• Anonym (Orolig pappa)

Mina barn är försvunna!

Hejsan nu har min värsta mardröm slagit in! 
    för tre veckor sen försvann mina barn med sin mamma. hon sa att dom skulle ut o leka, men kom aldrig tillbaka. fick ett sms att dom är flyttade med soc men ringde soc dagen efter och dom är inte inblandade alls. har haft kontakt med dom sen dess både polisen och advokat. Jag gjorde en egenmäktighet med barn anmälan. som ligger hos polisen. 
    Vi har gemensam vårdnad av barnen dom är 11 månader och 2,5 år som går på dagis här mm.hon hade ringt dit o sagt att han ej kommer på ett tag.
    har gjort en orosanmälan men dom kan ej göra den för dom vet inte vart hon finns, 
    så undrar nu vad kan jag göra? jag har riktig panik har inte varit från mina barn så länge nån gång. 

• Svar på tråden Mina barn är försvunna!
  • Anonym (Försiktig)
    molly50 skrev 2017-03-28 10:51:16 följande:
    Men ingen här i tråden har väl försökt hjälpa TS att hitta mamman och barnen.
    TS har inte heller bett om det eller gett signalement eller bett om tips på appar som kan spåra mobiltelefoner t ex.
    Det finns inget som tyder på att han vill hitta mamman och barnen av någon annan anledning än oro.
    Kanske för att varningar tidigt förekom.
    Nej, TS har inte bett om hjälp med detta, men det var tidigt en omöjlighet för honom i och med svaren i tråden. Vem vet hur det skulle sett ut här annars?
    Det finns inte heller något som tyder på att det enbart är av oro han vill hitta mamman och barnen.
  • Anonym (Försiktig)
    molly50 skrev 2017-03-27 23:49:31 följande:
    Hade du haft samma obehagskänslor om TS varit en kvinna?
    Om inte så borde du kanske fråga dig själv varför.
    Nej, det hade jag inte. Jag behöver inte fråga mig själv varför. Jag vet redan varför jag känner så.

Det är (enligt vad jag tror):
    Vanligt att kvinnor flyr med barnen från en våldsam man.
    Ovanligt att kvinnor sticker med barnen från en snäll och trevlig man.
    Ovanligt att mannen flyr med barnen från en våldsam kvinna.
    Vanligare att mannen sticker med barnen från en snäll och trevlig kvinna.

Det ovanliga förekommer. Självklart. Men det vanliga är det vanliga.

Hade TS däremot varit en kvinna som letat efter mannen så hade det för mig varit långsökt att kvinnan misshandlar honom och kan vara livshotande farlig för honom.
    När det gäller en man har jag närmare till att tänka så.

Jag säger på intet vis därmed att jag dömer alla män. Jag har inte sagt att TS ljuger. Det är dock troligare att en man ljuger om detta än att en kvinna gör det (enligt mig).
  • molly50
    Anonym (Försiktig) skrev 2017-03-28 21:25:03 följande:
    Nej, ingen har försökt hjälpa TS. Kanske för att det tidigt förekom varningar?
    Alla tänker inte på detta, och inte alla är försiktiga. Vi vet inte hur tråden skulle utvecklat sig om inte detta kom upp.
    Jag tror inte alls att de flesta är medvetna om att man ska vara försiktig när någon är förtvivlad över att en nära anhörig är borta. För de flesta är det nog snarare en reflex att börja lösa problemet genom att ge olika tips och råd.

Nej, vi vet inte mycket. Vi vet definitivt inte om hon verkligen knaprar piller och har blivit dömd för en stöld. När du skriver så förutsätter du att TS talar sanning, vilket är ädelt, men vilket också i förlängningen skulle kunnat leda till att TS får hjälp att hitta ett misshandelsoffer.
    Jag måste ha missat det i så fall.
    För jag har inte sett att någon här i tråden har försökt hjälpa TS.
    Inte heller har han själv bett om hjälp.

Ja,visst kan det vara så.
    Men jag förutsätter inte att TS är våldsam bara för att han är en man.
    Hur tror du att tråden hade sett ut om TS hade varit en kvinna och mannen varit den som stuckit med barnen?
    Jag är i alla fall rätt övertygad om att ingen då hade protesterat emot om TS fick hjälp att hitta mannen och barnen.
    Snarare tvärtom.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Försiktig) skrev 2017-03-28 21:33:54 följande:
    Nej, det hade jag inte. Jag behöver inte fråga mig själv varför. Jag vet redan varför jag känner så.

Det är (enligt vad jag tror):
    Vanligt att kvinnor flyr med barnen från en våldsam man.
    Ovanligt att kvinnor sticker med barnen från en snäll och trevlig man.
    Ovanligt att mannen flyr med barnen från en våldsam kvinna.
    Vanligare att mannen sticker med barnen från en snäll och trevlig kvinna.

Det ovanliga förekommer. Självklart. Men det vanliga är det vanliga.

Hade TS däremot varit en kvinna som letat efter mannen så hade det för mig varit långsökt att kvinnan misshandlar honom och kan vara livshotande farlig för honom.
    När det gäller en man har jag närmare till att tänka så.

Jag säger på intet vis därmed att jag dömer alla män. Jag har inte sagt att TS ljuger. Det är dock troligare att en man ljuger om detta än att en kvinna gör det (enligt mig).
    Det är just det här jag menar.
    Det förutsätts att TS är våldsam för att han är en man och bara för att det är vanligare att män är våldsamma.
    Jag tycker i alla fall att det är att dra alla män över en kam att ta för givet att TS är våldsam för att han är en man.
    Och jag tycker att det är fel.
    TS kan mycket väl vara en bra man.
    Att han sen inte har gått in och gett mer information kan ju bero på att han omedelbart fick flera personer på sig som bara tog för givet att han är en kvinnomisshandlare.
    Jag tycker att det är fördomsfullt.
    Carpe Diem
  • Anonym (Försiktig)
    molly50 skrev 2017-03-28 21:45:14 följande:
    Det är just det här jag menar.
    Det förutsätts att TS är våldsam för att han är en man och bara för att det är vanligare att män är våldsamma.
    Jag tycker i alla fall att det är att dra alla män över en kam att ta för givet att TS är våldsam för att han är en man.
    Och jag tycker att det är fel.
    TS kan mycket väl vara en bra man.
    Att han sen inte har gått in och gett mer information kan ju bero på att han omedelbart fick flera personer på sig som bara tog för givet att han är en kvinnomisshandlare.
    Jag tycker att det är fördomsfullt.
    Javisst är det så att TS kan vara en bra man.
    Jag antar inte att alla män här på FL är våldsamma för att de är män.
    Däremot drar jag öronen åt sig när en man startar en tråd om att han letar efter en försvunnen kvinna.
    Jag håller helt enkelt inte med dig om att man hellre bör fria än fälla i dessa fall.
    Om TS nu är ärlig så har han gott om hjälp att finna kvinnan, och förhoppningsvis något stöd irl att ventilera med.
  • EnAnonumius
    Anonym (Försiktig) skrev 2017-03-28 22:01:26 följande:
    Jag håller helt enkelt inte med dig om att man hellre bör fria än fälla i dessa fall.
    Om TS nu är ärlig så har han gott om hjälp att finna kvinnan, och förhoppningsvis något stöd irl att ventilera med.
    Nej men det är sådan här idiotiskt tänkande som skapar rättssäkert samhälle när man har det tankesättet som du väljer att visa prov på och även mansfientligheten.

Sedan så har han fortfarande aldrig bett om hjälp med att finna kvinnan.

Varför fortsätter du med en dåres envishet att framföra falska påståenden?
    Varör är det så viktigt för dig att hitta på att han vill ha hjälp med att finna kvinna när detr inte finns ett ord från TS om den sortens hjälp?
    Vad är ditt syfte med att sitta och hitta på sådant?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Two)
    molly50 skrev 2017-03-28 21:34:27 följande:

Hur tror du att tråden hade sett ut om TS hade varit en kvinna och mannen varit den som stuckit med barnen?

Jag är i alla fall rätt övertygad om att ingen då hade protesterat emot om TS fick hjälp att hitta mannen och barnen.

Snarare tvärtom.

Så sant så att det är sorgligt. Visst finns dessa våldsamma, galningar till män i massor tyvärr, MEN, som du skriver, Ts har inte lämnat ut nåt som kan hjälpa oss att hjälpa honom överhuvudtaget. Han verkar inte ens orka bry sig om denna tråd. Så han kan faktiskt vara en utav dessa bra män o pappor, precis som du skriver.
  • Anonym (Försiktig)
    EnAnonumius skrev 2017-03-28 22:08:20 följande:
    Nej men det är sådan här idiotiskt tänkande som skapar rättssäkert samhälle när man har det tankesättet som du väljer att visa prov på och även mansfientligheten.

Sedan så har han fortfarande aldrig bett om hjälp med att finna kvinnan.

Varför fortsätter du med en dåres envishet att framföra falska påståenden?
    Varör är det så viktigt för dig att hitta på att han vill ha hjälp med att finna kvinna när detr inte finns ett ord från TS om den sortens hjälp?
    Vad är ditt syfte med att sitta och hitta på sådant?
    Att vara misstänksam i en sådan här tråd startad av en anonym person som kan hävda vad som helst har inget att göra med hur rättssamhället fungerar.

TS undrar i trådstarten vad han mer kan göra. Han skriver också att han startade tråden just för att "kolla här om det finns mer man kan göra". Han säger även "behöver verkligen all hjälp jag kan få".

Jag har i övrigt inte hävdat att han bett om mer hjälp än så. Däremot är det fullt möjligt att det skulle skett om tråden fortsatt i en annan riktning. Det kan jag dock inte uttala mig om.

Sedan är det lite märkligt att hennes föräldrar inte kan hjälpa till, men "imorgon finns förhoppnings viss mer svar om vad vi står". Vad menar TS med det?

Kvinnan försvann dessutom innan hon fått sin dom i Hovrätten. Då var det ju inte helt självklart att hon verkligen var skyldig till stöld, så det argumentet att använda för att hon skulle sticka faller.

• Anonym (Nästa)
    molly50 skrev 2017-03-28 21:34:27 följande:

Snarare tvärtom.

Men läser du ens innan du svarar?

- det är bra att i förebyggande syfte nämna riskerna med att hjälpa en person i TS sits, det innebär INTE att någon redan försökt erbjuda hjälp.

- ingen av oss vet tillräckligt om situationen eller TS för att dra någon slutsats om hans personlighet, därför är det ännu viktigare att vara försiktig med vad man säger. Det innebär INTE att han är , eller anklagas för att vara våldsam.

- du VET ingenting utifrån vad du läst av inläggen här. Här kan man skriva vad som helst och det ska inte tas för sanning enbart för att det är uttryckt i ord. Tror du att en våldsam man som misshandlat sin fru skulle skriva det rakt ut?

- det är flera, bland andra du, som argumenterat EMOT att vidta försiktighetsprincipen för att det är "trist" att misstänkliggöra någon om det finns en liten möjlighet att personen är oskyldig. Som om det vore relevant i sammanhanget.

Om du vill svara något mer får du gärna skriva något nytt som är till följd av dessa punkter, och inte föregående. Annars går vi bara runt i cirklar.
  • molly50
    Anonym (Two) skrev 2017-03-28 22:09:05 följande:
    Så sant så att det är sorgligt. Visst finns dessa våldsamma, galningar till män i massor tyvärr, MEN, som du skriver, Ts har inte lämnat ut nåt som kan hjälpa oss att hjälpa honom överhuvudtaget. Han verkar inte ens orka bry sig om denna tråd. Så han kan faktiskt vara en utav dessa bra män o pappor, precis som du skriver.
    Ja,precis. Därför väljer jag att hellre fria än fälla innan vi har mer information.
    Carpe Diem
Svar på tråden Mina barn är försvunna!