• Anonym (Orolig pappa)

Mina barn är försvunna!

Hejsan nu har min värsta mardröm slagit in! 
    för tre veckor sen försvann mina barn med sin mamma. hon sa att dom skulle ut o leka, men kom aldrig tillbaka. fick ett sms att dom är flyttade med soc men ringde soc dagen efter och dom är inte inblandade alls. har haft kontakt med dom sen dess både polisen och advokat. Jag gjorde en egenmäktighet med barn anmälan. som ligger hos polisen. 
    Vi har gemensam vårdnad av barnen dom är 11 månader och 2,5 år som går på dagis här mm.hon hade ringt dit o sagt att han ej kommer på ett tag.
    har gjort en orosanmälan men dom kan ej göra den för dom vet inte vart hon finns, 
    så undrar nu vad kan jag göra? jag har riktig panik har inte varit från mina barn så länge nån gång. 

• Svar på tråden Mina barn är försvunna!
  • molly50
    Anonym (Nästa) skrev 2017-03-28 22:57:32 följande:
    Men läser du ens innan du svarar?

- det är bra att i förebyggande syfte nämna riskerna med att hjälpa en person i TS sits, det innebär INTE att någon redan försökt erbjuda hjälp.

- ingen av oss vet tillräckligt om situationen eller TS för att dra någon slutsats om hans personlighet, därför är det ännu viktigare att vara försiktig med vad man säger. Det innebär INTE att han är , eller anklagas för att vara våldsam.

- du VET ingenting utifrån vad du läst av inläggen här. Här kan man skriva vad som helst och det ska inte tas för sanning enbart för att det är uttryckt i ord. Tror du att en våldsam man som misshandlat sin fru skulle skriva det rakt ut?

- det är flera, bland andra du, som argumenterat EMOT att vidta försiktighetsprincipen för att det är "trist" att misstänkliggöra någon om det finns en liten möjlighet att personen är oskyldig. Som om det vore relevant i sammanhanget.

Om du vill svara något mer får du gärna skriva något nytt som är till följd av dessa punkter, och inte föregående. Annars går vi bara runt i cirklar.
    Ja,det gör jag.

Och jag kan hålla med dig om att vi har för lite information för att kunna bilda oss en egentlig uppfattning.
    Men just därför tycker jag också att man ska vara försiktig med att döma TS som våldsam.
    Likaväl som åt andra hållet.

Jag har aldrig argumenterat emot försiktighetsåtgärder.
    Däremot har jag argumenterat emot de som försöker framställa TS som en kvinnomisshandlare då jag tycker det är onödigt när vi inte har mer information än vi har.
    Det kan ju faktiskt vara så att TS är genuint orolig och att hans sambo har allvarliga problem.
    Hade TS varit en kvinna så är jag ganska säker på att ingen tagit upp något om försiktighetsåtgärder överhuvudtaget.
    Och det är det jag reagerar på.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Försiktig) skrev 2017-03-28 22:01:26 följande:
    Javisst är det så att TS kan vara en bra man.
    Jag antar inte att alla män här på FL är våldsamma för att de är män.
    Däremot drar jag öronen åt sig när en man startar en tråd om att han letar efter en försvunnen kvinna.
    Jag håller helt enkelt inte med dig om att man hellre bör fria än fälla i dessa fall.
    Om TS nu är ärlig så har han gott om hjälp att finna kvinnan, och förhoppningsvis något stöd irl att ventilera med.
    Du skriver att du inte antar att alla män är våldsamma.
    Men att du drar öronen åt dig för att TS råkar vara en man som letar efter en kvinna som försvunnit med hans barn talar faktiskt för motsatsen.
    Om TS hade varit en kvinna som letat efter en man som försvunnit med hennes barn så hade du förmodligen inte alls reagerat på samma sätt.
    Carpe Diem
  • EnAnonumius
    Anonym (Försiktig) skrev 2017-03-28 22:30:22 följande:
    Att vara misstänksam i en sådan här tråd startad av en anonym person som kan hävda vad som helst har inget att göra med hur rättssamhället fungerar.

Nej det skrev du INTE. Du har inte alls varit misstänksam. Du har SUTTIT och utgått från att TS är våldsam per se bara för att TS är en man.
    Du har suttit och hävdat jag citera dina egna ord inlägg #60:

"bättre att ts av mistag blir misstrodd än att någon råkar hjälpa ts att hitta ett misshandelsoffer som flytt från honom.""

Skall jag slänga fram mer bevis eller skall du försöka fortsätta att blåneka dina egna utsagor, fast det finns skrivet i klartext från din sida i dina egna inlägg?
    TS undrar i trådstarten vad han mer kan göra. Han skriver också att han startade tråden just för att "kolla här om det finns mer man kan göra". Han säger även "behöver verkligen all hjälp jag kan få".

Ja han UNDRADE vad han kunde göra. Han bad ALDRIG om hjälp med att hitta kvinnan.
    Men du sitter med en dåres envishet och hävdar att TS vill ha hjälp med att hitta kvinnan. Varför fortsätter du att sprida direkt falsk information? Vad vill du nå med detta, att medvetet sitta och sprida falsk information i dina inlägg?

Om du har svårt att skilja på "så undrar nu vad kan jag göra?" och  "be om hjälp med att hitta kvinnan" så får det stå för dig. Men ta inte ut det på omgivningen och kräv att de skall ha samma förvirring och sitta och göra samma förväxling som dig och sedan sprida direkt falsk information.
    Sedan är det lite märkligt att hennes föräldrar inte kan hjälpa till, men "imorgon finns förhoppnings viss mer svar om vad vi står". Vad menar TS med det?

Och vad menar DU med att sitta och döma ut TS som våldsam och sitta och anse att man skall misstro TS?
    Börja att svara på den frågan i stället för att spekulera i vad TS föräldrar säger och varför. Du sitter ju och medveten anser att man skall döma TS på noll info och fakta och försöker skylla i från dig på "man skall vara försiktig" som grund till att "fälla TS och utgå från att han är våldsam.

Det är INGEN i denna tråden som anser att man inte skulle var försiktig.
    Men för den saken skull så behöver man inte sjunka till lågvatten nivån som du gör och anser att man _måste_ misstro och "hellre fälla TS", bara för att han är en man så som du väljer att göra.
    Kvinnan försvann dessutom innan hon fått sin dom i Hovrätten. Då var det ju inte helt självklart att hon verkligen var skyldig till stöld, så det argumentet att använda för att hon skulle sticka faller.

Nu sitter du och spekulera igen.
    Är det så viktigt för dig att demonisera TS direkt och indirekt?

Nej om du läser TS inlägg så fick hon DOM från hovrätten.
    Det står i inlägg #20 om du bemödar dig att läsa ordentligt. Men här lägger jag med det.

Så du fortsätter att sprida felaktigheter. Det var EFTER domen hon försvann. Inte innan som du sitter och hittar på att det var.

Här är beviset på att DU sitter och har helt fel i ditt utlåtande om att hon försvann fär domen.

Jag citerar inlägg #20:
    Anonym (Orolig pappa) skrev 2017-03-27 06:26:07 följande:
    hon åkte ditt för stöld i sommras o blev dömd för nån vecka sen i hovrätten. 
    efter stölden ville hon ej bo kvar här men jag sa man kan inte bara flytta efter som barnen dar dagis jag har mitt jobb o hon har inget jobb så tror mycket har med det o göra men vet dock ej 
    (slut citat)

Jag för väntar mig dock inte att klartext att motbevisa dig fel med TS egna ord skall vara till hjälp.  Men jag chansar ändå. Inte minst för att andra som vill svara i tråden inte går på dina falska påståenden och ta dem för sanningar.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • molly50
    Anonym (Försiktig) skrev 2017-03-28 22:01:26 följande:

Javisst är det så att TS kan vara en bra man.

Jag antar inte att alla män här på FL är våldsamma för att de är män.

Däremot drar jag öronen åt sig när en man startar en tråd om att han letar efter en försvunnen kvinna.

Jag håller helt enkelt inte med dig om att man hellre bör fria än fälla i dessa fall.

Om TS nu är ärlig så har han gott om hjälp att finna kvinnan, och förhoppningsvis något stöd irl att ventilera med.

Men samtidigt så förespråkar du att man ska ta till försiktighetsåtgärder då TS kan vara en våldsam man.

Är inte det ett antagande?
    Carpe Diem
  • Anonym (Försiktig)
    EnAnonumius skrev 2017-03-29 00:46:25 följande:

Nej det skrev du INTE. Du har inte alls varit misstänksam. Du har SUTTIT och utgått från att TS är våldsam per se bara för att TS är en man.

Du har suttit och hävdat jag citera dina egna ord inlägg #60:

"bättre att ts av mistag blir misstrodd än att någon råkar hjälpa ts att hitta ett misshandelsoffer som flytt från honom.""

Skall jag slänga fram mer bevis eller skall du försöka fortsätta att blåneka dina egna utsagor, fast det finns skrivet i klartext från din sida i dina egna inlägg?Ja han UNDRADE vad han kunde göra. Han bad ALDRIG om hjälp med att hitta kvinnan.

Men du sitter med en dåres envishet och hävdar att TS vill ha hjälp med att hitta kvinnan. Varför fortsätter du att sprida direkt falsk information? Vad vill du nå med detta, att medvetet sitta och sprida falsk information i dina inlägg?

Om du har svårt att skilja på "så undrar nu vad kan jag göra?" och  "be om hjälp med att hitta kvinnan" så får det stå för dig. Men ta inte ut det på omgivningen och kräv att de skall ha samma förvirring och sitta och göra samma förväxling som dig och sedan sprida direkt falsk information.Och vad menar DU med att sitta och döma ut TS som våldsam och sitta och anse att man skall misstro TS?

Börja att svara på den frågan i stället för att spekulera i vad TS föräldrar säger och varför. Du sitter ju och medveten anser att man skall döma TS på noll info och fakta och försöker skylla i från dig på "man skall vara försiktig" som grund till att "fälla TS och utgå från att han är våldsam.

Det är INGEN i denna tråden som anser att man inte skulle var försiktig.

Men för den saken skull så behöver man inte sjunka till lågvatten nivån som du gör och anser att man _måste_ misstro och "hellre fälla TS", bara för att han är en man så som du väljer att göra.Nu sitter du och spekulera igen.

Är det så viktigt för dig att demonisera TS direkt och indirekt?

Nej om du läser TS inlägg så fick hon DOM från hovrätten.

Det står i inlägg #20 om du bemödar dig att läsa ordentligt. Men här lägger jag med det.

Så du fortsätter att sprida felaktigheter. Det var EFTER domen hon försvann. Inte innan som du sitter och hittar på att det var.

Här är beviset på att DU sitter och har helt fel i ditt utlåtande om att hon försvann fär domen.

Jag citerar inlägg #20:(slut citat)

Jag för väntar mig dock inte att klartext att motbevisa dig fel med TS egna ord skall vara till hjälp.  Men jag chansar ändå. Inte minst för att andra som vill svara i tråden inte går på dina falska påståenden och ta dem för sanningar.

Bullshit. Det är du som sitter och hittar på och inte läser ordentligt. Att jag skriver att det är bättre att ts blir misstrodd av misstag än att någon råkar illa ut betyder INTE att jag anklagar ts för att vara våldsam. Jag har ingenstans sagt att ts ÄR våldsam, endast talat om att det KAN vara så.

Domen i hovrätten kom för 1 vecka sedan. Kvinnan har varit försvunnen i 3 veckor.
  • Anonym (Försiktig)
    molly50 skrev 2017-03-29 07:30:43 följande:

Men samtidigt så förespråkar du att man ska ta till försiktighetsåtgärder då TS kan vara en våldsam man.

Är inte det ett antagande?

Nej, det är inte ett antagande om att alla män är våldsamma. Det är inte ens ett antagande om att ts är våldsam bara att det KAN vara så. Inte att det ÄR så.
  • kvarnfot
    Anonym (Försiktig) skrev 2017-03-28 21:25:03 följande:
    Nej, ingen har försökt hjälpa TS. Kanske för att det tidigt förekom varningar?
    Alla tänker inte på detta, och inte alla är försiktiga. Vi vet inte hur tråden skulle utvecklat sig om inte detta kom upp.
    Jag tror inte alls att de flesta är medvetna om att man ska vara försiktig när någon är förtvivlad över att en nära anhörig är borta. För de flesta är det nog snarare en reflex att börja lösa problemet genom att ge olika tips och råd.

Nej, vi vet inte mycket. Vi vet definitivt inte om hon verkligen knaprar piller och har blivit dömd för en stöld. När du skriver så förutsätter du att TS talar sanning, vilket är ädelt, men vilket också i förlängningen skulle kunnat leda till att TS får hjälp att hitta ett misshandelsoffer.
    Varning? Det är ju bara rabiata feminister som tycker att alla män måste vara skyldiga till våld mm som reagerade på den!
  • kvarnfot
    Anonym (Försiktig) skrev 2017-03-28 21:33:54 följande:
    Nej, det hade jag inte. Jag behöver inte fråga mig själv varför. Jag vet redan varför jag känner så.

Det är (enligt vad jag tror):
    Vanligt att kvinnor flyr med barnen från en våldsam man.
    Ovanligt att kvinnor sticker med barnen från en snäll och trevlig man.
    Ovanligt att mannen flyr med barnen från en våldsam kvinna.
    Vanligare att mannen sticker med barnen från en snäll och trevlig kvinna.

Det ovanliga förekommer. Självklart. Men det vanliga är det vanliga.

Hade TS däremot varit en kvinna som letat efter mannen så hade det för mig varit långsökt att kvinnan misshandlar honom och kan vara livshotande farlig för honom.
    När det gäller en man har jag närmare till att tänka så.

Jag säger på intet vis därmed att jag dömer alla män. Jag har inte sagt att TS ljuger. Det är dock troligare att en man ljuger om detta än att en kvinna gör det (enligt mig).
    Skrämmande människosyn du har....

Lika dumt som att döma alla invandrare bara för att dom är överrepresenterade för vissa typer av brott.
  • EnAnonumius
    Anonym (Försiktig) skrev 2017-03-29 07:51:20 följande:
    Nej, det är inte ett antagande om att alla män är våldsamma. Det är inte ens ett antagande om att ts är våldsam bara att det KAN vara så. Inte att det ÄR så.
    Nu snubblar du rejält.
    För att säga att någon "Kan vara våldsam" så måste man just göra ett antagande för att komma fram till det där "KAN".

• EnAnonumius
    kvarnfot skrev 2017-03-29 08:21:34 följande:
    Skrämmande människosyn du har....

Lika dumt som att döma alla invandrare bara för att dom är överrepresenterade för vissa typer av brott.
Svar på tråden Mina barn är försvunna!