• hipsterpappan

Tror du att Fi kommer in i riksdagen

Ett mer verklighetsfrämmande parti är nog svårt att hitta men säkert har dom sina trogna väljare. Så är dom representativa för feministrörelsen eller är dom helt fel ute?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tror du att Fi kommer in i riksdagen
  • zoolook1
    lejonetDaniel skrev 2017-04-27 18:29:31 följande:

Fi vill att skatterna ska höjas så de har ju förslag på hur det ska finansieras.

Skattehöjningen är givetvis med i kalkylen som dom gjort.
  • gahadas

Skulle vara hemskt om dom gjorde det, men risken är nog rätt liten med nya partiledaren.

• Abegayle70
    lejonetDaniel skrev 2017-04-27 18:42:26 följande:

Jag tror inte fi kommer in i riksdagen 2018. De kom inte in 2014 och då hade de bättre förutsättningar då de exempelvis fick hjälp av deras framgångar i euvalet 2014 som var ett antal månader innan riksdagsvalet. Om fi inte kom in 2014 så kommer de med största sannolikhet inte in 2018 eller i framtiden.

Enda orsaken om fi kommer in i riksdagen 2018 är troligen om de förändrar något i deras politik jämfört med hur det var i valet 2014.

Det finns dåliga saker med fi men det finns ju ändå bra saker med fi. Mycket troligen var det F!s framgångar 2014 som gjorde att jämställdhetsfrågorna togs mer på allvar i riksdagsvalet 2014. Fi är det enda partiet som har feminism som profilfråga. Jag tycker riksdagen behöver ett parti som har feminism som ideologi då kommet säkert troligen jämställdhetfrågorna tas mer på allvar av de andra politiska partierna.

Ni som inte ska rösta på fi vilket parti ska ni rösta på?

Jag själv ska rösta på Fi, eller Miljöpartiet eller Direktdemokraterna i valet 2018.

L, C eller KD.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • kvarnfot
    lejonetDaniel skrev 2017-04-27 18:29:31 följande:
    Fi vill att skatterna ska höjas så de har ju förslag på hur det ska finansieras.
    Absolut! Dom hade räknat ut att det skulle höjas med i snitt 72 000kr per person i Sverige för att få det att gå ihop....
  • kvarnfot
    zoolook1 skrev 2017-04-27 18:51:56 följande:
    Skattehöjningen är givetvis med i kalkylen som dom gjort.
    Den kan ju inte vara det eftersom budgeten är 500 miljarder minus.
  • K Markatta

Här är lede Fi:s nya stjärnskott i partistyrelsen:

www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/awad-hersi-ny-ledamot-for-fi

Awad Hersi var tidigare miljöpartist och ordförande i Spånga-Tensta stadsdelsnämnd. Han anklagades för maktmissbruk, och flera krävde hans avgång. I oktober hoppade han av partiet. Awad Hersi själv menade att han tvingades avgå på grund av sin hudfärg och sitt ursprung.

Nu står det klart att Awad Hersi sitter med i Feministiskt initiativs nya styrelse.

Vi har föreslagit en stark styrelse med bredd. Personer med stor politisk erfarenhet av frågor som rör antirasism, feminism och hbtq och med förankring i gräsrötterna. Vi är stolta och glada att presentera vårt förslag, säger Monica Amante, sammankallande för Fi Stockholms valberedning, i ett pressmeddelande.

• nebukanessar
    lejonetDaniel skrev 2017-04-27 18:42:26 följande:

Jag tror inte fi kommer in i riksdagen 2018. De kom inte in 2014 och då hade de bättre förutsättningar då de exempelvis fick hjälp av deras framgångar i euvalet 2014 som var ett antal månader innan riksdagsvalet. Om fi inte kom in 2014 så kommer de med största sannolikhet inte in 2018 eller i framtiden.

Enda orsaken om fi kommer in i riksdagen 2018 är troligen om de förändrar något i deras politik jämfört med hur det var i valet 2014.

Det finns dåliga saker med fi men det finns ju ändå bra saker med fi. Mycket troligen var det F!s framgångar 2014 som gjorde att jämställdhetsfrågorna togs mer på allvar i riksdagsvalet 2014. Fi är det enda partiet som har feminism som profilfråga. Jag tycker riksdagen behöver ett parti som har feminism som ideologi då kommet säkert troligen jämställdhetfrågorna tas mer på allvar av de andra politiska partierna.

Ni som inte ska rösta på fi vilket parti ska ni rösta på?

Jag själv ska rösta på Fi, eller Miljöpartiet eller Direktdemokraterna i valet 2018.

Öh?
    Alla partier utom SD är feministiska idag. V och MP är så klart värst, men de andra partierna kommer inte långt efter som även de fiskar också i grumliga vatten. Förra valet uppfattade jag KD som det enda seriösa partiet som var fritt från feminism, så därför röstade jag på dem. Men nu har även de svikit så det blir nog SD den här gången. Vissa tycker SD är rasister, men man kan iallafall inte beskylla dem för att vara feminister. Jag tycker värre om feminism än rasism så jag har inget annat val än att rösta på SD även om jag inte vill se dem i regeringen.

• absalon

Även SD borde nog bli åtminstone lite mer feministiskt. Risken är annars att partiet missar en del röster, som istället går till andra partier, som bättre månar om feminismen. All  partipolitik handlar om anpassning till väljarnas önskemål. SD har således förändrats avsevärt bort från det råbarkade gäng i brunt och svart som bildades för nästan 30 år sedan. Jimmie Åkesson har kraftfullt verkat för denna omställningsprocess.

• SteveMcQueen

Rekommenderar alla att läsa F!:s partiprogram som är på drygt 100 sidor.

Läste det innan valet 2014 och var längesedan jag skrattade så mycket.

• absalon

Frågan är inte om ett parti är "verklighetsfrämmande" utan om tillräckligt många väljare röstar på det.

Svar på tråden Tror du att Fi kommer in i riksdagen