstillfällen i framtiden. Och sen fikade vi och umgicks bara. Lekte inte några lekar direkt, var och en fick bara gissa datum, längd och vikt på bebisen.

• Mrs Moneybags

Normalt har man inte babyshower för andra barnet, om man nu ska gå efter amerikanska etikettregler.

Precis som med en möhippa, så är en babyshower något som ens kompisar ordnar på eget initiativ. Gör de inte det, så blir det liksom ingen babyshower.

Du kan väl få presenter på dopet eller namngivningskalaset? Det är också lättare för de som ger, för då vet man ju könet på barnet.

• cloudberry79

Första graviditeten fick jag ingen babyshower, mest för att sonen är extremprematur och kom innan det datum som syrran tänkt fixa en åt oss. Med dottern var jag sjukskriven i sängläge från vecka 23 och mina systrar och närmaste vänner kom förbi och gjorde en väldigt överraskande, trevlig och mysig babyshower i min sjuksäng. De hade med presenter till mig då, som böcker, tidningar och annat man kan roa sig med trots att man inte får lämna sängen.

Jag skulle aldrig drömma om att planera min egen möhippa eller liknande. Om man är älskad och uppskattad av sina vänner får man det ändå. Har man för höga krav skapar det nog bara stress och gör att folk drar sig för att ordna något. Som du säger själv, du hade en massa önskemål kring din egen möhippa. Det är inte okej. Vill dina vänner anordna något åt dig så får du det du får och det hör till vanligt hyfs att uppskatta andras ansträngningar.

Just NO.
  • Anotherone

I USA verkar det dock vara väldigt blandat kring huruvida babyshowern ska vara en överraskning eller om man ordnar den själv?
    Inte riktigt som i Sverige där man nog oftare blir överraskad av kompisar som fixat, eller har jag fel där?

Sen är det kanske hårt att säga att om man har "fina vänner och är älskad" så får man en möhippa/babyshower. Man kan ha hur många kompisar som helst men där det ändå inte blir något av tusen olika skäl; att ingen tar tag i det, man vill inte trampa på tårna och planera något som kanske någon annan anser sig skulle ha planerat, man får inte ihop folk, man känner inte alla gemensamma vänner, man har inte tid, det hör inte till bekantskapskretsens "kultur" osv. Jag skulle inte ha känt mig mindre älskad eller tyckt sämre om mina vänner om jag inte fått den här babyshowern ordnad för mig.

• Anonym (Först ut)

Jag var först ut att gifta mig och skaffa barn i min umgängeskrets. Ingen tog något initiativ att uppvakta mig i någon mening så jag föreslog en SPAhelg för min mamma och syster vilket jag såg som min "möhippa" (min man reste bort med 10 närmaste killkompisarna... själv har jag några få tjejkompisar). Någon babyshower hade vi inte heller.

Har du (ts) uppvaktat någon av dina vänner när de fyllt år, gift sig eller fått barn? Det kan ju vara där skon klämmer. Ordnar man inget för någon annan kan det ju vara svårt att förvänta sig något. Jag kommer ordna något ordentligt för min syster när det blir hennes tur och får leva genom henne eftersom jag själv blev utan :P de tjejkompisar jag har är inte typen som gör sådana saker (varken gifta sig eller skaffa barn) så är inte direkt förvånad att det inte blev något heller.

Svar på tråden Babyshower