• erijon

    livmodern vid naveln! vecka 15

    Hej. Gravid med 2an, går enligt beräkningarna in i vecka 16 imorgon, fredag.

    Men redan hela veckan - så ligger livmodern uppe vid naveln på mig. Alltså toppen/slutet. Jag känner verkligen sidorna av livmodern med mina händer och det känns som att jag liksom kan greppa hela livmodern utifrån.. haha.

    Är detta normalt? Eller låter det väldigt konstigt?
    Känner rörelser mer eller mindre varje dag (tror jag. Nästan 100%) men bara inifrån. Någon enstaka gång här och där utanpå. Egentligen är jag alltså INTE rädd.

    Men är livmodern större och når längre upp pga att det är mitt andra barn eller betyder det något annat? Ska på RUL 20e april

  • Svar på tråden livmodern vid naveln! vecka 15
  • Snuttis2

    Oj spännande , det låter lite tidigt livmodern brukar väl inte vara förbi förren runt v 20? ! Men jag kan ha fel. Men det kanske kan bli så när man är omföderska ? Eller eller kan du ha TVÅ där kanske ?

  • seef

    Jag är idag v 16+0, i måndags var jag hos BM för lite koll osv, och gynundersökning

    Hon konstaterade att min livmoder är uppe precis under naveln och jag är först föderska!

    Så det är nog inte så ovanligt att de händer innan v 20 :)

    Och jag gjorde UL i v 13 så jag bär bara en :)

  • Hshxnlclf

    Det är vanligt att livmodern gör en växtsorterna i början av andra graviditeten. Det brukar sedan stanna av, detta iom att den varit uttänjd en gång förut. MEN det kan ju även vara ett tecken på att det är två. Så du får väll de den 20 ;)

  • erijon

    Redan gjort UL i vecka 12 där vi såg 1 barn.
    Så det måste vero på att jag är omföderska eller längre gången. I vecka 12 mätte vi inte barnet eller någonting, BARA konstaterade att där fanns ett barn.

Svar på tråden livmodern vid naveln! vecka 15