• Anonym (Grann­barn)
    Äldre 6 Apr 16:48
    27699 visningar
    99 svar
    99
    27699

    Råd!! Grannbarn springer hos oss hela dagarna

    Vi är nyinflyttade i en liten by , i ett villaområde. Vår snart 6åring ska börja skola här i höst och vi vill såklart att hon ska skaffa sig vänner.

    Vi har räknat med att hon kommit i en ålder där hennes kompisar kommer att vara här ibland och hon även hos dom. Men jag tror vi nått ett problem med en grannflicka.

    Flickan är 7 år och bor i ett familjehem med 4 andra barn sedan 3 veckor tillbaka. Deras gård gränsar till vår.

    Så fort hon fick veta att vi har en dotter i hennes ålder så hängde hon på dörren kl 9 en morgon och ville leka, vi hade knappt hunnit vakna och fått i oss frukost än. Men jag lät dom leka ett par timmar , både inne och ute. Flickan är inte ett dugg blyg utan frågade direkt efter fika att ta med till lekparken tex.

    Hon gick hem för att äta lunch och jag sa tydligt att vi ses en annan dag! Men efter lunch knackade hon på igen. Då sa jag att vi har lite saker att pyssla med så dottern kan inte leka mer idag, så då cyklade hon hem igen.

    Men vi hann inte mer än ladda upp för lite frösådd i trädgården innan hon klampade in på gräsmattan och ville vara med. Barnen började prata om påsk och flickan frågade rakt ut om vi inte kan ge henne ett påskägg för hon har aldrig fått något hemma. (Och ja, där skar det såklart i hjärtat).

    Till slut fick jag hem henne igen, men lagom till middagen knackade hon på igen och ville leka.

    Alltså, hur gör man i sådana här lägen? Jag märker ju att hon gärna tigger till sig allt möjligt från oss och mer än gärna spenderar dagarna här och även har stor brist på vuxenkontakt (för hon umgås nästan mer med mig än min dotter och säger att hon har vänner ett par hus bort som är ett äldre par.) Hon är ute i villaområdet och cyklar från morgon till kväll och knackar på hos flera grannar.

    Men jag tycker det räcker med ett par timmar lek ibland när det passar , dock verkar hon inte riktigt förstå vad jag säger. Eller vill inte förstå.

    Samtidigt vill jag inte vara elak för hon har ju säkerligen haft det tufft och söker uppmärksamhet.

  • Svar på tråden Råd!! Grannbarn springer hos oss hela dagarna
  • Anonym (Fråga­)
    Äldre 7 Apr 22:55
    #61
    Anonym (M) skrev 2017-04-07 18:11:47 följande:
    Vad kan man så ute nu? Är det inte risk för frost fortfarande?
    Vi här i nedre delen av Sverige har inte frost nu, vi har försått en hel del.
  • Äldre 7 Apr 23:13
    #62

    Låter som att flickan är enkom en inkomst för "familje"hemmet. Soc-anmäl innan hennes uppväxt är kantad av att aldrig få någon som är hennes (!) förälder... just hennes beteende gentemot andra visar på att hon har otrygg anknytning vilket ökar risken för både sociala och ekonomiska problem. Som vuxen är det ditt ansvar att anmäla till sociala jouren att ett barn far illa och inte får det det behöver för att kunna utvecklas positivt samt vara tryggt under uppväxten.

    /beteendevetare samt kriminolog

  • Anonym (Grann­barn) Trådstartaren
    Äldre 8 Apr 02:22
    #63
    Anonym (M) skrev 2017-04-07 18:11:47 följande:

    Vad kan man så ute nu? Är det inte risk för frost fortfarande?


    OT va? xD Här går bra att så nu. Vi har sått lite blommor till att börja med :)
  • Anonym (Söder­ut)
    Äldre 8 Apr 04:56
    #64
    Anonym (M) skrev 2017-04-07 18:11:47 följande:

    Vad kan man så ute nu? Är det inte risk för frost fortfarande?


    Vi både sår och klipper gräset. Våren har redan kommit långt här. Igår var det 15 grader varmt och förra veckan 16. Visst kan det frysa till igen men det är inte nåt man kan springa och oroa sig för. Bor i Blekinge skärgård.
  • Anonym (suck)
    Äldre 8 Apr 06:59
    #65
    Anonym (Va!?) skrev 2017-04-07 15:54:00 följande:
    Här är ett barn som inte passar in exakt i mallen hur ett väluppfostrat och perfekt barn ska vara! Nu måste samhället genast ingripa och göra nåt åt detta! Vad ska de göra? Medicinera, låsa in eller sätta i terapi? Jag blir verkligen mörkrädd när jag läser vad många av er svarat. Ärligt talat varför tror ni att flickan lyssnar mer på sina fosterföräldrar än på TS? Ni har ju dömt ut dem redan. Flickan vill ju uppenbarligen vara utomhus på cykel/leka men ni verkar förutsätta att familjehemmet missköter henne. Och sist men inte minst: vad i h-vete vill ni soc ska göra? Ta ifrån dem flickan och sätta henne på ett annat familjehem? Då har vi löst allt! Det enda som är löst då är faktiskt TS problem! Snälla sluta leva i en illusion där allt är perfekt och ha istället större acceptans för att vi är olika! TS; jag förstår fullkomligt ditt problem, men det enda du kan göra är att ta det med flickan om och om igen (och låsa om det krävs). Varken soc eller fosterföräldrarna kan eller bör stänga in henne.

    Om ett barn stör grannarna är det visst lämpligt att begränsa det barnets rörelsefrihet. Hon ska ju inte låsas in. Vad det handlar om är att hon måste ha en vuxen med sig när hon är utomhus, åtminstone i början. Vi lekte fritt i vårt område från 5-6 års ålder, men denna 7-åring kan ju uppenbarligen inte hantera en sådan frihet. Hon måste rota sig i familjehemmet först. Det finns två orsaker till detta. Dels är det inte rimligt att hon ränner hos grannarna jämt (ibland ja, men inte hela tiden). Dels skulle en sådan gränslös unge som ränner vind för våg, lätt kunna stöta på fel person. Alla vuxna är inte snälla, en del är till och med farliga för barn.
  • Anonym (M)
    Äldre 8 Apr 08:30
    #66
    Anonym (Fråga) skrev 2017-04-07 22:55:00 följande:
    Vi här i nedre delen av Sverige har inte frost nu, vi har försått en hel del.
    fast för-så gör man väl i krukor inne? jag fattade som att TS sådde utomhus
    Anonym (Grannbarn) skrev 2017-04-08 02:22:07 följande:
    OT va? xD Här går bra att så nu. Vi har sått lite blommor till att börja med :)
    Ja ursäkta OT, jag skulle också gärna vilja sätta igång med något sånt där, jag trodde inte man kunde direkt-så ute vid den här tiden, jag är mest intresserad av att så grönsaker dock, jag bor i mellersta Sverige. Tänkte inte på att det är varmare längre ner om det nu är där du bor 
    Anonym (Söderut) skrev 2017-04-08 04:56:57 följande:
    Vi både sår och klipper gräset. Våren har redan kommit långt här. Igår var det 15 grader varmt och förra veckan 16. Visst kan det frysa till igen men det är inte nåt man kan springa och oroa sig för. Bor i Blekinge skärgård.
    jaha vad sår ni då?

    Ursäkta OT som sagt

  • Anonym (Emma)
    Äldre 8 Apr 10:40
    #67
    +1
    Anonym (Grannbarn) skrev 2017-04-07 16:23:54 följande:
    Tack ska du ha! :) Man vill ju verkligen barnens bästa, men svårt att veta ibland hur man bör förhålla sig till saker. Extra svårt är det ju i dessa särskilda fall med barn som har det tufft , och dessutom är i en ålder dit mina egna barn inte nått ännu.
    Jag ser att du har fått lite kommentarer om att vissa var ute och lekte i den åldern och att det inte är någon fara med flickan.

    Jag är själv uppväxt i familjehem (hoppade från familjehem till familjehem) och jag ber dig, snälla kontakta socialen och förklara att du är orolig för flickan. Många familjehem gör det endast för pengarna och det låter som att flickan behöver gränser och hjälp som hon inte får i familjehemmet (vilket dom får pengar för att göra, det handla alltså inte som en vanlig familj som vissa verkar hävda!)

    Jag själv blev placerad i ett hem där jag blev ensam på nätterna (var sex år gammal) då familjehemsmamman jobbade nätter utan att ha berättat det för socialen. Dom har alltså inte full koll alltid, och då måste någon annan agera.

    Så för flickans skull som vekar behöva mer hjälp och stöd än vad hon får, kontakta socialen (anonymt om du vill) och förklara. Familjehem SKA granskas.
  • Anonym (Grann­barn) Trådstartaren
    Äldre 8 Apr 10:46
    #68
    Anonym (M) skrev 2017-04-08 08:30:00 följande:

    fast för-så gör man väl i krukor inne? jag fattade som att TS sådde utomhusJa ursäkta OT, jag skulle också gärna vilja sätta igång med något sånt där, jag trodde inte man kunde direkt-så ute vid den här tiden, jag är mest intresserad av att så grönsaker dock, jag bor i mellersta Sverige. Tänkte inte på att det är varmare längre ner om det nu är där du bor  jaha vad sår ni då?

    Ursäkta OT som sagt


    Man kan titta på baksidan av fröpåsarna också så står det när det är lämpligt att så :)
  • Lord Hans
    Äldre 8 Apr 10:55
    #69
    Anonym (:)) skrev 2017-04-06 20:24:19 följande:

    Ibland är svensk kultur så lustig <3


    Haha, den här tråden är verkligen så typiskt svensk! Den här tråden skulle nog inte existera nån annanstans.
  • Anonym (Söder­ut)
    Äldre 8 Apr 12:01
    #70
    Anonym (M) skrev 2017-04-08 08:30:00 följande:

    jaha vad sår ni då?


    Förlåt Ts för OT.

    Vi har sått blomsterblandning, aster, en hel del kryddor och sallad.

    Vi ändrade en del rabatter och på de gamla platserna har gräset växt så långt och kraftigt att det är dags för första klippningen.
Svar på tråden Råd!! Grannbarn springer hos oss hela dagarna